Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

beslutsångest, vilka objektiv ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Jag behöver lite råd från er proffs ;)

Jag äger idag en nikon D70, tamron 28-75 2,8 och ett nikon 50mm 1,8.

Grejen är den att jag har själv märkt att jag använder i stort sett bara tamron objektivet i 28mm samt 75mm.

Jag ska snart köpa ett tokina 12-24 då jag verkligen gillar vidvinkelfoton.

Min tanke då är att sälja Tamron gluggen och köpa tokinan, och använda 50mm samt tokina. eventuellt köpa en fast eller zoom tele så småningom då jag inte använder tele nästan alls.

Vad tycker ni? är det dumt att göra sig av med den riktigt bra tamron gluggen? jag känner på mig att jag kommer använda tokina:n samt 50mm när jag väl köpt tokina:n, samt endast använda tamronen vid 75mm.. Jag velar och velar känns det som...
Anledningen till att jag känner jag måste göra mig av med 28-75an är en pengafråga.. helst av allt skulle jag vilja behålla den..

Hej,

Har iofs Canon, men det spelar ju mindre roll.

Har som du Tamrons 28-75 och en 50mm 1,8. Har också 12-24 (men Sigma).

När jag köpte min Tamron glugg, så trodde jag att jag ändå skulle använda mitt befintliga 50 1,8 lika mycket som Tamronen, men så blev det inte.

Skulle tro att min fördelning ser ut ungefär såhär:

28-75mm, 70%
28/1.8, 10%
12-24, 5%
50/1.8 5%
övriga 10%

Därmed inte sagt att jag skulle vilja sälja min 50/1.8 (eller något annat objektiv heller för den delen, tycker det är svååårt att göra sig av med en glugg som man är van att ha i kamerahyllan...).

Om jag var du, och hade tillfälligt råd, skulle jag köpa tokinan och ha alla tre objektiv under några månader. Därefter kan du ransaka dig själv, och se vilka objetiv du använder mest, och om du kan avvara något.

/Staffan

Om du måste sälja ngt för att få råd så sälj Tamronen.
Den är eftertraktad och du kan troligtvis ganska lätt få den såld till ett vettigt pris. Får du inte det pris du vill ha så sälj den inte.

50an är väldigt lite pengar i.

som tele kan du hålla utkik efter Nikons 70-210/xx-xx. Säljs ofta runt tusenlappen.

har beslutat mig nu för att sälja den. i värsta fall om jag ångrar mig så får jag köpa om den. :) jag värdesätter dock tokinan högre då det är i de lägre vidderna jag behöver en zoom.

ANNONS
Götaplatsens Foto