Annons

Bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag har en Minolta Dimage Scan Dual II. Med den har jag hittills enbart scannat diabilder, men idag slog det mig att jag kunde scanna svartvita neg. Sagt och gjort, jag rotade fram första bästa film och scannade in den. Allt gick utmärkt tills jag tittade på dem i Paint Shop Pro där jag skulle spara och fixa till dem ytterligare. Vad som då dök upp på skärmen var en prickig (rysligt prickig) delförstoring som dessutom verkade vara förvrängd. Jag gjorde då om hela proceduren och resultatet blev exakt detsamma. Snälla, någon kunnig, vad har jag gjort för fel och hur gör jag?

har aldrig scannat en bild någonsin eller för den delen jobbat med paintshop pro (har photoshop) men det kan inte bara vara så att du ser en inzoomad bild av originalbilden. det finns inget kommando eller knapp att trycka på som zoomar ut en liten bit. kan vara så enkelt.

Man skulle kunna tro det men jag gjorde precis på samma sätt som jag alltid gjort med dia. Dessutom zoomade jag in ytterligare och fick ett uppenbart digitalt mönster, inte den normala kornigheten jag hade trott. Jag förstår noll.

Jag känner inte till just din skanner, men om den har en funktion som heter "digital ICE" för att ta bort damm och repor automatiskt, så kan det vara den som ställer till det.

I så fall, stäng av funktionen och gör om. ICE fungerar inte bra med svartvitt.

Kanske har du valt att bara scanna en väldigt liten del av bilden? Du måste se till att hela bilden är markerad innan du scannar den. Tror att du gör detta under fliken prescan (om jag minns rätt).

Jag känner inte till just din skanner, men om den har en funktion som heter "digital ICE" för att ta bort damm och repor automatiskt, så kan det vara den som ställer till det.

Denna scanner har inte den funktionen.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Minoltas skanner är svår att skanna negativ med men när man lär sig går det att få ett utomordentlig bra resultat, så ge inte upp. Det tog mig två år att lära mig skannern.

Problemet ligger i två saker; Hårdvaruexponeringen (och frånvaron av en manuell sådan) och en alltför aggressiv s-kurva i negativläget.

Bara negativ med väldigt låg kontrast går att skanna i negativläget. Allt annat måste skannas som dia och vändas sen. Har du problem med "prickar" och brus så skall du slå om till dia-läget.

Exponeringen styr man genom att ställa exponeringsramen på en yta som innehåller oexponerad bas och slöja. Förhandsgranska på nytt och lås den sen och kör med samma exponering för alla negativ med samma film och soppa. Gör man inte detta så klipper den skuggorna brutalt.

Jag är i grund och botten inte särskilt duktig på att skanna, men det som förbryllar mig mest är vad som inträffade när jag stängde fönstret och skulle spara. De bilder som då dök upp var inte desamma som de jag hade sett sekunden innan. Jag förklarar detta dåligt, det var inte nya bilder, men de "gamla" bilderna såg fullständigt annorlunda ut. När jag har skannat dia har "första" och "andra" omgången bilder varit identiska förutom storleken förstås.
Negativen var inte kontrastrika och första omgången såg lovande ut. Det är uppenbart något jag gör fel men jag har ingen aning om vad eftersom jag egentligen inte gör något.
Vad gjorde jag?
Prescan + formaterade bilden (dvs tog bort lite kanter)
Nästa scan (vad den nu heter) - allt såg OK ut
Slutlig scanning
Stängde fönstret och tänkte spara och...
Vad kan ha gått fel?

ANNONS
Götaplatsens Foto