Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärningsfunktion direkt på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

cw-op

Aktiv medlem
Till redax!
Är det möjligt att fixa en funktion så att man direkt på FS skulle kunna beskära eller testa utsnitt på en bild man ser härinne? Jag vet inte det kanske är bökigt eller omöjligt att implementera men frågar man inte så får man heller inget svar!

Typ att man scrollar en bild i vertikal o horisontal led? Det skulle underlätta o snabba på när man kommenterar bilder. Att plocka in bilden i ett bbh-prgm tar ju lite tid och att "hålla för" med händerna är lite low-tech om man säger. (C;= JANNE

Om jag är osäker på ev. annorlunda beskärning brukar jag anpassa storleken på Explorerfönstret så att jag uppnår det du frågar efter.
Nackdelen är att man måste återanpassa storleken när man är klar (kör inte med maximerade fönster).

/Johan

hansen2 skrev:
Om jag är osäker på ev. annorlunda beskärning brukar jag anpassa storleken på Explorerfönstret så att jag uppnår det du frågar efter.
Nackdelen är att man måste återanpassa storleken när man är klar (kör inte med maximerade fönster).

/Johan

Javisst, det funkar ju hyfsat faktiskt! Tänkte inte på det - brukar alltid köra STORT! Tack Johan! JANNE

hansen2 skrev:
En funkftion som vore kul/användbar är "gråskala" som man har på foto.no.

/Johan

Jo, tack för tipset, det var länge sen jag var där men jag ska kolla vid tillfälle. Kollade förresten igen med minimerade fönstret och det där funkar inte så bra på en del bilder tyvärr.

Skulle kolla den vilda katten i himalaya som ligger i nybörjare nu men det är möjligen för liten bild för att det ska funka på kanterna?

Om det ska fungera beror på hur stor yta av fönstret bilden fyller upp. Men det funkar iaf på en del så man får vara glad för det lilla. hehe! Natti JANNE

Jag har en kompis som av och till jobbar med en sajt liknande Fotosidan, men för konstnärer (mest måleri).

Där vill han implementera en funktion för att kunna, när man kommenterar, kunna rita ramar runt saker i bilden, rita pilar till vissa saker i bilden som man påpekar i kommentaren osv. Detta sparas tillsammans med kommentaren. Detta kommer implementeras i Flash.

Det vore ju användbart även för FS, för att beskriva med text hur man tycker en bild skulle kunne beskäras annorlunda är ju svårt. Så låt oss hoppas att det blir en riktigt regnig och trist sommar så han får mycket tid över att skriva kod :)

ANNONS
Götaplatsens Foto