Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandlingsdator för fotoamatörer

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Efter att ha läst tidigare forumdebatter om olika datorer för bildbehandling är jag fortfarande lika förvirrad. Jag är amatörfotograf som vill kunna göra bra/ bättre bilder med bildbehandlingsprogram med t.ex. Photoshop. Jag efterlyser en spec. i två olika nivåer (som ju ger olika inköpskostnad) på vilka olika prestanda som man, som jag, bör kräva och kan lämna till en datorleverantör för att få förslag på bra dator för bildbehandling av digitalbilder av olika slag. Givetvis bör ett grundkrav vara att datorn kan hantera standardprogram som Photoshop etc. - MEN vilka prestanda krävs av en sådan dator och vilka skärmkrav bör ställas.
 
Glöm inte:
- Intelprocessor, vissa grafikprogram har haft problem med 64 bitasprocessorer från andra tillverkare som nu är populär
- USB2 och FireWireportar, helst nån fram o nån bak på datorn
- 2-4GB minne
- Vanlig skärm e nog fortfarande bäst för redigering om du inte spenderar massor av pengar.


Det ePC racet

Sen finns ju ett bra utbud MAC, men de kan jag inget om.
 
Hej,

Most-bang-for-the-buck, idag:

3.2hgz Intel(möjigen 3.4ghz om de har kampanj)
2 gb DDR minne
250gb HDD, SATA
Viewsonic 19" TFT
Geforce 6600 PCi-E gfx-kort med DVI

Pris med skärm runt 12 kkr

Mvh Lazze

ps. Inlägget om att Photoshop skulle ha svårt med AMD 64 gäller bara om man kör ett 64 bitars OS, kör man vanliga XP så kommer en AMD64 i ngn form fungera lika finfint. ds.
 
Ken Rockwell använde en 12" iBook med 512 i ram i flera år innan han uppdaterade till en Quad G5 PowerPC med två 30" skärmar och en jävla masa gig i ram. Vilket betyer att man kan klara sig långt med en lien mac =)


OM du arbetar med foto så är RAM och HDD viktigast. Du behöver en massa ram för att bearbeta bilderna. jag skulle tro att du klarar dig långt med 1-2Gb om du inte arbetar med trummscannade storformat chrome's.

I HDD väg hade jag satt en 80Gb som system disk och en 250gb som arbetsdisk för lagring av projekt och en liknande på 100gb som scratch disk.

Jag funderar själv på att köpa en ny dator om ett år eller så (Ska spara först) och jag tänker överge Wirus XP och det kommande Wirus Vista för OS X på en bärbar iBook eller nått.

Mac kanske inte har världens bästa säkerhet i sitt OS, det finns många opublicerade exploits som en cracker knäcker på 20min (på en härdad OS X maskin), men Mac rockar fett för film och bild och musik behandling. Då jag arbetar med film och bild ofta och i stora filer som får Wirus XP att få skrämsel hicka så känns en migrering till Mac rätt. Jag har varit en inbiten DOS/Wirus och HURD/Linux användare, men nu har jag sett ljuset i slutet på tunneln.

Vad det handlar om för mig är: Tid = Pengar
och man förlorar mindre tid med en Mac som inte krånglar än med en Wirus maskin som krånglar.

Chris
 
Vad det gäller prioriteringarna är det bra om du skaffar just 2 gig ram, minst. Ett rejält ramminne besparar dig en mängd tid. Sen om du tittar på grafikkort är det inte bara
Geforce 6600 PCi-E gfx-kort som är bra utan många andra, dock är det ett bra kort.
I övrigt skulle jag rekommendera en Extern hårddisk som backup för bilderna. Dock är det viktigt att poängtera att just hårddiskar inte är speciellt pålitliga, men ändå... Att ha bilderna på två ställen halverar ju risken för att bli av med bilderna.

/L
 
Hej igen

Se till att om du tex köper 2GB minne, att det finns ledig tom minnesplats för en kapsel till.

Ang 64 bitars så avsåg jag bland annat Capture 1 som har haft problems.

roine
 
Finns det någon anledning att välja en stationär dator idag när man får en välutrustad bärbar med Core Duo processor för under 10000?
 
Vattenkylt?

Jag har sett på nätet att DataPrince i Stockholm har byggt en helt tyst, vattenkyld dator för spel. Den heter Entrance P4 och kostar ca 12000. Skärm ingår inte. Vad tror ni? Kan den funka för bildbehandling i PS? Här är länken:

http://www.dataprince.se/?article=ENT3

Eller någon som vet var man kan få en vattenkyld dator för bildbehandling?

