Annons

Beskriv just DIN fotoverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Jag tänkte att det kunde vara kul att starta en tråd där vi beskriver våra fotoverksamheter. Bland annat för att det kan leda till spännande sidodiskussioner men också för att det är kul att veta hur andra branschkollegor arbetar. Era svar i tråden blir alltså en indirekt presentation av er själva som fotografer.

För att det ska vara lätt att komma igång kör vi med några kontrollfrågor. Det är självklart OK att modifiera eller inte svara på någon fråga om man vill.

1. Typ av verksamhet (företagsform/hobbyverksamhet)
2. Hur länge har verksamheten varit aktiv?
3. Hur det kom sig att du startade den?
4. Tidsomfattning (heltid/deltid, i mån av tid, timmar/vecka etc.)
5. Arbetsmiljö (hemifrån, studio på stan, inrett garaget, kontorshotell etc.)
6. Har du några specifika nischer? (om du t.ex. endast tar uppdrag som bröllops-, inrednings-, produkt-, industri-, redaktionell fotograf eller annat)
7. Hur ser din kundbas ut? (uthyrd heltid åt en tidning, några stora kunder som avropar dig, nya kunder hela tiden etc.)
8. Hur marknadsför du din verksamhet?
9. Vilka hinder/svårigheter upplever du att din verksamhet har att brottas med idag?
10. Vad är din målsättning med verksamheten på tre års sikt? (allt från saker du vill uppnå/börja med/sluta med, saker du vill skaffa eller göra dig av med)



Jag börjar (så kan ni kopiera mitt svar och byta ut mina svar mot era)

1. Typ av verksamhet
Enskild firma med FA-skatt (på sidan om ett heltidsjobb i annan bransch)

2. Hur länge har verksamheten varit aktiv?
Sedan hösten 2011, fick skattsedeln 1/7 men verksamheten kom inte igång alls förrän i september-oktober.

3. Hur det kom sig att du startade den?

Jag ville ta mitt fotograferande till en ny nivå samt att jag kände att jag hade en hel del fritid att göra något vettigare med. Har alltid varit en företagsam själ som länge längtat efter att få ha en egen verksamhet.

4. Tidsomfattning
Den tid mina uppdrag kräver. Jag försöker att sprida uppdragen så att det inte går ut för mycket över mitt heltidsjobb, mina vardagliga måsten, sociala behov och nattssömn. Det går oftast bra hittills.

5. Arbetsmiljö
Arbetar hemifrån min lägenhet. Arbetsplatsen ser inte speciellt annorlunda ut nu mot innan jag startade, men all utrustning har en tendens att ta upp en del plats i vår lägenhet..

6. Har du några specifika nischer?
Nej, inte ännu.

7. Hur ser din kundbas ut?
Just nu har jag ett fåtal företag från olika branscher som är återkommande kunder plus sporadiska avrop från privatpersoner.

8. Hur marknadsför du din verksamhet?
Via egen hemsida med blogg, Facebook-sida samt via direktmarknadsföring lokalt. Kommer att försöka utöka marknadsföringen med fler kanaler inom kort.

9. Vilka hinder/svårigheter upplever du att din verksamhet har att brottas med idag?
Att nå ut till potentiella kunder som är villiga att betala för kvalitata fototjänster. De finns garanterat i min närhet, men att få dem att få upp ögonen för mig och min verksamhet är nog mitt största hinder just nu som nystartad och okänd. Ryktet är inte starkt ännu så antalet kunder som sökt upp mig tack vare att de sett och gillat tidigare jobb är mycket fåtaligt i dagsläget.

10. Vad är din målsättning med verksamheten på tre års sikt?
Att öka efterfrågan och därmed omsättningen så till den grad att jag kan, om jag vill, börja nischa mig mot den typ av foto där jag känner att jag får mest ut av min verksamhet, både ur ett ekonomiskt, produktivt och skapande perspektiv. Jag vill också ha en lagom stor och hyfsat jämn arbetsmängd per månad så att det går att kombinera med de studier jag påbörjar till hösten på ett bra sätt utan att det går ut över varken mina kunder, mitt behov av fritid eller mina studier.

Kör hårt :)
 
Min fotoverksamhet fungerar så att jag tar betalt för flera timmars arbete. Var ska jag skicka fakturan?
 
ANNONS