Annons

Behöver lite hjälp i mitt bilfotande

Produkter
(logga in för att koppla)

oljan

Medlem
Jag har lovat min svåger att hjälpa honom med att pålta lite bilar som han kan använda i marknadsföringen av sin firma. Jag har gjort ett par stapplande försök innan och ikväll fick jag nycklarna till en trevlig cabbe som han ville ha lite bilder på.

Jag har försökt hitta platser med lite lokal anknytning enligt hans önskemål. Dock blir det väldigt svårt då många sådana platser innehåller för mycket andra detaljer som tar uppmärksamhet från objektet.

Ljusförutsättningarna var kanske heller inte de bästa med en ganska stark kvällssol.
Jag känner mig inte riktigt nöjd med resultatet. Tycker exponeringarna är kass. Har brackat -0.7 och -0.13 och plockat ut de som är bäst, oftast de mörkare bilderna.

Bilderna är tagna med en Nikon D7000 och ett 50mm 1.4G AFS objektiv försett med polfilter.
Bilderna är tagna direkt ur kameran i förminskad JPG i Paint. Dvs ingen egentlig efterbehandling.

Skulle gärna vilja ha lite tipps och konstruktiv kritik om hur jag ska nå ett bättre resultat.

Sista bilden är tagen på en annan bil i förra veckan med lite annorlunda ljus.
 

Bilagor

Powi

Medlem
Tjena Ola,

Det finns ett par saker att tänka på när man fotograferar bilar, och det är inte så svårt som man kan tro att få till rätt så snygga bilder.

Det första man bör tänka på är att hitta en bakgrund som förmedlar det budskap man vill få fram, men ändå ha den så pass ”neutral” att den inte flyttar fokus bort från bilen. När jag letar fotoställen brukar jag åka runt och fota olika miljöer, byggnader etc och sedan i efterhand försöka bilda en känsla hur just en viss bil skulle passa in där. Kanske är inte din "modell" rätt för den miljö som du fotat i?

Har du något annat objektiv än ditt fasta 50mm? Det är inte helt optimalt att fota bilar med, ett vidvinkelobjektiv är nog att föredra, och att ligga kring 20/30mm i brännvidd beroende på vilket bildsnitt man vill ha.

Spana in sidan http://carphototutorials.com, de har en del tips och tricks på både vilken utrustning du bör använda, lite om bakgrunder och även om hur du gör för att fota mörka bilar.

Angående dina bilder så tycker jag att första och sista bilden är något som är värt att titta på. Jag gillar vinkeln och snittet på den första bilden, men den är kanske lite för hårt beskuren. Sista bilden har en trevlig vinkel, men är tyvärr alldeles för mörk.

Lycka till!

Mvh,
Jesper
 

oljan

Medlem
Tack Jesper,

Jo jag har några andra objektiv, har provat lite men tycker att vidvinkel har en tendens att förvränga lite väl mycket. Har provat med Nikons 24-70mm som iofs är lugn med förvrängningen och 16-85mm men har ofta hamnat runt 50mm. Å andra sidan, använt i rätt vinklar kan det ju framhäva vissa snygga linjer på bilen.

Det där med att åka runt och fota bakgrunder låter som en bra idé. Kör man runt och bara tittar så inser man att allt blev helt annorlunda då man väl ställt bilen där.

De bilder jag har tagit tidigare i neutralare miljöer tycker jag generellt har blivit bättre. Dock fanns det önskemål om denna typ av omgivningar för dessa bilder. Jag kommer nog att göra nya försök med mjukare ljusförhållande (molninga dagar) eller tidigt på morgonen.

Egentligen kan jag tycka att denna bil kan passa bättre in en lite hårdare miljö, tex. ett stenbrott eller liknande.

Tack för den feedback jag fått.

Mvh

Ola
 

Powi

Medlem
Det gäller att man har bra objektiv, annars är det som du säger att man riskerar förvrängningar som inte alls är särskilt kul att få på bilbilder. Jag har Canons 17-40 och tycker det är riktigt trevligt att fota med, kör på en 7D så det blir ju x 1.6 väl, och det tycker jag blir alldeles lagomt.

