Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Finns det "ett rätt sätt" att beskära en bild? Min originalbild är 3456 x 2296 pixlar i en upplösning på 300 pixlar/tum. (29,26 x 19,44 cm) Om jag vill beskära bilden, så har jag angett 15,2 cm resp 10,2 cm i PS beskärningsverktyg för att bibehålla propportionerna.

Är detta sätt OK eller finns det bättre sätt med tanke på upplösning osv.

Det funkar väl jättebra!

Annars kan du skriva 3 och 2 i rutorna, så länge du inte har pixlar som enhet i måttinställningarna. Men det är kanske bara krångligare... :)

Anar att det har inte så stor betydelse vilka tal som man skriver in så länge man behåller propportionerna som sensorn har. Har dock noterat att upplösningen ökar, ibland till ca 500 pixlar/tum när jag beskär 10 x 15. Så länge det är åt det hållet, så gissar jag att det är OK eftersom jag kan gå ett steg tillbaka (med just denna bild) och göra bilden större.

(har fortfarande RAW filen orörd - lite som ett negativ.)

Tack för svaret. Fler "gissningar" är välkomna.

Om du med upplösning menar pixels/tum så ändras den inte alls när du beskär.

Om du däremot ändrar storleken på en bild utan att beskära den så ökar respektive minskar upplösningen beroende på om du förminskar eller förstorar bilden.

"Upplösningen" ändras om du beskär bilden till 15x10 cm, men inte har skrivit något i upplösningsrutan (ex 300). Då distribueras det antal pixlar du markerat med beskärningsverktyget på den givna bredden/höjden. Det betyder att om du bara beskär bilden lite, säg en cm på bredden, kommer de resterande pixlarna "läggas ut" på dina 15 cm, och du får en effektiv upplösning på kanske 500 px/tum. Om du däremot beskär hårt och bara behåller lite i mitten kommer du att se att upplösningen blir mycket låg.

Vad man måste komma ihåg är:

Fysisk upplösning: antal pixlar x antal pixlar
Effektiv upplösning: antal pixlar per tum/cm vid en given storlek.

I ditt fall:

Fysisk upplösning: 3456 x 2296 px
Effektiv upplösning: 585 px/tum vid 15 x 10 cm.

Den effektiva upplösningen är _alltid_ relativ till den givna storleken, och tvärtom.

Är du med? :)
*h

I stort hänger jag med. Skall se upp nästa gång jag beskär med upplösningen. Har tidigare aldrig tänkt i de banorna. Har koncentrerat mig på själva beskäringen och att den nästan alltid skall ha samma propportion.

Så här beskär jag

Jag förstår inte riktigt hur du gör när du beskär, men kanske beror det på att jag använder en engelsk try out version.

När jag beskär en bild använder jag det rektangulära markeringsverktyget, "rectangular marquee tool", gör en marking för hur jag vill ha bilden och väljer sedan "crop" som ligger i menyn under "image". På svenska är det kanske bild->beskär, eller nått. Detta förändrar inte själva bilden (det som finns kvar) på något sätt, men ändrar förstås formen.

Om jag i PS CS2 vill ha en viss form (kanske fyrkantigt) när jag beskär klickar jag på markeringsverktyget och väljer sedan något annat än "normal" på style under menyraden.

Känns rörigt när jag skriver det, men tycker normalt att det är enkelt.

Jag förstår hur du gör

men

då beskär du utan att ta hänsyn till förhållandet mellan lång och kortsida. Det har ingen betydelse så länge du inte vill skriva ut bilden på papper.

I de allra flesta fall så strävar jag efter att beskära bilden, så att den kan skrivas ut utan att "någon" skall lägga till eller dra bort från min bild när den skall passa på ett normalt fotopapper.

Å andra sidan. Varför skall "konstnärliga" bilder hålla standardmått?

Som vanligt kan man göra på olika sätt och ändå komma till samma slutresultat.

Du kan ange ett bestämt förhållande mellan bredd eller höjd, eller till och med exakt antal pixlar till markeringsverktyget, om du vill. I alla fall i CS2...

ANNONS
Götaplatsens Foto