Annons

Betraktningsavstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo jag måste nog reagera. Betraktningsavstånd är något man måste ta hänsyn till.
Jag var produktansvarig för papper och kartong till Sveriges tryckerier som håll på med stortavlor och screentryck.
Detta var på 80-talet men stämmer fortfarande.
Rasteret de använde var runt 35. Det var väldigt stora punkter.
Tittade på en sådan bild på nära håll var den hemsk. Fast tanken var ju man skulle se den på flera meters avstånd och då såg den bra ut.
Idag lever vi i en annan värld. Vi kan printa en suverän A2 från en ganska enkel kamera.
Vi kan printa en A0 från en MF kamera med fantastisk detaljskärpa.
Fast en print måste inte vara knivskarp på nära håll. Om jag printar en A2 från mina Fuji bilder med sina 24 Mp så kommer de vara det.
Om jag istället skulle printa dem i A0 skulle de inte vara skarpa på kort avstånd.
Fast vem kör näsan i en A0 print. Proffsen printar bilder tagna med Hasselblad som är mycket större. Betraktad på lite avstånd skulle den upplevas både skarp och detaljrik.
Så tycker du är ute på cykeln här.

Säger som Rolling Stones från en gammal skiva.
If you are on your bike tonight, Good night.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är klart att du kan exponera men utan ljus blir det meningslöst, eller hur?
Med ljusmätaren mätte man ljuset (i kamerans riktning) för att få rätt exponering till sin kamera.
Visst, men om du mäter ljuset med en ljusmätare så har du nog en ISO-inställning att ta hänsyn till också.

EV är oberoende av ISO.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Visst, men om du mäter ljuset med en ljusmätare så har du nog en ISO-inställning att ta hänsyn till också.

EV är oberoende av ISO.
Tabellerna för EV brukar gälla ISO 100. Men här handlar det väl bara om "hur ljust det är när man betraktar en utskrift". Varje exponeringsmätare eller modern kamera kan visa ljust detta. En monitor på normalt betraktningsavstånd brukar ligga på EV6 - EV8.
 

Lahn

Aktiv medlem
När jag tar kort har jag alltid i tankarna hur jag vill visa fotografiet senare, digital eller i en ram. Enligt det anpassa jag sedan slutresultat. För webben blir foton sällan större än 3000 pixel långsida. Det gör jag för att jag vill att betraktaren ser de JAG vill att han ser och för att hemsidan inte blir för tung.

Om jag skulle tar kort med kunskapen att alla kan zooma hur mycket dem vill kan jag strunta i bildkomposition. För varje betraktare fastna för en annan bit av fotot. Alla mina fina väl genomtänkt linjer skulle försvinner beroende på vart betraktaren zooma. För mig är fotografi att jag vill visa det jag har set, helst minimalistiskt att ingen kan missa det jag tycker är viktigast. Annars kan man ju tar en jätte panoramafoto och låta alla zooma dit dem ville - fast för det behöver fotografen inte vara en konstnär med öga för det viktiga.

Ps: om du svara försök göra det utan svärord och med lite respekt, tack till TS
 

PMD

Aktiv medlem
Tabellerna för EV brukar gälla ISO 100. Men här handlar det väl bara om "hur ljust det är när man betraktar en utskrift". Varje exponeringsmätare eller modern kamera kan visa ljust detta. En monitor på normalt betraktningsavstånd brukar ligga på EV6 - EV8.
Eftersom ISO inte ingår i definitionen av EV så måste man göra precis så, dvs säga ange både ett EV och ett ISO-värde för att tala om ungefär hur ljust det är. Annars är väl lux (eller lumen) den vanliga enheten att ange belysning med.
 

hne

Aktiv medlem
En hel del bildbehandling kräver att du har koll på betraktningsavståndet om det ska bli riktigt bra. Speciellt gäller detta saker som påverkar kontrast lokalt som clarity, unsharp mask och större förändringar i shadows/hilights. Perspektiv kan också se väldigt konstigt ut vid fel betraktningsavstånd, speciellt extrema vidvinkelbilder på för långt håll.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Var och en blir salig på sin fason, så jag tänker alls inte säga att någon har fel, men jag påstår däremot att för densubjektiva upplevelse som är hela skälet till att just jag upplever en bild som bra, då är betraktningsavstånd helt centralt. Visst finns det många bilder som jag tycker det kan vara givande att studera detaljer i, men för andra bilder så blir min upplevelse av bilden inte ett dugg bättre för att den bjuder på möjligheten att detaljskåda, tvärtom kan jag uppleva att det kan distrahera mig från den helhet som utgör bildens existensberättigande. Huruvida detaljerna återges i print, skärm, duk, textil etc saknar betydelse för mig. Andra får förstås tycka som de vill :)
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Ps: om du svara försök göra det utan svärord och med lite respekt, tack till TS
Vill du ha respekt ska du inte blanda in min eller andras syn på saker eller vad den utgår ifrån, för det vet du ingenting om. Diskutera vad vi skriver, inte dina värderingar och uppfattningar om oss. Respekt innebär dessutom att man accepterar andras åsikter. Dina raljerande inlägg tidigare ger inte intryck av att du respekterar andra åsikter än dina egna.
 

alfin

Aktiv medlem
Andra får förstås tycka som de vill :)
Tack! I somras var jag på Lennart Nilsson utställningen i Skåne och där fanns en hel del mikroskåpbilder i väldigt stort format som fungerade alldeles utmärkt att se på både långt håll och väldigt nära. Inte så att de var knivskarpa på nära håll, bilderna var alldeles för stora för det, men de höll ändå att detaljstudera. I övrigt var hans fotografier runt A2-storlek eller mindre och alla var väldigt fint gjorda och jag närstuderade varenda en. Det var analoga småbild och mellanformatsbilder som visades från hela hans fotokarriär och utsökt bra gjorda printar.

Som kontrast såg jag Sally Mann utställningen på Kulturhuset i Stockholm för några år sedan. Hon använder huvudsakligen en storformatskamera och de flesta bilderna var bra, men som pelare mitt i salongen hade man ställt gigantiska printar av några av hennes bilder som var av hemskt dålig teknisk kvalitet. Kom man närmare än 3-4 meter såg man hur oskarpa och korniga de var, trots storformat. Varför man dragit upp bilderna i den storleken begriper jag inte, för de hade gjort sig mycket bättre i mindre format.

Jag tycker det roliga är att kunna se både helheten och detaljerna. Det går om printen är skarp på nära håll, annars får man hålla sig på avstånd och det ger i alla fall inte mig samma upplevelse. Jag älskar bra printar och därför hatar jag betraktningsavstånd!
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Eftersom ISO inte ingår i definitionen av EV så måste man göra precis så, dvs säga ange både ett EV och ett ISO-värde för att tala om ungefär hur ljust det är. Annars är väl lux (eller lumen) den vanliga enheten att ange belysning med.
Ja men vilka fotografer har sådana mätare?
När jag började med att använda exponeringsmätare 1958 fick man EV och kunde ställa in ASA eller DIN så såg man vad som skulle bli rätt för den aktuella filmen. Måste det vara svårare idag?
 
ANNONS