mathias_junker
Aktiv medlem
Jag gjorde ett uppdrag åt en lokal idrottsförening. Detta var inget jag tog betalt för på något vis. Känner en person i föreningen och vet att de är en liten förening utan pengar. De sade också innan att tidningen kanske ville publicera en av mina bilder. Jag har alltså ingen överenskommelse av något slag med tidningen. I alla fall så fick jag en mejladress en min kompis i föreningen och mejlade några bilder, där jag tydligt angav att jag ville att det skulle så foto + mitt namn. Men jag angav inget om debitering. Tidningen publicerade bilden tre dagar senare i en artikel om denna förening och detta träningsläger. De hade ingen reporter på plats utan frågorna mejlades till ledaren.
Vad gäller här egentligen?
Har jag "rätt" att debitera tidningen för publicering av mina bilder? Detta är inget jag planerar att göra men är mest nyfiken på hur man bör lösa detta i framtiden. Jag kan ju tycka att en tidning som publicerar en fotografs bilder också borde räkna med att också betala för dem. Börjar ju bli vanligare och vanligare med såna här "läsarbilder" där tidningarna försöker komma undan gratis. Denna bild publicerades dock inte som en "läsarbild"
Vad gäller här egentligen?
Har jag "rätt" att debitera tidningen för publicering av mina bilder? Detta är inget jag planerar att göra men är mest nyfiken på hur man bör lösa detta i framtiden. Jag kan ju tycka att en tidning som publicerar en fotografs bilder också borde räkna med att också betala för dem. Börjar ju bli vanligare och vanligare med såna här "läsarbilder" där tidningarna försöker komma undan gratis. Denna bild publicerades dock inte som en "läsarbild"