Annons

BG-E2 på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Någon här som kör sin 20D med BG-E2 på stativ? Jag har testat lite, och med 70-200 4L går det knappt alls (vilket kommer att lösa sig när jag får mitt beställda stativfäste till objektivet). Med 17-40L fungerar det, men det känns lite glappt dels mellan batterigrepp och kamera och framför allt mellan stativ och batterigrepp.

Det känns lite som om plasten i botten av greppet är "mjuk". Ska man verkligen behöva plocka av batterigreppet om man vill använda kameran på stativ?

/Anders

Du använder alltså inte objektivets stativfäste? Jag lyckas inte få det att sitta bra...

/Anders

Jag har fäste på objektivet men det funkar inte ihop med det snabbfäste och den kula jag har (får inte plats) men ok jag får väl erkänna att det sitter mycket mer förtroendeingivande på min 10D...

Instämmer

BG-E2 på stativ var ingen höjdare. Tur att det tunga objektiv jag äger har eget stativfäste.

Jag hade 70-200/2.8 tillfälligt på kameran som i sin tur satt i stativet när jag höll på joxa lite, och då såg man hur greppet gärna bågnar lite i den ändan som sitter in i batteriöppningen.

Ingen höjdare alls. Men så länge jag bara har saker som väger max 500 gram när jag använder det så klarar jag mig bra. Sen har jag inte så mycket val då jag är totalt överförtjust i att ha greppet på när jag kör handhållet och dessutom använder handlovsrem E-1, så det är en hel operation att ta av greppet.

Jag håller med om att kameran känns mycket bättre med greppet på när jag kör handhållet, och mitt 17-40 ligger väl på gränsen viktmässigt så det går nog...

Tyvärr tvivlar jag på att det fungerar bra med ett Canon 100 2.8 macro som jag funderar på att komplettera med. Den väger 600g, och macrofoto på glappande stativ är ingen höjdare. Det finns i och för sig ett stativfäste även till det objektivet. 2250:- vill Cyberphoto ha för det ... Jag skulle gissa att Sigmas 150 2.8 macro kan vara ett bättre val (om man nu envisas med batterigrepp) i och med att stativfästet följer med det.

Om Canon gjort greppet med samma kvalitet som kameran, med magnesiumchassi och bättre passning, hade jag gladeligen betalt det dubbla för det :(

/Anders

Det bär mig emot men...

... jag skruvade av batterigreppet och fäste mitt snabbfäste för stativet direkt i kameran. Det sitter bergfast!

Jag passade också på att prova handhålla kameran med 70-200 4L och balansen blir helt klart lidande utan greppet.

Som jag ser det kan jag alltså glömma 100 2.8 macro om jag inte köper stativfästet (och då blir det för dyrt). 17-40 på stativ kommer att fungera hjälpligt om jag inte plockar av greppet (långa slutartider lär gå dåligt). Och slutligen så kräver allt från 70-200 4L och uppåt att stativet sitter kopplat till optiken och inte till kamerahuset.

Som jag ser det kan man inte vara 100% säker på att kameran sitter stabilt på stativ med objektiv som är tyngre än kit-optiken om man också har BG-E2 ... Nu kanske mitt exemplar har sämre passning än andras, men jag har hittills i alla fall inte drabbats av det på fs ökända batteriglabbet ...

Trist, men det är väl kanske också därför greppet till 20D kostar någon tusenlapp mindre än det till 10D :(

/Anders

Re: Det bär mig emot men...

AFE skrev:
...
Trist, men det är väl kanske också därför greppet till 20D kostar någon tusenlapp mindre än det till 10D :(

/Anders

Tro mig, det är inge seriöst att använda "batterigrepp" när man har kameran på stativ.
Jag har själv en 10D och med BG-E3 eller vad det nu heter så kan man bara glömma att ha ett objektiv påhängt på huset. Om man inte gillar att det vajar som ett rö för vinden.

Så kort sagt, om du har en konsumentkamera och skall plåta från stativ, ta av batterigreppet.
Jag har även en 1D och denna har ju permanent batterigreåpp, men deta är gjutet i magnesiumlegering och denna på stativ är bergfast.
MVH /Micke

Har testat det hela och jag får faktiskt hålla med er, tar man 400 mm's bilderna på stativ men utan trådutlösaren som jag normalt sett alltid använder så kan man faktiskt lika gärna handhålla för den är rätt så ostadig... Hehehe, varför skulle jag nu läsa denna tråden, kommer bara att reta mig på detta nu...

