Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Besviken på Canon 300D- hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidigare använde jag mig av Canon G5(rätt ordning?), tror jag namnet ska vara. :)
Jag kunde komma mycket närmre med den kameran än med Canon 300D, som jag använder nu.

Kan någon ge mig tips hur jag behandlar det bättre med den nya kameran?

Du menar att komma närmre objekt? Vid macro fotografering eller menar du att du kunde fota saker längre bort med din G5:a? Det beror förmodligen på objektivet, man får ha lite olika objektiv tex. macro, tele, vidvinkel m.m
En systemkamera fyller oftast inte alla behov när man har tex. "Kit" objektivet, så det blir till att köpa flera olika objektiv eller ett som fyller det behov man har...

edit:

G5:an verkar täcka 35-140 m.m och 300D med kit objektivet täcker 18-55

Senast ändrad:
Jag antar att du menar att du kunde få en större förstoring på långt håll med G5:an.

Det beror ju bara på vilket objektiv du använder på 300D hur stort något blir på håll.

Det som bestämmer hur stort något blir på ett visst avstånd är brännvidden och sensorns storlek. För att kunna jämföra digitalkameror med olika stor sensor räknar man därför om brännvidden så det motsvarar en sensor stor som en vanlig 35 mm film.

G5 har enligt cyberfoto en brännvidd på 35-140 mm omräknat till 35 film.

Nu vet jag inte vilket objektiv du har på din 300D, men om det är kitbjektivet 18-55 så motsvarar det 29-88mm omräknat till 35 mm film.

För att få samma egenskaper som G5-an hade så behöver du ett 22-88 objektiv på din 300D.
Men det är ju en av de bra sakerna med en systemkamera att du kan skaffa objektiv med i princip vilken brännvidd som helst beroende på vad du fotograferar.

Ja.. jag tror inte du är besviken på 300D i sig.. Men med G6:an så kom du nära, eftersom de flesta (alla?) har sk. macro-läge. Till en systemkamera behöver du ett macro-objektiv. T.ex. Canons EF-S 60/2.8 USM Macro.

Det är bara att köpa ennärbildslins (Close-up Filter). Den skruvar man på längs fram på objektivet. Ett sånt kostar ett par hundralappar. Bara hör med vilken fotoaffär som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto