Annons

bildbehandlingsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag kunde inte installera adobe photoshop lightroom på min dator. Finns det något annat program för att öka skärpan något?

MVH
PER

Det beror lite på vad du menar med att "öka skärpan".

De flesta bildbehandlingsprogrammen kan förstärka intrycket av skärpa lite grann, och där är FastStone och Irfanview bland de allra enklaste av de fria programmen.

Sedan finns det program som kan analysera bilden och få fram lite mer skärpa där den är oskarp, vilket är en helt annan process, och det är sådana program som nämns i det första svaret i tråden.

För mer avancerad bildbehandling, sådan som kan göras i Photoshop, kan man använda Gimp, och där finns flera olika sätt att förstärka skärpan, och man har möjlighet att välja både metoden och hur mycket som ska tillämpas. Det är rätt hög inlärningströskel.

Som redan nämt så finns flera grattis alternative att installera eller kör från webben. Det finns också bra program (appar) till iphones, ipad och android mobiler och surfplattor.
Snapseed, Photoshop Touch och Photo Editor är bland de bästa på android for tillfälligt.
De första två finns säkerligen till iphone/ipad också.

För selektivskärpning kan jag rekomendera Photoshop Touch. Du kan "måla" skärpan där du vill ha det. Nackdelen med PS Touch är dock att bilderna få ej överstiger 12mpixel. Snapseed och Photo Editor har inte denna begränsning.

Som redan nämt så finns flera grattis alternative att installera eller kör från webben. Det finns också bra program (appar) till iphones, ipad och android mobiler och surfplattor.
Snapseed, Photoshop Touch och Photo Editor är bland de bästa på android for tillfälligt.
De första två finns säkerligen till iphone/ipad också.

För selektivskärpning kan jag rekomendera Photoshop Touch. Du kan "måla" skärpan där du vill ha det. Nackdelen med PS Touch är dock att bilderna få ej överstiger 12mpixel. Snapseed och Photo Editor har inte denna begränsning.

Tack. Jag tror att det enkla focusmagic passar mig för tillfället, troligen photoshop senare. /

ANNONS
Götaplatsens Foto