Annons

Betalning för införande i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Selberg

Medlem
Skickade in en del bilder till 2 jakttidningar från älgjakten i fjol. Med frågan om dom ville köpa bilder och repotage.

Den ena tidningen nappade (svensk jakt) och vi gjorde affär, det blev ett helt uppslag med 8 bilder och repotage. Vilket jag fick 5 500kr för. Alla nöjda och glada.
Den andra tidningen (jakt o jägare) avböjde.

Men igår (1 år senare) läser jag mitt repotage jakt o jägare på 3 sidor med 18 bilder samt 1 bild på omslaget.
http://www.jaktojagare.se/i-jakt-jagare/full-pott-pa-dov-pa-forsta-snon
"Skottet mot kalven sekund för sekund"

Så hur går man vidare med detta?
 
Bildstöld...

Tja, mitt råd är att kontakta tidningen och påtala att de missat att betala dig för reportaget. De har gjort fel och kommer säkerligen inte att bråka utan vill nog lösa detta i samförstånd. Löser ni det smidigt så kommer det förhoppningsvis leda till fler reportage!
 
Bra förhandlingsläge, eftersom du har ett så tydligt exempel på vad den konkurrerande tidskriften tyckte att bilderna var värda.
 
Oftast per sida

Tänk på att tidningar av den här sorten ofta betalar per sida reportage (ibland med fler, ibland med färre bilder). Jämför du med den andra tidningen skulle detta i så fall ge 1,5 x 5000 kr dvs ca 7500 kr. Detta skrivet så att du inte räknar med att få 3 gånger så mycket bara för att det är 3 gånger fler bilder.
 
Tänk på att tidningar av den här sorten ofta betalar per sida reportage (ibland med fler, ibland med färre bilder). Jämför du med den andra tidningen skulle detta i så fall ge 1,5 x 5000 kr dvs ca 7500 kr. Detta skrivet så att du inte räknar med att få 3 gånger så mycket bara för att det är 3 gånger fler bilder.

Precis så tänkte jag oxå, dock 5 500 kr x 1,5...
Men alltid sköt att höra några andras synpunkte, Tack
 
Det är väl bara att skicka en lagom fet räkning, föreslår det dubbla mot vad den andra tidningen betalade. Vad ska de göra liksom?

God Jul!
 
Intressant att jämföra brott mot upphovsrätten med andra stölder

Kanske inte håller i alla avseenden, men ändå:

Två personer går in i en butik och erbjuds en produkt.
Den ene förhandlar lite och betalar 5 500,- för produkten.
Den andre säger nej tack, men återkommer ett år senare, hittar
samma produkt på hyllan, lägger till en packe tillbehör och
går ut från butiken utan att betala.

Butiksägaren upptäcker det fräcka tilltaget men nöjer sig med att
påpeka lite snällt att det kostar 7 500,- för han vill ju inte
gå miste om en bra kund...
 
Upplösningen!

Efter att ha läst tråden så kontaktar Jakt&Jägare mig och erbjuder ersättning för bilderna. Dom hade bara glömt att höra av sig.

Alla nöjda och glada.
 
ANNONS