Visserligen är det en konsumentkamera, men den kostar en del tillsammans med greppet. I och med att greppet har ett stativfäste tycker jag man borde kunna begära att det går att använda ...

Men visst, det är förmodligen bara att gilla läget och fortsätta spara till en 1D Mark II (eller vad som nu kan vara aktuellt när man väl har råd).

Det är mig veterligen många proffs som kör 20D (och även 10D), men de gör det förmodligen mest för att få längre ljusstarka telen. De gluggarna har ju egna bra stativfästen.

Märkligt förresten att detta inte framkommit i någon av de väldigt många recensioner jag läst.

Senast ändrad:
Deagol skrev:
Har testat det hela och jag får faktiskt hålla med er, tar man 400 mm's bilderna på stativ men utan trådutlösaren som jag normalt sett alltid använder så kan man faktiskt lika gärna handhålla för den är rätt så ostadig... Hehehe, varför skulle jag nu läsa denna tråden, kommer bara att reta mig på detta nu...

Med trådutlösare går det säkert finfint, även om jag har en känsla av att objektivet "droppar" ett par millimeter framåt när man släpper taget om det. Ett enbensstativ på batterigreppet är däremot fullständigt meningslöst med teleobjektiv - obalansen och glappet gör förmodligen att det är sämre än handhållet...

Tror jag ska bygga en liten förlängare av kulleden så jag kommer åt att montera stativet på objektivet i stället

Deagol skrev:
Tror jag ska bygga en liten förlängare av kulleden så jag kommer åt att montera stativet på objektivet i stället

Jag är ledsen att jag förstörde din dag genom att fråga om detta. Här går man och köper en kanonbra kamera för rätt så mycket pengar, och betalar ytterligare pengar för ett tillbehör som tyvärr inte är i klass med kameran. När det dessutom visar sig att det knappt fungerar alls med kameran på stativ blir man rentav lite tjurig!

Instämmer fullständigt och om man ser det i kombination med allt strul som många andra har med att få en fullgod batterikontakt så börjar hjärnan fundera i banor typ "skitprodukt" men jag hade ändå inte velat vara utan den. Kanske för det inte finns några direkta alternativ...

Alternativet är väl tyvärr Eos 1D Mark II.

Det har ju länge tillverkats kameror med separat motor/batteriback som fungerar utmärkt med stativ. Eos 20D kostar ju nästan lika mycket som en analog proffskamera, och då borde ett så pass enkelt tillbehör gå att få att passa bättre.

Jag testade greppet till 350D, det är en dröm i jämförelse. Greppet känns mest som orginal greppet på 20D, alltså ung som kamerans eget grepp. BG-E3 till 350D är ju mindre och använder även mindre batterier som skjuts in från sidan.

Sen tycker jag inte ni har helt rätt. Med tunga linser så blir det en liten glipa, men det vibrerar ju inte så fasligt mycket mer. Och att säga att det är bättre utan enben pga av det tycker jag är lite magstarkt. Men å andra sidan, de flesta seriösa teleobjektiv(vilka är de som är tunga) brukar ha eget stativfäste. Kör man med en vanlig konsumentzoom så väger dessa inte tillräckligt för att det ska spela så stor roll.

Jag kan ju tillägga att jag inte märke att greppet bågnade förrens jag råkade haka på mitt 70-200/2.8 på sina 1300 gram(och 20cm+) när jag inte hade händer nog att byta så det satt i sitt eget fäste.

Jag märkte det inte förrän det påpekades här och det är bara när jag har min 80-400 på den, Tokinas blyklump. Och som jag sa så märks det inget om man använder trådutlösare, har alltid min trådutlösare fastsatt på stativet så det är naturligt att jag alltid använder den. Om man däremot kombinerar ett så stort tele med att trycka av manuellt så känner man att hela paketet rör sig och risken för rörelseoskärpa finns automatiskt där då. Ok, jag håller med Peter om att det är bättre än ingenting men det känns inte riktigt rätt. Som jag sa tidigare så skulle jag ändå inte vilja vara utan den för de övriga fördelar man har med ett batterigrepp är ju till det positiva, har rätt stora händer så att hålla en 20D utan batterigrepp trivs jag inte alls med.

ANNONS
Götaplatsens Foto