Annons

Betyg på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betyg på bilderna?

  • Ja

    Röster: 29 65.9%
  • Nej

    Röster: 15 34.1%

  • Totala väljare
    44
  • Enkät stängd .
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ganska snart efter vi kommit igång med fotosidan.se och bildgalleriet så uppstår diskussionen om huruvida det skall finnas betyg på bilderna.

När vi startade så tänkte vi att skulle försöka göra ett finurligt betygssystem, så skulle det innebära att medlemmarna inte skulle missbruka det utan använda det på ett hederligt sätt. Vi hade också funderingar på om det verkligen går att sätta ett betyg på en bild, vilken förmodligen inte gör, men att det skulle vara en rolig grej. Alla gillar ju att få kritik på sina bilder eftersom det utvecklar bildtänkandet.

Men tyvärr, så verkar våra farhågor vara berättigade. Många medlemmar tycker att vi skall skippa betyget. Vad tycker du?
 

acke

Avslutat medlemskap
En del gillar betyg, andra inte. Det kan inte vara svårt att gömma betygen för dem som inte vill se dem. Så vad är egentligen problemet?
 

Jimsan

Aktiv medlem
Om ni tar bort betygen så skulle det vara skönt att ha någon form av markering vid bildnamnen (i textläge) som visar om bilden har fått en kommentar.
Nu har ni ju stjärnor som visar betygen.
Man kanske kan ha en markering för var tredje kommentar?
 

drapulv

Aktiv medlem
Jag har upplevt problem med taktikröstning mot mina bilder på en annan sida. (Vilket jag redan tagit upp i ett forum). Men här hamnar man ju inte i en tabell efter betyget på bilderna så det verkar ju inte vara ett problem. På det hela taget verkar medlemmarna på denna sida betydligt mer seriösa. Jag har fått en hel del konstruktiv kritik på mina bilder här och då spelar inte betyget lika stor roll, så för min del känns det ganska egalt om ni vill behålla det eller inte.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag sätter min röst för att vi har kvar betygen, det tjänar en funktion. Jag tycker samtidigt att vi ska förbättra kriterierna, dvs förtydliga vad originalitet och estetik står för så att det är solklart för alla.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lika bra att slopa betygen
Som det är nu så finns det vissa som taktikröstar på bilder
Så fort vissa medlemmar får en bild med på mest populära bilderna listan så går en del andra medlemmar in och sätter lägre betyg på just dom bilderna.
Så nog tycker jag att taktikröstning existerar även här.
Och då är det som sagt var lika bra att ta bort betygen och bara ha kvar kommentarerna
 

Mira

Aktiv medlem
Tycker inte betygen ska vara kvar som det ser ut nu... och egentligen kanske inte alls - beror på om man kan lösa det på ett bra sätt...

Sen tycker jag det är irriterade när vissa sätter 5/5 på bilder utan att ha en egentlig orsak (eller pga motivet) - tex. finns det nu en som sätter topp-betyg på sin "lillasyster" - det är väl taktik på högsta nivå...?

Framförallt tycker jag topp-listorna behöver moduleras...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Håller med Lena
Även om jag då mesirriterat mig på
att vissa tydligen är väldigt fixerade vid att deras egna bilder syns på topplistan och sedan röstar ned andras bilder med lustiga kommentarer
händer det bara någon gång så må det väl vara hänt men då det upprepas så är det inte roligt längre.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag vill vädra en ide om motmedel mot taktikröstning. Påstår inte att idén är perfekt, men den tål att funderas på:

Skulle det funka att införa en topplistespärr, dvs. personer som har bilder på topplistan tillåts inte rösta på andra bilder på topplistan?
 

Helena

Aktiv medlem
Spelar det egentligen någon roll?
Jag röstade nej men kunde lika gärna röstat ja...
silver-pixel har en 10 siffrig poängskala som jag tycker bättre om dock... lite småtjaffsigt med två olika skalor...

Vem fasen bryr sig i orginalliteten? :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
festfotografen skrev:
Håller med Lena
Även om jag då mesirriterat mig på
att vissa tydligen är väldigt fixerade vid att deras egna bilder syns på topplistan
Kanske ta bort topplistan då? Det går att söka fram de med högst betyg via sökfunktionen för den som vill. Utan topplistan blir det inte lika omedelbar "status" att få högst betyg vilket kan locka till fusk.

(Notera också att det ju går att se alla som röstat, även om de inte skrivit kommentar, så ingen röstar anonymt här!)
 

accipiter

Aktiv medlem
Betyg är ett elände men jag röstade ändå för att de ska behållas.
Problemen med Fotosidans betyg ligger delvis i de två variabler kring vad som ska betygsättas.
Estetik är ju ett begrepp som inryms "i det skönas konst" och ofta(st) är en bild väldigt stark ur andra aspekter än de rent estetiska. Bilden kan rent av vara förskräckligt ful men ändå vara ett särdeles bra fotografi.
Likaså är originalitet lite tvetydigt. Är det bildinnehållet, ex en älg som åker skridskor, tekniken eller någon sorts tolkning av helheten som ska ligga till grund?
Ett otroligt bra porträtt är ju i de flesta fall inte originellt som sådant och blir vid sammanvägningen av betygen lika bra/dåligt som en urkass bild på älgen som åker skridskor.
För att komma runt de här problemen kanske man skulle döpa om "estetik" till "bildinnehåll" och "originalitet" till "teknik".

Jag tycker emellertid inte att man ska rusa sta och ta bort/byta betygssystemet utan fortsätta som nu och låta andra idéer mogna fram med tiden.

Själv ska jag ta mig i kragen och i fortsättningen ta hejd på den inflation som skett i min betygsättning.
Jag är inte ensam om det!
Det finns så många duktiga fotografer i galleriet att normalfördelningskurvan knuffats uppåt och ibland känner jag att det borde finnas 6:eek:r (sexor ska det stå!)och kanske 7:eek:r (sjuor) för att rättvist belöna vissa bilder. 5:eek:rna (femmorna) har ju så att säga gått åt ...
/ Ragnar
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bra resonemang. Låt mig återkomma med ett genomtänkt svar.

Håller helt med om att man skall spara på femmorna. Egentligen skall en femma var en fullständigt komplett bild och därför borde femmorna vara sällsynta.

/david
fotosidan.se
 

swizz

Ny medlem
Betyg är svårt att sätta, så därför svarade jag nej på frågan.
Men om betyg ska finnas kvar bör man endast kunna sätta ett sådant om en beskrivning av bilden görs. Ibland blir man lite mörkrädd då kommentaren är alla tiders medan betyget sätts med 1;1.

/Lars
 

alto

Ny medlem
Lite sent kanske eftersom den har omrostningen redan ar stangd, men i alla fall:

Jag blev medlem bara for nagra dagar sedan och borjade med att betygsatta nagra bilder. Insag dock raskt att jag tyckte att det blev alldeles for godtyckligt. Visst, det ar kul och lattlast med sifferbetyg, men det ar sa mycket som spelar in. Visst, om 1 ar uselt och 5 ar super sa ar det ju latt om bilden ar usel eller super. Men var gar granserna daremellan? Och jag tycker att det finns valdigt manga fler 5or an det finns superbilder pa den har sidan.

Nej battre da att ge en kommentar. Fast jag kanske andrar mig framover och borjar klicka bland siffrorna igen...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS