Annons

Bildbyråer

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Vilka är de största och bästa bildbyråerna sverige har? Jag följer en sport som i och för sig inte är speciellt stor men det gör sig bra på bild och jag är en av få som följer den och fotar på i stort sett varje tävling och tycker att det borde finnas bildbyråer som är intresserade.

Några förslag?

- Johan

Inte för att vara negativ, men jag tror inte ett motiv säljs via en bildbyra i första hand för att "det gör sig bra på bild", utan snarare för att det har ett innehåll som så många som möjligt är intresserade av. En liten sport (är det supermotard kanske?) lär inte vara någon storsäljare annat än till den mindre skara som håller på med den själv och dom köper av dig direkt, inte via bildbyrå. Därmed inte sagt att du inte ska försöka, ha bara inte alltför stora förhoppningar. Vill man tjäna pengar via bildbyrå så gissar jag att traditionella svenska bilder på dans kring midsommarstången och liknande är en lönsammare väg.

Jag hoppas förstås att jag har fel, skulle gärna hitta en bra väg att sälja sportbilder själv om det gick...

Tjenare!

Ja, det gäller supermotard i första hand. Min tanke var ju att det kanske finns någon bildbyrå som vill vara ganska bred och försöka följa de flesta sporter. Supermoto körs ju nu tillsammans med Roadracing SM (som inte heller är jättestort) och har tidigare körts med Rallycross SM. Har mailat och får se fall jag får något svar.

- Johan

Frågan är ju fri. Det kan ju vara så att bildbyrån känner att de inte har egna resurser att bevaka den sporten, men ändå vill kunna erbjuda bilder.

En del bildbyråer som Bildbyrån, Scanpix och Pressens Bild är väldigt nyhetsinriktade.

Andra som Bildhuset, Great Shots och Nordic Photos med flera vill bara ha kvalitetsbilder från allt möjligt.

Är det någon i det här forumet som är med i någon bilbyrå och hur många bilder har ni lyckats få med? Ger detta några pengar i slutändan. Är det ett stort jobb för att senare inte ens få ihop till vad kamerautrustningen kostar??

Havet skrev:
Är det någon i det här forumet som är med i någon bilbyrå och hur många bilder har ni lyckats få med? Ger detta några pengar i slutändan. Är det ett stort jobb för att senare inte ens få ihop till vad kamerautrustningen kostar??

MYCKET jobb och lite betalt skulle jag vilja säga av egen erfarenhet..tyvärr.
Men det handlar också om att få in så pass många bilder (flera tusen) så de har någon chans att hitta till en.

Säg att jag fotar 100 bilder vid ett evenemang, av dessa kanske jag väljer ut 2 som jag vill leverera till bb.
Om jag sen levererar 50 bilder till dem för urval, så väljer de i slutandan ut kanske 5st.

Jag märker att jag tänker annorlunda nu då jag är ansluten (Nordicphotos/IMS). Känner ofta att jag "borde" ha med kameran överallt, och jag tar kort på saker som jag inte annars skulle fotat bara för att de kanske är intresserade av det motivet.
Ofta hamnar jag i konflikt med mig själv eftersom de bilder som jag känner representerar mig bäst inte skapas genom det kvantitativa fotograferande som jag ofta finner mig utöva.

Sen är det inte alltid så att bb tar de bilderna som är bäst, mest estetiska etc. Ofta tar de saker som de behöver motiv på. Vilket kan vara väldigt frustrerande. Nu sist valde de bort några av mina bästa bilder någonsinn och sa istället ja till en stapel tegelstenar och en solnedgång (den första och enda i mitt liv)..

Skulle du våga avslöja hur länge du hållit på, hur många bilder du har fått med och ungefär vad du tjänar på detta per månad eller kvartal -hur de nu betalar??

Havet skrev:
Skulle du våga avslöja hur länge du hållit på, hur många bilder du har fått med och ungefär vad du tjänar på detta per månad eller kvartal -hur de nu betalar??

Ha ha..jo det kan jag visst. jag har varit ansluten 1,5 år . Har ägnat denna tid åt att försöka få in bilder till dem, har massor av bilder som de vill ha men som inte gått igenom tekniskt. Teknikern kunde inte säga varför..själv hade jag inte en aning.

Kommunikationen är seg, det kan ta flera veckor innan de gör bildurvalet tills jag kan börja göra i ordning bilderna. Sen ytterligare några veckor då jag lämnat in tills de kommer upp.

Tillsist kom de fram till att min nyinköpta skanner var för dålig och min D100 trots allt inte klarade deras krav, så jag fick börja spara ihop till en bättre kamera.

Nu ett och ett halvt år efter denna cirkus började har jag fyra bilder inne tror jag, ingen såld hitentills.

Men jag ser positivt på framtiden i bb, nya kameran funkar perfekt och filerna väntar på att komma upp på webben.
Ser dock inte bb i första hand som en inkomstkälla utan som ett kliv på karriärstegen och framförallt som ett erkännande.

Räknar inte med att sälja så väldigt mycket i framtiden..vet inte hur det egentligen skulle vara möjligt idag med alla royaltyfria bilder och digitalkamerans intåg mm.

Verkar gått frammåt i alla fall

Kudne inte låta bli att söka på ditt namn och såg att du nu har 173 bilder med i bildbyrån. Grattis. Jag stånkar fortfarande vidare. Är det några nya tips du kan ge

MVH
Anders S

ANNONS
Götaplatsens Foto