Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslut ångest

Produkter
(logga in för att koppla)

Cynthia

Aktiv medlem
Snälla jag vet inte vilken digitalsystemkamera jag ska köpa jag står mellan Canon EOS 400D och Sigma SD14 jag har jämfört båda och Sigma Va lika bra om inte bättre som canon men är verkligen Sigma en bra produkt/märke? för att jag vet att det är stora skilnader på att köpa tillexempel en digitalkamera på 5MP från canon och samsung..estrema stora skilnader på bildkvalite..så därför undrar jag om någon snälla kan hjälpa mig att ta beslutet och få mig att känna att sigma är lika bra som canon..eller kanske inte..

Sigman ser ju helt klart intressant ut!

Men kanske det inte finns så mycket objektiv.. ÄN!
Men det finna iaf de objektiv man behöver!

SIGMAN! Kul att testa något nytt.. Den hade jag tagit..

Edit: Plus den tar grymt coola bilder med Feavon sensor!

Nu vet jag inte heller vad jag ska rösta på.. 400D är också bra asså! Överlåter detta till proffsen!

Jag = Blank röst! ;D

det jag tycker man skall titta på när man skall köpa är:

1: vad har ev. kompisar för märke på sina kameror, samma system ger lite möjligeheter till kunskaps upbyte och att mankan låna tillbehör och objektiv

2:Tillbehör, finns det man vill ha? man skall inte stirra sig blind åpå det man kommer att köpa det närsta året, utan försöka titta lite längre fram i tiden. Om man skall byta upp sig i framtiden så finns det inom samma tillverkare så att man slipper att köpa om alla tillbehör och objektiv.

3: beganat marknaden, om man kan tänka sig begnade tillbehör, oftast finns det mest till dom stora mäkena som Canon och Nikon.

4: det viktigaste är att man trivs med kameran i handen. gå till en affär och kläm på grejorna.

Har du inte råd att prova dig fram och gå på "nitar" så skulle jag utan att tveka rekomendera dig till dom stora drakarna på marknaden. Jag känenr inga som använder sigma kameror, vet inte heller vilka objektiv dom använder om jag ska vara ärlig.

Dom stora är Canon, Nikon, (Pentax, Sony, Samsung)

Av dessa fem tycker jag nog att Canon och Nikon är bekvämast. Enorma utbud av objektiv och tillbehör.

Canon 400D som du refererar till är en mycket bra kamera, du lär inte bli besviken!

För att inte få massa dryga märkesbögar efter mig så skriver jag att du kan också titta på:

(Nikon D40) Pentax K100D, Sony Alpha

Men får jag välja hade jag sagt Canon 400D :)

Titta även på Pentax K10D + ett BRA objektiv

Är den mest prisvärda kameran på marknaden har jag hört!

Nog är Sigma SD14 en intressant kamera, men den har fått kritik för att den är brusig, har dåligt genomtänkt ergonomi (även om Canon 400D knappast är så bra på den fronten heller) och är lite seg. Men Sigmaobjektiv finns det i mängder!

Jag skulle titta på Pentax K10D (har en själv) och Canon 30D. Kanske även Nikon D80 kan vara något.

Ett problem med sigmaobjektiv är att dom har en förmåga att variera i kvalité. En del objektiv är jätte bra medan andra är rätt kassa. Köper du an Canon eller Nikon har du fortfarande tillgång till Sigmas objektiv men även ett stort utbud av andra.

Absolut 400D i det valet. Annars går även Nikon och Pentax och Olympus långt före sigma. Intressant kamera, Ja. Bra köp, Nej till Sigma SD14.

Det aldra bästa är K10D + 2 eller 1 BRA objektiv för omkring 16000 SEK

Det hade varit självklart för mig, om jag nu hade ägt 16000 kr, men det gör jag inte.. :(

Men det gör du, så KÖP!

Edit: Denna normalzoomen kanske?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875P
PLUS detta makrot och några teleconverter så har du en tele oxåå!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624475

Ojojoj, den här väskan kan du skryta med asså!
Btw.. alla är utmärkta till toppklass på Cyberphoto!

Senast ändrad:
Inte den normalzoomen, då får man ingen vidvinkel. Hellre Pentax 16-45/4,0 eller Sigma 18-50/2,8.
Vill man ha en telezoom finns det ett oslagbart prisvärt objektiv, Samsung 50-200. Jag har själv beställt ett men det har inte kommit.

SVARAR TILL ALLA

Grejen är att jag har gemfört 3-4 olika kameror och det såg ut som att sigma va den bästa av dom,fan nu blev det skit svårt..jag tänkte även att den hade ca 14 mp och canon har 10mp ...fan måste kolla vidare men vadå så pentax är bra då?

Det Sigma har som gör den unik är den speciella sensorn som ger väldigt bra färger. Några andra fördelar ser jag inte med den. Sen har den 14 mpix på en lite sensor vilket betyder brus.

Zotamedu skrev:
Sen har den 14 mpix på en lite sensor vilket betyder brus.
Den har egentligen bara 4,6 megapixlar, eftersom det är tre lager ovanpå varandra. Ungefär som färgfilm. Om den är brusig eller inte vet jag dock inte.
Sigma har förresten huuuur många objektiv som helst. Fler än de flesta andra tillverkare. Frågan är bara om alla finns att få tag på med Sigma-bajonett. De lär för övrigt fungera bättre på Sigmas egna kameror, så antagligen är fokusfel och dylikt inga problem.

Tillägg: Enligt Cyberphoto har den dessutom ganska stor sökare; 0,9x förstoring och 98% visning. 400D har 0,8x och 95%.

Senast ändrad:
Låter som falsk marknadsföring att kalla det en 14 mpix kamera då. Har inte nikon, canon och pentax tillgång till samma sigma objektiv eller har dom några egna som inte finns till andra system?

Zotamedu skrev:
Låter som falsk marknadsföring att kalla det en 14 mpix kamera då.
Tolkningsfråga. Den har ju 14 miljoner pixlar, men bilderna blir inte så stora om man inte väljer att interpolera upp dem.

Har inte nikon, canon och pentax tillgång till samma sigma objektiv eller har dom några egna som inte finns till andra system?
Jo, men jag menade att det inte är något vidare bra argument att det skulle finnas få objektiv till Sigman. Det här ska väl räcka?
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all.asp

Zotamedu skrev:
Det är ju standard att antalet pixlar man anger ger upplösningen på bilderna man får ur kameran.
Ja, för att det vanligtvis sammanfaller med antalet pixlar på sensorn. Men så är det inte här.

Tillägg: Jag tror förresten att man kan få bildfiler i JPG med 14 mpix direkt ur kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto