Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips om bra stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Tänkte ge mig ut och köpa ett stativ imorrn och funderar på detta:

http://www.scandinavianphoto.se/?44624

Nån som har nån synpunkt om det är bra och prisvärt eller om nåt annat man ska välja istället.
(framförallt behöver jag det till mitt Sigma 120-300 objektiv som väger 2,5 kilo)

Det får nog bli det jag bestämde mig för först...då får jag ju allt i ett.

Nackdelen är vikten, men det får jag leva med, det verkar som om det måste väga lite om man ska ha stabilitet ;)

Men en liten dum fråga...varför har man benvärmare på det?

Därför att metallen blir väldigt kall på vintern och inte alls skön att hålla i.
Då håller man i benvärmaren i stället. :)

Jesper

Gip skrev:
Det får nog bli det jag bestämde mig för först...då får jag ju allt i ett.

Nackdelen är vikten, men det får jag leva med, det verkar som om det måste väga lite om man ska ha stabilitet ;)

Men en liten dum fråga...varför har man benvärmare på det?

Inte behöver du stor stativvikt för stabilitet. Kolfiber är stabilare är aluminium, det är även trä. Snarare är det så att stabilitet och låg vikt ger högre pris.

Jag brukar rekommendera Feisol. Det vet snart "alla". Stativet, i kolfiber, får man runt 2000kr. Sedan tillkommer kula, snabbkopplingar mm.

Beroede på dina val hamnar du, i värsta fall, över sju tusen, men Feisol har även gjort en kula. Den är ganska otestad här på fotosidan, vet bara en som har den, men verkar klart prisvärd.

Ta dej en funderare till, stativet byter man inte i första taget. Det har man med sig lång tid framöver.

- Den vanligaste orsaken till att det blir kvar hemma är vikt och storlek.
- Den vanligaste orsaken till att man inte använder det är jobbigt handhavande.

Se det som en investering för framtiden och köp något du är säker på att du blir nöjd med. Då slipper du köpa nytt om ett år.

Lycka till

/AnWi

AnWi skrev:
Inte behöver du stor stativvikt för stabilitet. Kolfiber är stabilare är aluminium, det är även trä. Snarare är det så att stabilitet och låg vikt ger högre pris.

Jag brukar rekommendera Feisol. Det vet snart "alla". Stativet, i kolfiber, får man runt 2000kr. Sedan tillkommer kula, snabbkopplingar mm.

Beroede på dina val hamnar du, i värsta fall, över sju tusen, men Feisol har även gjort en kula. Den är ganska otestad här på fotosidan, vet bara en som har den, men verkar klart prisvärd.

Ta dej en funderare till, stativet byter man inte i första taget. Det har man med sig lång tid framöver.

- Den vanligaste orsaken till att det blir kvar hemma är vikt och storlek.
- Den vanligaste orsaken till att man inte använder det är jobbigt handhavande.

Se det som en investering för framtiden och köp något du är säker på att du blir nöjd med. Då slipper du köpa nytt om ett år.

Lycka till

/AnWi

Över sju tusen?

Jag ska kolla upp Feisol, alla tips är bra.:)

Gip skrev:

Nån som har nån synpunkt om det är bra och prisvärt eller om nåt annat man ska välja istället.
(framförallt behöver jag det till mitt Sigma 120-300 objektiv som väger 2,5 kilo)

fundera och prova dig fram om du vill ha ett trevägshuvud (som ditt paket har) eller en kulled.

Jag föredrar kulled men det är en fråga som bara du kan svara på...

jag förmodar att det är en smaksak, och avhängigt på hur man fotar och med vilken utrustning, men själv fick jag äntligen ändan ur nyligen och bytte bort RC141-skallen som ingår i kitet du kikat på, mot en kulled. (Manfrotto 488RC4)
Nu är det kul att fota igen!

/Per

Hmmm, ska genast gå in och kolla på länkarna...mindre än en vecka...helt otroligt.

Det är för väl att man skriver in hit så man får lite tips så att man minimerar risken för att ångra sig sen ;)

Gip skrev:

Jag tycker att det är lite för klent. Framför allt 141 rc huvudet men även stativet.
Jag hade ett Manfroto 055 prob (ungefär samma) och 488 RC0 huvud. Sålde allt för ett par veckor sen.
Hade det med bland annat ett Canon 300/2,8 IS som är ungefär samma tyngd och storlek som ditt Sigma. Jag tyckte att det var för klent och det är ett mycket bättre huvud än det du tänker köpa. Jag skulle satsa åtminstone på ett klart bättre huvud även om du behåller stativet.

Jag kollade på feisols hemsida...men blir det inte dyrt med frakten...går det inte att få tag i motsvarande i Sverige eller är jag helt fel ute?

Jag har ett Feisol med deras eget huvud. Den fyrdelade varianten passar i min resväska när jag är ute och reser. Jag tycker huvudet är bättre än ett Gitzo-huvud i 13-serien, som jag också har.

Märk dock att deras snabbfäste är för mindre snabbplattor än Arca.

Paketet kom från Taiwan på sex (eller var det fem?) dagar. Dom skannade sitt postkvitto och skickade till mig, så jag hade totalkoll på var i världen paketet var. Frakt för stativ med huvud tror jag var drygt 40 dollar, å andra sidan lät tullen det gå rakt igenom utan moms.

Jag har ett feisol och är mycket nöjd med det, vikt och smidighet är hela skillnaden, ett icke kolfiber stativ bär man inte med sig, det får ligga kvar i bilen är min erfarenhet. Jag funderar dock på att sälja det då jag tänkte köpa en 1.4x converter istället, någon som ger ett bud på mitt Feisol CT-3401 mycket sparsamt använt.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto