** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beteende Talgoxe

Produkter
(logga in för att koppla)

J_A_S

Aktiv medlem
I vintras fick jag sällskap av denna lilla krabat. Han satte sig på vedpinnen och kikade sig omkring så piggt och glatt. Det var ca 5 minus och relativt gott om föda. Jag är nyfiken på om det var en frisk fågel med lite tamt beteende eller om det var något fel på den. Efter promenaden till hallen för att hämta kameramobilen och en liten fotostund flög den iväg så glatt.
 

Bilagor

  • 20081123187_mini.jpg
    20081123187_mini.jpg
    84.1 KB · Visningar: 632
Mesar brukar vara rätt nyfikna och "tama" av sig. Denna kanske är lite mer nyfiken än vad de i regel är, men det är egentligen inte något ovanligt, det är dock alltid trevligt när det blir så här pass fina möjligheter till närstudier. Förresten...det är en blåmes och inte någon talgoxe :)

// Daniel
 
Mesar brukar vara rätt nyfikna och "tama" av sig. Denna kanske är lite mer nyfiken än vad de i regel är, men det är egentligen inte något ovanligt, det är dock alltid trevligt när det blir så här pass fina möjligheter till närstudier. Förresten...det är en blåmes och inte någon talgoxe :)

// Daniel

*rodnar*
Det är ju tur att jag inte utger mig för att vara en fågelkännare.

Tack för kommentaren!
 
Man kan väl lugnt säga att det inte var någon mes! ;) Blåmes förvisso, men en modig liten krabat :D

Jag hade en blåmes som gärna kom och satte sig på fönsterblecket precis bredvid när jag satt och läste och drack kaffe i fönstret i våras, men en gång satte hon sig faktiskt på boken. Tyvärr satt hon inte kvar tillräckligt länge för att hämta kameran..
 
Att den satte sig på vedträet måste väl berott på att den ville följa med in och värma sig vid brasan...?
 
Jo nog kan de bli nyfikna alltid, har vid flera tillfällen haft blåmes, talgoxe och andra väldigt nära tex när jag sitter på altanen och fikar och de kommer fram och "knycker" brödsmulor från fatet med min macka på som står bredvid mig och kaffekoppen ;-)

Kul är det iaf med småfåglar nära inpå så man kan kolla på dem, inte ofta man hinner med att få fram kameran men det är upplevelsen som är fin oavstt om det hamnar på bild eller inte ;-)
 
Om jag ser rätt så håller du i vedträet den sitter på? Det är snäppet mer än att bara vara nyfiken och rent evolutionärt sett så är det ytterst orimligt att det skulle vara normalt.
 
Om jag ser rätt så håller du i vedträet den sitter på? Det är snäppet mer än att bara vara nyfiken och rent evolutionärt sett så är det ytterst orimligt att det skulle vara normalt.

Jodå, visst höll jag i vedträet. Dessutom gick jag runt husknuten för att komma åt mobilen. Så den lille krabaten fick en liten nätt promenad på ca 15 m.
 
ANNONS