Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betala och/eller köra TFP.

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Vill försöka börja tjäna pengar på fotografera. Tänkte på evenemang och porträttfoto.
Har inte så mycket erfarenhet och ännu mindre bra bilder till att visa upp i min porfolio.
Är det ok att köra TFP mot begäran att få använda dom i min portfolio och i reklamsyfte samt att betala ev. för modeller (eller ta betalt mot en blygsam summa) för att bygga upp erfarenhet och bilder?
Tänkte alltså detta året göra 3 saker: Bygga up portfolio, skaffa erfarenhet och skicklighet och det tredje att få ett rykte om att vara duktig.
Med detta i bagaget så skaffar jag sedan FA-skattesedel och börjar så smått jobba som fotograf.

Vad anser ni om detta? Dumheter mot redan etablerade fotografer?

Det är självklart OK att köra TFP gratis för att bygga portfolio - det är själva idén med TFP.

Jag har skapat en tråd som berör precis det du funderar över, d.v.s. att knacka sig in på en marknad där det redan finns etablerade aktörer (fotografer) genom att först bygga upp en portfolio genom att arbeta helt eller delvis genom TFP. Dock hade jag redan FA-skatt när jag ställde frågan, vilket ger tråden er vassare edge eftersom man som företagare förväntas vara och agera på ett visst sätt när det gäller prissättning och marknadsföringsvägar.

Min tråd spårade delvis ur i ett krig mellan dessa två "läger", men jag tror du finner en hel del av svaren i tråden matnyttiga:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=141962

Om du vill veta något mer inför vad som väntar dig i början som egenföretagare som fotograf med FA-skatt, kan du höra av dig. Jag har precis börjat komma igång med min verksamhet på allvar och det är en tuff väg att vandra för att hitta kunder som är beredda att betala för sig, men det går bättre och bättre för varje vecka som går. Tur att man har ett heltidsjobb som betalar sig under tiden...

ANNONS
Götaplatsens Foto