Annons

Belysning och utrustning för fattiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Skulle vilja ha lite tips på olika lampor som passar bra när man ska fota porträtt. Har inte råd att köpa blixtpaket och grejjor, så jag letar efter ett billigare alternativ...
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Jag använder mig av vanliga halogenstrålkastare..
köpta på bauhaus 30:-/st så jag inhandlade ett tiotal sådanna. funkar riktigt bra. men problemet är värmen, det blir oerhört varmt för modellen. men vad gör man när man är fattig student.
 

jonte11

Aktiv medlem
Bra ideér?!

Detta kan bli en nyttig "tråd", jag använder en "byggsol" 500W ifrån Claes Olsson, den var itne dyr, plus lite andra lampor. Har någon tips om billiga alternativ till fonder och bakgrunder?
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Har använt en del glasfiberväv, fick från de lokala museét, detta använder de för att täcka fönster o dyl inne i utställningshallarna. Denna väv skulle vara mycket billig enligt dem. Denna har jag även färgat i vatten med vanlig vattenfär.. funkar förträffligt.. denna duk är även så tunn att den går bra att bakgrundsbelysa.
 

Åza

Aktiv medlem
Hemmabygge

Om du gillar hemmabyggen så har jag ett förslag men lova att inte skratta. :) Det blir i alla fall billigt om man har alla grejer.
Du behöver:
Ett ihopfällbart notställ
Ett paraply
Ett par meter hushållsfolie
häftapparat
En blixt
En slavtändare
silvertejp

Ihopsättningen är ganska självklar. Notstället ska vara ihopfällt. Lägg i paraplyskaftet i notstället och tejpa fast det (Kabelklämmor av rätt storlek går också bra). Klä paraplyet invändigt med folien och häfta fast det bäst det går. Fäst blixten på lagom avstånd från paraplyets insida. Grilla av den med lämplig slavtändare. Höjden går att justera med notstället.

Det är förstås bra om man har en blixtljusmätare annars blir det litet hipp som happ.
 
ANNONS