Visst är det så, och även om man kanske inte hittar någon spot som passar just mercan, så i framtiden när du ska fota någon annan bil kanske just den platsen känns rätt.

Men för att återgå till den första bilden, hur skulle det blir om du ställde mercan längs med den där bommen man ser? Lite snett utåt med fronten, och vrid fälgarna så att de öppnar sig mot dig.

Näst sista bilden tror jag också skulle kunna bli bra om du gick lite längre ner, ungefär i höjd med fronten. Speglingen ser bra ut(även om det är svårt att se på den lilla bilden), och träden/stolparna i bakgrunden bidrar med en skön känsla. Om du har en blixt kan du använda den för att lätta upp skuggsidan(eller fota från andra hållet), men det krävs nog en rätt saftig softbox för det.
Finns det något höggräs i närheten? Med så pass stora fälgar och feta bromsar blir fartbilder alltid snygga, och med lite motljus, och höggräs i bakgrunden kan det nog också bli rätt läckert.

Återigen, lycka till!
 

apersson850

Aktiv medlem
Speglingen ser bra ut(även om det är svårt att se på den lilla bilden), och träden/stolparna i bakgrunden bidrar med en skön känsla.
Det är så olika hur man uppfattar en bild. Jag tycker stolparna i bakgrunden ser rent för jävliga ut, ursäkta franskan, och helt förstör bilden i det fallet. Annars håller jag med om att lite lägre vinkel hade varit bättre.

Sportiga bilar ska helst fotograferas i farten, men det blir ju krångligare, för då ska du ha en chaufför till bilen, en till till följebilen och så sitta i bakluckan eller fotografera ut genom sidofönstret. Kan bli riktigt snyggt (kolla i biltidningar som Teknikens Värld), men kräver som sagt betydligt mer resurser.
 

bengt-re

Aktiv medlem
TS-optik kan vara en bra pryl också då det ger möjlighet att lägga skärpeplanet "längs med" bilen vid bilder i vinkel ungefär som bilden med de inte så vackra stolparna. Finessen är att man man kan få hela bilen skarp och ändå ligga på en bländare som håller bakgrunden lagom difus - gör sedan gärna HDR för att kunna justera kontrasten mellan mörka bilen (om det är en mörk bil) och detaljerna i bakgrunden.

Detta är en bild som inte är perfekt som visar på tekniken och att man kan våga använda motljus så länge man tar till till HDR för att få fram några detaljer i objektet. Ett i mitt tycke en bra bild som vänder nackdelen med den hårda solen till något trevlig. Annars är fega mulna dagar perfekta - hård sol är mycket jobbigt att åstakomma något vackert i....


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2153765.htm


Nu är 14mm extremt, men det fungerar i många fall faktist bra även om kanske 24-35mm är mer "normalt" för bilfoto.

Annars så får man skapa en mjuk bakgrund med damm :)
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4673775227/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4679475643/sizes/o/
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4674190133/sizes/o/
Fast det är klart - då behöver man en förare.

För att undvika blänk så kan man hålla lacken matt...
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3986533775/sizes/o
 
Senast ändrad:

Oljekyld

Avslutat medlemskap
Första bilden gillar jag, jobba vidare med olika vinklar. I övrigt tycker jag att bilen blir malplacerad på gräsmattor och under träd, den hamnar ur sitt element. Jag föreslår att du kanske ställer dig på nån central gata med lite uteserveringar för att lyfta posörfaktorn hos Mercan, hitta lite mer urbana miljöer där bilen känner sig hemma. Var inte rädd för att skita ner knäna när du ska fota bilar, fånga lite lägre vinklar och se hur det blir. Åkbilder absolut, bästa fotobilen i mitt tycke är en cab med mjuk fjädring och baksäte som man kan klättra runt i obehindrat. Jag har köpt en kamerarigg som fästs på bilen med sugproppar, då kan du få härligt låga vinklar och grym fartkänsla fast du kör i 15 km/h och själv sköter körning och kameran, går även att knuffa bilen för hand. Har slängt upp en testbild i bilfoto-gruppen om du vill se hur det ser ut. Kan rekommendera att besöka www.dieselstation.com och kika i bildforumet, det finns många otroligt duktiga fotografer där och man blir inspirerad.
 

