Annons

Behöver tips på två obj till 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel-Jim

Medlem
Ujuj nu har jag hamnat i objektivdjungeln.. Jag har sökt o sökt i forumet men inte riktigt funnit svar på exakt det jag är ute efter. Jag ska införskaffa mig en 350d inom kort. Istället för kitobjektivet har jag tänkt mig skaffa mig åtminstone två objektiv till att börja med. Mina tankar o krav är följande;

Objektiv 1: Ska vara ett bra zoomobjektiv med ett pris på 3-4000:-, "tysklandpris" (pris exklusive moms i sverige kan man väl säga). Det här objektivet har jag tänkt ha som hyffsat "all-round"-objektiv. Gärna med rätt mycket tele eftersom jag gillar att fota på biltävlingar m.m. Det behöver däremot inte vara allt för mycket vidvinkel iom Objektiv 2....

Ojektiv 2: Ett rätt billigt vidvinkelobjektiv för "vidvinkelfotografering" =).

Objektiv 2 har jag rätt bra koll på efter en del sökande här i forumet. Det är mer objektiv 1 jag behöver hjälp med! Det ska alltså vara ett bra zoomobjektiv som kanske inte har den allra värsta vidvinkeln iom att jag kommer skaffa mig ett vidvinkelobjektiv. Däremot ska det ändå fungera hyffsat som "vardagsobjektiv"... Helt glasklart va? =)

Någon som kan hjälpa mig i valångesten??

Det känns inte som att du har mycket att välja på i det läget. Tamron SP AF 28-75 XR Di borde vara det rätta valet för 3210:- på Technikdirekt (4044:- på Cyberphoto).
Har inte testat det själv, men de tester man har läst övertygar. Skulle jag själv välja något annat så skulle det handla om EF24-70/2.8L och då får man lägga 8000:- till på priset vilket troligen inte är helt prisvärt om man inte behöver tätningen mot huset.

Vidvinkel till svag tele:
Sigma 18-50/2.8 EX (ger brännvidd på 350D 28-80).

Tele zoom:
Canon 70-200/4L (ger brännvidd på 350D 112-320).

Vilket objektiv hade du själv tänkt dig som 2:an? 1:an beror ju mycket på vilket det andra objektivet är !!!

SixBySix skrev:
Vilket objektiv hade du själv tänkt dig som 2:an? 1:an beror ju mycket på vilket det andra objektivet är !!!
Som tvåan hade jag tänkt något i stil med en Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II eller liknande.

Men det kanske är för "extrem" vidvinkel som man aldrig kommer ha användning för? Kanske räcker med att ha en sigma så som Björn föreslår som går ner till 18 och sedan köpa ett värre teleobjektiv senare? Jag gillar förvisso ordentlig vidvinkel :)

Ok då är jag med på vad du menar :)
Mitt tips.
2) 12-24/4 Tokina ATX Pro. Mitt eget favoritobjektiv numer. Toptestat i Fotomagazin där det klår Canon 10-22 och Nikon 12-24/4 (dubbelt så dyrt). Även bra med tanke på större zoomomfång än 11-18. OBS, motsvarar ca 20-40mm så det vill till att man gillar vidvinkel. Ca 4900kr ink moms på Cyberphoto. (Bland de billigaste objektiven i denna klass).

1) Själv har jag 50/1,8 och 70-200/4L (lite mer tele) för att bl a kunna plåta banracing.
Annars tycker jag att Canon 28-135 IS skulle kunna vara ett kul alternativ (neråt 2500kr beg) Alt Sigma 24-135 (om du vill ha lite halvvettig vidvinkel även på det objektivet). Dessa är tele resp "halvtele alternativ". Sedan har du ju Sigma 24-70/2,8 och Tamron 28-75/2,8 som lite ljusttarkare alternativ, men med mindre tele. Det går liksom inte riktigt att kombinera.
Hoppas det ger lite mer reda i djungeln ;-)
MVH, Niclas Vestman

Efter att ha bläddrat runt en del känns det som att Niclas tips med "12-24/4 Tokina ATX Pro" som vidvinkelobjektivet är givet.. Som det andra lite all-round objektivet ser "Canon 28-135 IS" riktigt trevligt ut!

Den kombinationen som du har tittat ut lämpar sig ju bra för oss som gillar lite mer vida vinklar. De flesta hade nog valt Canon 17-40/4L (alt Sigma 18-50/2,8) samt 70-200/4L (alt sigma 70-200/2,8 el 100-300/4), som halvdyrt alternativ eller 18-55 + 70-300 som billigare alternativ. D v s Normalzoom + telezoom. Men sedan en kompis lurat in mig i vidvinkelträsket är jag fast ;-) 12-24 används till mer är 50% av alla bilder :)
MVH, Niclas Vestman

ANNONS
Götaplatsens Foto