Intel Pentium 4 3.2GHz, 800/1Mb, prescott S478
Asrock P4 VIA PT880/Prescott support SATA
1G DDR PC400 Kingston
200GB WD/Seagate SATA 8Mb
ATI 9800 Pro 128M 256 bit /tv, dvi - fläktlös
Zalman VGA Water cooler addon for reserator 1
NEC DVD±RW DL 16X ND3520 black
6 eller 8 channels ljudkort 3D
Raid
Stereo högtalare 360W 220v
10/100 nätverkskort
Prince PS2 mus m . hjul
Tangentbord för Windows PS2
AcoustiPack Antec SONATA ljuddämpnings material
Zalman fläktlöss vattenkylning system
Zalman VGA Water cooler addon for reserator
 
Scenic46 skrev:
Efter att ha läst tidigare forumdebatter om olika datorer för bildbehandling är jag fortfarande lika förvirrad. Jag är amatörfotograf som vill kunna göra bra/ bättre bilder med bildbehandlingsprogram med t.ex. Photoshop. Jag efterlyser en spec. i två olika nivåer (som ju ger olika inköpskostnad) på vilka olika prestanda som man, som jag, bör kräva och kan lämna till en datorleverantör för att få förslag på bra dator för bildbehandling av digitalbilder av olika slag. Givetvis bör ett grundkrav vara att datorn kan hantera standardprogram som Photoshop etc. - MEN vilka prestanda krävs av en sådan dator och vilka skärmkrav bör ställas.

Låt dig inte förledas av låtsashårdvarukillarna. Det man behöver är 2 saker. Minne och skärm. Alla processorer som går att köpa idag duger för en amatör. Grafikkort ska vara ett som inte är inbyggt. Köp minst 2 gig minne och en så dyr o bra skärm du har råd med.
 
Jag tycker de flesta skjuter för högt här.
Jag sitte med en P4 2.0 GHz och 1 GB internminne. Funkar kalas till både Photoshop Elements 4.0 och Photoshop CS2. Att man "måste" ha 2 GB internminne håller jag inte med om. Kanske för att jag inte har testat det än iof...
Vi köpte en billig burk för 6000 spänn på SIBA till grabben, hystade in 512 MB internminne till så att han nu har 1 GB. Då ingick ingen skärm. Den burken är bra mycket snabbare än min och räcker alldeles utmärkt den med.
 
Re: Re: Bildbehandlingsdator för fotoamatörer

Andreas@UppsalaPR skrev:
...Grafikkort ska vara ett som inte är inbyggt...

Inbygda grafikkort snor minne från datorns internminne, men finns det andra nackdelar? (vid bildbehandling av foton)
Kanske lägga grafikkortspengarna på mer internminne istället?

Och självklart ska du köpa till något vettigt back-up-system... Bandstation, dubbla hårddiskar eller...
 
Jag har en Apple iMac G5 (2,0ghz 17" 1gb ram) som jag är helnöjd med. Framförallt är det att den aldrig har bråkat med mig. 17" (wide) skärmen är riktigt bra tycker jag, vore kanske inte fel med lite större, men jag klarar mig bra. Jag har klarat mig väldigt bra med 1gb minne (kör CS1), det var en gång som jag höll på med ett kollage som skulle printas i 70x100cm som den kändes lite trött. Men då var bildfilen på 500mb. Vid behandling av enstaka bilder går det utmärkt, även om jag har 2, 3 stycken öppna.

PC går väl att få lite billigare så om det är avgörande är kanske en sådan att föredra. Jag tycker dock att det är väldigt skönt att inte behöva bry sig om antivirusprogram osv.

Jo just det, den är nästintill knäpptyst.
 
Observera att man över lag får en prestandaförlust om man trycker i mer än 2 gig minne då kontrollern får arbeta hårt. Typiskt optimalt för ny hårdvara idag är 2x1GB RAMmoduler.
 
elohim skrev:
...får en prestandaförlust om man trycker i mer än 2 gig minne då kontrollern får arbeta hårt...

Prestandaförlust?
Om inte allt minne nyttjas så kan du ju knappast få en prestandaförlust...
Eller har jag fattat allt fel?
Extraminnet kommer ju inte störa, eller har jag fel?
 
FILM) (ulltand skrev:
Prestandaförlust?
Om inte allt minne nyttjas så kan du ju knappast få en prestandaförlust...
Eller har jag fattat allt fel?
Extraminnet kommer ju inte störa, eller har jag fel?

Problemet är att kontrollern bli ansträngd av att behöva kontrollera så mycket minne. Ett annat problem är även att timingen på minnena försämras och arbetshastigheten på modulerna minskar.
Det ska mycket till innan man använder 2 gig RAM. Och ligger man däromkring i minnesanvänding så blir det mycket snabbare med färre moduler. Givetvis gäller även det omvända; använder man över 2gig minne så är det säkerligen bättre att ha mer men slöare minne tillgängligt än för lite ledigt.

Fjällvandring med MYCKET mat är bra, man kan ta sig långt på leden, men det tar längre tid för man blir ganska tungförflyttad..
 
Senast ändrad:
ANNONS