Annons

Behövs Filter på digitala kamror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder mig av Fuji S1Pro. Min fråga är...
Har jag någon nytta av att använda filter till min kamera? Kan jag inte uppnå samma resultat med lite tweak i PS ? Eller är det bättre resultat med filter?

mvh, Robban

Beror väl på vad det är för filter du pratar om. Polfilter är svåra att härma i p-shop, däremot är t.ex. gul- och rödfilter rätt lätta att härma däri.

Skylight 1B och UV(0) är lätta att simulera i PS. Polfilter och de effekter som ett gråfilter kan generera genom längre slutartider e t c är svårare simulera.
Så svaret blir - Köp filter!

Senast ändrad:
Precis det jag undrade om...TACK!

Men polfilter, när bör jag/bör inte använda det?
Samma sak med gråfilter?

/Rob

Gråfilter vill du använda tex om det är väldigt ljust och du inte nöjer dig med kamerans kortaste exponeringstid och minsta bländare (du kanske vill ha längre exponeringstid för att åstadkomma nån oskärpe-effekt till exempel).

Polfilter tar bort mycket av glitter och reflexer i tex. vattenytor, och ger dessutom bland annat blå himlar en mustigare blå ton.

Jag tycker inte att rödfilter är speciellt lätt att härma i PS.. de är ju helt kanon i S/V iaf när det gäller landskapsfoto. Mitt tips är polfilter, rödfilter, skylight och nått grad. filter (gärna bronsfärgat).

ANNONS
Götaplatsens Foto