Annons

Beskärningsverktyget i PS / Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Ursäkta mig, nu måste jag klämma en riktigt nybörjare:

Om jag använder beskärningsverktyget inställt på 10*15 cm, får jag då samma resultat som 20*30 cm, om jag inte satt något värde på upplösning?
Jag tycker måttenheterna är förvirrande, om jag bara vill skära bort delar av bilden till bestämda proportioner?

/Per

Jepp, det blir samma propotioner, den skär ju barra bort allt runtom markeringen. Förvisso ändras väl DPI-värdet i "Image Size" autpmatiskt men det gör ju ingen som helst förändring på bildens upplösning.

Hej

Kanske lite OT

Om man vill ha kvar ursprungsförhållandet på bilden när man beskär kan man tex i RAW konverteraren eller i PS dra markera hela bilden med cropverktyget, beskärningsverktyget (ända ut i kanterna) sedan trycka ner shift (pil uppåt, till vänster på tangentbordet) och sedan dra med musen i hörnen och då innåt för lämplig beskärning och då ha kvar den ursprungliga tex 3:2 förhållandet. Sedan kan man flytta croppen runt i bilden för lämplig crop.

Hälsningar

Omar Brännström

Aha - just ja, tack för det också! Jag hade insett att markeringar funkar så, men inte att beskärningsverktyget gör likadant.

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto