Annons

'Big lenses' värld.

Produkter
(logga in för att koppla)

epar

Aktiv medlem
Hej,
Jag tänker hoppa in 'big lenses' värld, dvs köpa ett långt fastobjektiv. Min dröm är Canon 500 f/4.0 men jag gillar min fru fortfarande så måste jag nöja mig med Sigma 500 f/4.5. Har någon här erfarenhet med det där objektivet?
Min andra fråga gäller svenska priser (jag är ganska ny i Sverige)- kan någon rekomendera en bra fotoaffär med måttliga riser eller det är bättre att söka utomlands? Kanske någon känner till var man kan söka efter begagnade objektiv?
Tack för hjälpen,
Eddie

finns ju ett beggat här i fs,annonserna,, men jag vet inte om det är EX,modellen.

Dessa linser Sigma generellt har klart sämre kännsla i materialet och mekaniken,, samt att AF,en inte är lika bra (men det beror på huset åsså såklart).
Jag läste mycket om skillnader innan jag köpte mitt eget EF 500 f4 IS. Tänkte även på EF 600 f4 utan IS och EF 500 4,5L förutom sigmalinserna men slog rättså snart fast att det lönar sig att spara lite extra å slå på nytt canon. Då finns ju inget mer att önska (enligt mig!). Å andra sidan så har man inget å skylla på när det blir oskarpt heller;)!

I amerikanska fototidningar som tex outdoor photographer så kan man läsa många supertelereviwer.. de gillar ju stora linser där borta;)! Där kan man läsa att bildresultaten visst håller en mycket hög klass om än inte så höga som Nikon och Canon men nästan. Men det är dock på material, AF och mekanik det faller,,, Enligt mig så är detta viktiga saker!

Jag äger inte många prylar och objektiv men när det gäller kvaliteten på det viktigaste objektivet så tummar jag inte en mm!

Mvh Niclas,

300 2,8 är enligt mig insteget till supertelen. Med en EF1,4 converter och eventuell brännviddsförlängning så kan man inte direkt klaga på varken kvalitet eller bildvinkel.

En ny 300 2,8IS från USA ligger på en bra nivå tycker jag. Den kostar ca 40.000,-SEK här i SE och då runt dryga 30.000,-SEK från B&H.
Och då får man ruggigt mycket kvalitet för pengarna! Spec, med tanke på att jag själv betalade det dubbla (=80tusen) för den 500 jag köpte för ngr år sedan;) Smakar det så kostar det.

Men visst är det mycket pengar. Men för mig så är supertelet standardlinsen ute i fält. Då är det logiskt att man placerar de flesta grynen just där det används som mest.

Mvh Niclas,

Ps, När det gäller brännviddsförlängningen så har jag själv en på 1,3 (1D) + analog fullformat (1n+hs). Eftersom jag fotar så långt som möjligt utan converter (och aldrig med 2x) så kommer den väl tillpass, brännviddsförlängningen alltså. 500 x 1,4 = "650mm", Detta håller länge för vem som helst vågar jag lova! Om vi tar EF 300 IS som jämförelse: 300 x 1,3 x 1,4 = "546mm", inte dåligt heller!!

ANNONS
Götaplatsens Foto