Annons

Bildbehandling i vilken ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!

Jag läser guide på guide och massor av information kring hur förbättra mina bilder i Elements och Lightroom. Vad jag saknar och nu ber om hjälp med är information om i vilken ordning bildbehandlingen bäst sker i. Tex har jag förstått från bildbehandla.se att uppskärpning sker allra sist, tom efter beskärning av bilden. Men i vilken ordning bör de andra momenten ske? Tex justering av nivåer, sker det först eller nästan sist? Och vilka justeringar är mindra bra att kombinera för att undvika att förstöra för mycket bildinformation?
Det jag oftast behöver göra är justering av ljus och färger inför utskrift, förutom uppskärpning och beskärning då.

Vänligen / Magnus

Jag kan inte påstå att jag gör rätt men jag gör så här i de flesta fall:
Fotar i RAW, ställer in vitbalans, justerar exponering, grundskärper i Camera Raw. Därefter i Elements, beskär, förbättrar ljusinställningar: högdagrar och skuggor och nivåer. Därefter justerar färger och slutligen skärper jag bilden.

Jag tror att det är högst individuellt men skärpning bör som du skrev komma sist.

Jag brukar göra ungefär så här:
Gör det mesta LR då jag fotograferat i RAW. Ställer först vitbalans, sedan svart- o vitpunkt mha Exponering och Svärta (Alt-tangenten fungerar lika som för nivåinställningen i Elements). Skruvar sedan på Intensitet tills jag får bilden för den ljushet jag vill ha. Sen justerar jag eventuella färgstick o kontrast. Skruvar sen på Färgmättnad, Lyster o Klarhet. Skärpeinställningarna har jag så har jag i defaultläger tills jag läst lite mer hur och vad de gör. Kör lite färgbrusreducering om jag fotat på höga iso. Rör de flesta spakar max 20% från sitt grundläge. Annars tycker jag bilden känns för manipulerad...

I Elements så ändrar jag nästan bara bildstorlek och skärper sedan bilden. Ändrar oxo färgrymd från Adome RGB till sRGB om jag ska lägga upp bilden på nätet. Exporterar bilden i Adobe RDB från LR.

Att du måste justera ljus o färg när du skriver ut bilden beror nog på att din skrivare och/eller bildskärm inte är kalibrerad.

/Lars

Tack för era svar, nu har jag en hel del bra rutiner att börja jobba ifrån. Men fortsätt gärna att komma med fler svar.

Mvh / Magnus

Undrar om detta är så värst vetenskapligt? Allt som man kan göra i ett justeringslager är ganska ofarligt för bilden (utom treshold och posterize). Och man kan börja med dessa justeringar.

Allt som man kan misstänka är ett filter är destruktivt och används sparsamt och sparas till senare skede av redigeringen (inklusive skärpemasker). (Om det inte blev bra, backa och gör om)

Mitt grund-workflow:
  1. Brusreducering
  2. Grundskärpning (RAW presharpening)
  3. All annan justering
  4. Slutskärpning

Fotar i Raw och gör det mesta i Camera Raw (har fått för mig att det blir bäst så). Ställer vitbalans, ev justeringar av exponering, kontrast, intesitet och svärta. Vid behov även återställning och fyllnadsljus. För det mesta justerar jag även klarhet, lyster och mättnad i Camera Raw.

I Elements använder jag sedan i de flesta fall endast nivåer om jag tycker det behövs. Öppnar bilden i 16 bitar i Elements så att jag kan använda nivåer utan att histogrammet "spricker". Skärper slutligen bilden och sparar den i 8 bitar. Ev beskärning, upprätning av horisonter och perspektiv görs också i Elements innan skärpning.

Ev beskärning, upprätning av horisonter och perspektiv görs också i Elements innan skärpning.

En liten detalj kring arbetsflöde som jag gärna kompletterar/korrigerar:

Eftersom jag använder histogrammet som ett verktyg för att säkerställa en bilds nivåer beskär jag alltid först. När man beskär ändras nämligen bildens data och histogrammet påverkas.

En liten detalj, men något man bör bara medveten om.

ANNONS
Götaplatsens Foto