Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärning (croppning)

Produkter
(logga in för att koppla)

da vinci

Aktiv medlem
Jag har sålt min d300 och väntar på en d700.
Bytte för att få bättre iso egenskaper.
Nu till min fråga: om jag tar en bild med mitt nikon 70-200 på full öppning med d300 mot d700, så får jag väl en detaljrikare bild med d300?`
D300 har ju 12mpixlar mot d700 som efter beskärning till samma format endast har ca 8mpixlar.
Eller har d700 bättre pixlar?
Krävs det ett 300 obj för att få samma detaljrikedom i d700?

Jag beskär ofta bilden till en tredjedel för att sedan förstora den(vill komma riktigt nära)

En D3 och D700 har väl omkring 5mp i DX läget om jag inte minns fel.
Om du ofta beskär två tredjedelar för att komma nära så var väl ett byte till D700 inte helt smart, om inte det extra steget i bättre brusprestanda är viktigare förstås, äger själv en D300 som jag utan problem kan använda bilder tagna i 3200 iso om dom är korrekt exponerade, så jag undrar ofta över varför folk byter upp sig till D700 för att få bättre brusprestanda ? Själv skulle jag endast tänka byta upp mig för att få möjlighet till kort skärpedjup på vidvinkelbilder, men som du så croppar jag ofta hårt, speciellt på makrobilder, och då är ju APS-C sensorn att föredra.

/kent

Håller helt med Kent. Sover man på nätterna och inte är vidvinkelmarodör kanske man rent av byter ned sig när man kliver ned till FX format ;-)
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto