Annons

Bekämpa distortion

Produkter
(logga in för att koppla)

lifter

Aktiv medlem
Hej!

I photoshop finns ju som ni vet Lens Correction filtret som bekämpar distortion, men finns det något sätt att få bilden att smälta samman och inte få antingen genomskinliga kanter eller photoshops brutalt dåliga "edge extention" som bara släpar ut den senast använda pixeln i raka streck mot kanten..

Det döljs ju rätt bra om man zoomar några procent i filterinställningarna, men då blir det ju samtidigt just zoomat..

Hur gör ni?

En "quick and dirty":

Du kan markera en bit av bilden längs varje kant och köra Free Transform för att dra ut bilden mot kanten. Då släpar du ju med dig så mycket pixlar du vill.

Kom på att du kan ju använda Content Aware Scaling också, om du har CS4 vill säga. Fast både det och ovanstående fultrick är beroende av att bilden inte är alltför komplex för då blir det skrot.

Det smartaste är nog trots allt att komponera med lite marginal så att man kan klippa bort lite runtom. Fast det finns ju sådant som trots allt ser bättre ut än att dra ut en enda stackars pixel...

Eller så lägger man 150 spänn på ptlens så är alla problem ur världen.

Jo, jag lade till det men du hann svara innan...

Standardversionen kostar €124, eller just nu €79 men det gäller bara några timmar till ser det ut som.

Jag är inte ute efter sport utan bara ute efter att korrigera distortion.

Provar PTLens så får vi se...

WTF ta bort distortion på ett 50mm är nikon så dåliga så du måste fixa till det?

Beror på vilket 50 mm...
1,4G är sämst ur det här avseendet medan 1,4D är bättre och 1,8D är bäst. Nästan komiskt att det billigaste har minst distorsion.

Var inte rädd för att din glasbit ej har kommit med i listan den kommer nog in i den snart. Någon vänlig själ måste först skicka honom några bilder så han kan kalibrera. Tror det tog 2 månar innan sigmas 50 kom med i listan.

Strunta i att fota tegelväggar så slipper du att märka distortions problemet :p

Njae, jag fungerar lite så att om jag märkt det en gång så kommer jag att störa ihjäl mig på det i all evighet.

Fundera på bilden och inte distortionen, fast om du fotar mycket arkitektur så kan jag förstå om du stör dig på det.

Vad fotar du mest? Dy har ju inga bilder i din profil.

Det jag fotar mest innehåller väl en del arkitektur kan man väl säga.

Men hur som helst så vill jag ju knappast vara begränsad att fota någonting över huvud taget enbart för att.

Nog för att jag för närvarande är begränsad med bara 50mm men då vill jag kunna få raka fina bilder ur det för förutom distortionen så är allt bara kalas. På 50mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto