Annons

Bessa R, bra val??

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska till Amerika nästa vecka och funderar starkt på att investera i en Bessa R. Kommer jag att bli besviken över finishen och kvaliteen på bilderna?
Den verkar ofta säljas tillsammans med Skopar 35/2.5, åsikter om detta objektiv?

Hur gör ni som har kameror utan exponeringsmätare, går ni verkligen omkring med en lös mätare eller går ni på rutin och chansar?

Soliga hälsningar/Magnus

Sök lite i forumet (som alltid), det finns en eller ett par trådar som borde intressera dig.

Själv funderar jag starkt på en R2(A) av det enkla skälet att den är betydligt stabilare byggd (åas kostar den dubbelt så mycket...) Bessa R är lite plastig i jämförelse. Optiken har fått lysande recensioner och vill du ha ännu bättre kvalitet så kan du gå på Leica-gluggarna (bajonett eller 39mm gänga).

Kolla in Rangefinder Forum och Cameraquest för mer information om Bessa.

Alla Bessa R (R, R2, R2A, R3A) har inbyggd exponeringsmätare. Den fungerar inte som på en SLR men när man väl lärt sig hur den fungerar skall den vara mycket bra.

Har redan kollat in alla nämnda trådar.
Det jag är lite orolig för är att den känns plastig och vek.
Har också kollat på Bessa R2 som verkar vara mer gedigen men den verkar tyvärr vara svår att få tag på.
Jag vill ha mekanisk slutare så alla R2a osv. går bort.

/Magnus

Jag skulle rekomendera en begagnad Leica M2 med Leicameter om du tycker Bessan verkar vek. Men syna den noga - den bör vara nyservad. Kostar minst tvåtusen att skicka in den till verkstad. Slutaren behöver justeras då och då.

Jodå, jag har sneglat även på Leican men jag tycker att priset springer iväg lite grann. Dessutom vill man ju gärna få en chans att klämma på grejerna när man köper begagnat, säskilt om kameran har femti år på nacken.
Priskillnaden USA- Sverige verkar inte vara lika stor när det gäller Leica som med Bessa.

Nån kanske har tips på nån bra Leica-affär i New York?

/Magnus

Är du låst vid att du ska ha en mekanisk mätsökarkamera med utbytbar optik? Beror ju på vad du ska använda den till. Gatufotografering?

Drar du åt det mekaniska hållet så finns Nikon F2, Fm, FM2 osv. Det är det mest prisvärda du kan köpa! Jag har själv aldrig behövt serva min 25 år gamla Fm.

Drar du åt mätsökarhållet men kan stå ut med elektronik finns Minolta Cle och Konica med Leicas M-bajonett. Har själv ägt en Cle...

Eftersom jag själv mest använder 35 mm optiken till Leican säger förnuftet att jag kanske skulle ha raggat upp en Konica Hexar (AF-modellen med ett fast 35/2,0.)

Canon har också en del fina mätsökarkameror. 7s är nog samlarnas kamera, men de med fast optik är i regel billiga.

Jag hade en Bessa R med ett 35/2.5 ett tag (innan jag bytte till en Hexar AF; ville ha något tystare) och gillade dem båda. Tyckte inte att huset kändes för plastigt. Köpte kombinationen från CameraQuest för $425 + $20 frakt = då strax över 3000:-. LP-foto här i Stockholm säjer enbart objektivet för 3395:-, och huset för 5995:- (silver) eller 7695:- (svart). Väldans stor skillnad alltså - vet någon hur det kommer sig?

Bildkvaliteten kommer du definitivt inte bli besviken på, men knalla in på B&H (eller Photo Village) och se om kameran känns rätt i handen.

Grejen med mekanisk slutare är att jag vill att den skall fungera utan batteri.
Kameran skall fungara som en enkel kamera att ta med sig när man är ute på diverse aktiviteter, tex. stadsvandringar. Det är därför en fördel om den är ganska lätt. Jag har hittills kört med en Olympus My2 för dessa ändamål men jag saknar de manuella inställningsmöjligheterna.

Jag har nog mer eller mindre bestämt mig för en Bessa R med 35/2.5 från B&H.
Leica skulle för mig, som mekanikfreak, förmodligen sitta som handen i handsken, men det är inte de summorna jag vill lägga ut för att sedan kanske konstatera att mätsökare inte var för mig.

Tack så mycket för alla svar!/Magnus

Läste följande rader på Rangefinder Forum för ett tag sedan, det var då jag bestämde mig för att köpa en R2A om jag köper en Bessa:

I wouldn't get overly preoccupied with the battery issue. It might be a nice idea, but in reality it's a minor concern. All the Bessas use just 2 LR44 button batteries which are quite small. I always carry a pair around with me when using my R2 (which still needs power for it meter). In my experience, men (for it is usually men!!) who carp on endlessly about the virtues of battery free operation have probably never taken their cameras more than 10m away from the display case they keep them in.

Har du tittat på Rollei 35? Små mekaniska kameror med fin optik. Föregångare till Minox. Saknar tyvärr avståndsmätare.

Jepp, jag har kollat även på Rollei.
Priset på en sådan blir mer än dubbelt med en lins inkluderad jämfört med en Bessa R. Vad jag förstår så är det vidaste till en sån 40mm vilket är lite för lite vidvinkel.
Dessutom saknar den en grej som jag förmodligen är ensam om att utnyttja - självutlösare. Något som jag nyttjar friskt på fjällturer.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto