Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandlingsdator för fotoamatörer

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Efter att ha läst tidigare forumdebatter om olika datorer för bildbehandling är jag fortfarande lika förvirrad. Jag är amatörfotograf som vill kunna göra bra/ bättre bilder med bildbehandlingsprogram med t.ex. Photoshop. Jag efterlyser en spec. i två olika nivåer (som ju ger olika inköpskostnad) på vilka olika prestanda som man, som jag, bör kräva och kan lämna till en datorleverantör för att få förslag på bra dator för bildbehandling av digitalbilder av olika slag. Givetvis bör ett grundkrav vara att datorn kan hantera standardprogram som Photoshop etc. - MEN vilka prestanda krävs av en sådan dator och vilka skärmkrav bör ställas.
 
Glöm inte:
- Intelprocessor, vissa grafikprogram har haft problem med 64 bitasprocessorer från andra tillverkare som nu är populär
- USB2 och FireWireportar, helst nån fram o nån bak på datorn
- 2-4GB minne
- Vanlig skärm e nog fortfarande bäst för redigering om du inte spenderar massor av pengar.


Det ePC racet

Sen finns ju ett bra utbud MAC, men de kan jag inget om.
 
Hej,

Most-bang-for-the-buck, idag:

3.2hgz Intel(möjigen 3.4ghz om de har kampanj)
2 gb DDR minne
250gb HDD, SATA
Viewsonic 19" TFT
Geforce 6600 PCi-E gfx-kort med DVI

Pris med skärm runt 12 kkr

Mvh Lazze

ps. Inlägget om att Photoshop skulle ha svårt med AMD 64 gäller bara om man kör ett 64 bitars OS, kör man vanliga XP så kommer en AMD64 i ngn form fungera lika finfint. ds.