j2^

Aktiv medlem
Detta är en bild som inte är perfekt som visar på tekniken och att man kan våga använda motljus så länge man tar till till HDR för att få fram några detaljer i objektet. Ett i mitt tycke en bra bild som vänder nackdelen med den hårda solen till något trevlig. Annars är fega mulna dagar perfekta - hård sol är mycket jobbigt att åstakomma något vackert i....


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2153765.htm
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag blev helt paff när jag öppnade länken och kom "till mig själv". Tack fö rkomplimangen ;)
 

Kpl

Aktiv medlem
Jag har lovat min svåger att hjälpa honom med att pålta lite bilar som han kan använda i marknadsföringen av sin firma. Jag har gjort ett par stapplande försök innan och ikväll fick jag nycklarna till en trevlig cabbe som han ville ha lite bilder på.

Jag har försökt hitta platser med lite lokal anknytning enligt hans önskemål. Dock blir det väldigt svårt då många sådana platser innehåller för mycket andra detaljer som tar uppmärksamhet från objektet.

Ljusförutsättningarna var kanske heller inte de bästa med en ganska stark kvällssol.
Jag känner mig inte riktigt nöjd med resultatet. Tycker exponeringarna är kass. Har brackat -0.7 och -0.13 och plockat ut de som är bäst, oftast de mörkare bilderna.

Bilderna är tagna med en Nikon D7000 och ett 50mm 1.4G AFS objektiv försett med polfilter.
Bilderna är tagna direkt ur kameran i förminskad JPG i Paint. Dvs ingen egentlig efterbehandling.

Skulle gärna vilja ha lite tipps och konstruktiv kritik om hur jag ska nå ett bättre resultat.

Sista bilden är tagen på en annan bil i förra veckan med lite annorlunda ljus.
Första bilden ser trevlig ut med lite trevlig miljö i bakgrunden. Dock skulle jag velat se dörren öppen så man hade fått se lite av interiören på bilen.

Andra bilden är rätt intetsägande både i vinkel och med den bakgrunden. Dock gillar jag den svarta lacken i det ljuset, och polfiltret bidrar till det.

Tredje bilden är lite för rörig och vitbalansen i skuggan är fel.

Fjärde bilden har också en för rörig bakgrund. Dock så har den en bra vinkel där du kan se både front och sida på bilen, kanske en av de mest plåtade vinklar när det kommer till bilar. :)

Den femte bilden är alldeles för mörk och för tajt tycker jag. Man får ingen känsla för miljön.

Ljuset i den andra bilden är väl den mest tilltalande, men kanske också den enklaste.
Tänk på underlaget, lågprofildäck i gräs och grus passar oftast inte så bra ihop. Däcken och även fälgen kan försvinna lite bakom underlaget.
Tänk på bakgrunden, rörigt är nästan aldrig trevligt. Ju lugnare bakgrund desto mer söker sig ögat till det väsentliga. Du skriver att du har använt Nikons fasta 50 1,4G som är ett riktigt trevligt objektiv, använd det rätt så kan du få en helt annan känsla i bilderna med en mer krämig bakgrund.
Du har ändå plåtat bilderna lite annorlunda och då tycker jag att du borde gått ett par snäpp längre och kört på stor bländare, allt måste inte alltid vara skarpt.

Nu vet jag inte hur dina efterbehandlingskunskaper ser ut, men i princip alla digitala bilder kräver lite kärlek och omsorg i efterhand. Nu var det inte det som var frågan i den här tråden, men ha det i åtanke nästa gång. Bilbilder tål dessutom rätt mycket mer misshandel i Photoshop än ett vanligt personporträtt.
 
ANNONS