Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig reproanläggning för negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
När jag fotar av mina tusentals småbildsnegativ använder jag en Valoi Easy35 som är fantastisk.
Eftersom jag också har några tusen mellanformatsnegativ har jag sökt en lösning för dessa.
Det finns en Valy för stora negativ, men den kostar stora pengar.
Helt plötsligt kom lösningen, inte i en dröm, men väl i sängen.
Mina krav, enkel att använda, inte något stapikel med stativ och dyra masker.
Ett litet ljusbord, fasttejpat på en gammal kartong gav en vertikal ljusyta.
Negativet fästs enkelt med två gummiband mot ljusbordet.
Kamera med makrobjektiv placeras på en hög gamla kapafixplattor.
Genom att välja rätt mängd plattor kommer kameran i rätt höjd.
Bländare åtta, två sek självutlösare (även kallat onaniläge)
Denna lösning är i en första prototypskede och kan säkert förbättras.
Därför får ni väldigt gärna delta med synpunkter och förslag.
Den renlärige lär bli gråhårig (mitt är vitt) då ingenting är speciellt exakt.
Vinkeln mot negativet, belysning på i rummet är sånt som brukar störa, men inte.
Resultatet är lika bra som kameran klarar av och bättre än originalet.
Bild 1 visar reproanläggningen och bild 2 resultatet av första fotograferingen.

Bilagor

• repro-w .jpg
    repro-w .jpg
    1.2 MB · Visningar: 67
  • Ray Smi-w .jpg
    Ray Smi-w .jpg
    2.3 MB · Visningar: 60
Det som funkar är bra, per definition. :) Sätt dit en spegel istället för negativ så kan du kontrollera att kameran är helt vinkelrät mot ytan.

Tack för tipset. Jag inköpte också ett billigt ljusbord i samma syfte. Verkar ju mycket enklare att ha allt i horisontalplanet så här. Kollade du på nåt sätt att allt var i våg och alltså helt parallellt, typ med vattenpass, eller funkade det bara rakt av?

Har inte testat alls än, men ändå haft lite kul med ljusbordet och fotat bakgrunds- och halvt genomlysta prylar, som blommor.

Tack för tipset. Jag inköpte också ett billigt ljusbord i samma syfte. Verkar ju mycket enklare att ha allt i horisontalplanet så här. Kollade du på nåt sätt att allt var i våg och alltså helt parallellt, typ med vattenpass, eller funkade det bara rakt av?

Har inte testat alls än, men ändå haft lite kul med ljusbordet och fotat bakgrunds- och halvt genomlysta prylar, som blommor.
I och med att allt står på samma bord och är i princip rakt så är det enkelt att se, både på skärmen och IRL när det är i vattring och rakt.

Jättesmidigt, om man bara har nån handfull bilder. (y)

Men för större antal vill jag själv absolut ha någon form av fixering av kamera och negativhållare, jag skulle få spader på att hålla på och grovrikta om efter varje flytt. Själv kör jag vertikalt med pelare och platta från en gammal förstoringsapparat, inga dyra masker utan en egenfräst jigg där jag lägger filmremsorna i en negativsläde från en gammal filmscanner. Belyst med en gammal iphone några centimeter under filmen. Alltihop har kostat några hundringar, jag har ett workflow med 45-50 sekunder bild-tilll-bild, och resultatet blir mycket bra. Finns beskrivet i detalj i tidigare trådar om filmdigitalisering.

Jättesmidigt, om man bara har nån handfull bilder. (y)

Men för större antal vill jag själv absolut ha någon form av fixering av kamera och negativhållare, jag skulle få spader på att hålla på och grovrikta om efter varje flytt. Själv kör jag vertikalt med pelare och platta från en gammal förstoringsapparat, inga dyra masker utan en egenfräst jigg där jag lägger filmremsorna i en negativsläde från en gammal filmscanner. Belyst med en gammal iphone några centimeter under filmen. Alltihop har kostat några hundringar, jag har ett workflow med 45-50 sekunder bild-tilll-bild, och resultatet blir mycket bra. Finns beskrivet i detalj i tidigare trådar om filmdigitalisering.
Jag har också haft en liknande lösning, men att hela tiden ha armarna i huvudhöjd var inte så trevligt, därför söker jag nu en på bordetlösning.
Jag funderar nu på en plywoodskiva med urfräst spår för ljusbordet.
Vi får se var det slutar.
Kanske blir det den dyra lösningen från Valoi till slut.

Jag har också haft en liknande lösning, men att hela tiden ha armarna i huvudhöjd var inte så trevligt, därför söker jag nu en på bordetlösning.
Jag funderar nu på en plywoodskiva med urfräst spår för ljusbordet.
Vi får se var det slutar.
Kanske blir det den dyra lösningen från Valoi till slut.
Inga armar i huvudhöjd här. Kamerahuset sitter några dm över bordet, på stativpelaren, men kameran rör jag aldrig. Fokus och eventuella exponeringsjusteringar liksom själva exponeringsavtrycket gör jag direkt i datorn. Kameran är USB-ansluten och jag använder gratisprogrammet Canon EOS Utility för att datorstyra kameran. Bilderna hamnar direkt i vald mapp i datorn, snabbt och smidigt, allt arbete på skrivbordshöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto