Annons

Behöver tips om kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulina P.

Ny medlem
Hej,

jag skulle behöva tips/hjälp med att välja vilken
digital kompaktkamera jag ska köpa.

Jag har inte fotat på länge men ska nu åka utomlands och tänkte börja igen.

Den ska kosta omkring 1000-3000 kronor. Den ska ge så bra bilder som möjligt på långt/kort håll och i sämre ljusförutsättningar. Gärna ha möjlighet till manuella inställningar. Pixlarna spelar inte så stor roll och den får gärna vara lite mindre i storleken.

Jag vill ha en kamera som jag verkligen får med mig enkelt när jag är ute.

Jag har funderat på en panasonic, men vilken, eller bör jag välja något annat?

Och är det nödvändigt att köpa minneskort till?

/Vänligen P

Fujifilm Finepix F50fd och F100 fd
Canon Ixus

Minneskort = "film"
Har du minnes kort sedan tidigare så kör med dom i såfall

Paulina P. skrev:
Jag har funderat på en panasonic, men vilken, eller bör jag välja något annat?

Och är det nödvändigt att köpa minneskort till?

/Vänligen P

Jag har en Panasonic kompaktkamera och min erfarenhet är att den ger överaskande bra bildkvalitet och jag är mycket nöjd med den. Dessutom känns den gedigen, känns som kvalitet rakt igenom. Men det kanske skiftar från modell till modell.

Välj någon av deras ultrakompakter, små och behändiga, det är en sådan jag har.

Din budget avgör väl vilka av deras modeller som är aktuella.

Vill du ha manuell kontroll så har de en modell DMC-FX500 som jag tycker verkar mycket intressant, men den kostar över din budget.

Minneskort lär du behöva, de är inte så dyra.

eldaren3 skrev:
Fujifilm Finepix F50fd och F100 fd
Canon Ixus

Minneskort = "film"
Har du minnes kort sedan tidigare så kör med dom i såfall

Det var en Fujifilm F31fd till salu billigt på Blocket härom dagen... Bästa kompakten vad gäller brushantering. Annars tror jag på Fujifilm F100fd.

/K

Tack för tipsen,

ja jag funderar faktiskt på en FX500 om jag kan få ihop till det, men den verkar inte finnas att köpa ännu? Och det är lite tight med tiden.

Annars blir det nog en FX33 eller FX35.

Paulina P. skrev:
Annars blir det nog en FX33 eller FX35.

FX33 är en utgången modell hos Cyberfoto. FX35 har 25 mm vidvinkel, något jag skulle uppskatta mycket på min kamera som "bara" har 28 mm (samma som FX33). Vet inte vad som skiljer dem åt, men FX35 har nog fler finurliga finesser för att med automatik få bättre bilder.

Ett litet tips är att exponeringskompensationen är automatkamerafotografens bästa vän. Den funktionen täcker upp för många fall där man kanske annars önskat sig manuella inställningsmöjligheter. Den, och så att lita på automatiken, så brukar det fixa sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto