Annons

Bilddiskussioner på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Jag håller inte alls med dig och dina slutsatser.

Du skriver själv att du varit frånvaro från den sajten i 10 år så är det inte märkligt att du inte har mycket koll på läget och på likadana diskussioner som vi redan haft under tiden.

Jag har redan skrivit att det fanns "Hårdkritikpoolen" här på FS men man stängde poolen 2007-10-10 med förklaringen:

"Det lät ju hyfsat bra på pappret, men tyvärr så har hård-kritik inte blivit hård kritik utan bara ytterligare en bildkritikpool utan någon större skillnad i kommentarer."

Medlemmarna var alltså ganska ointresserade att ge eller ta emot någon hård eller avancerad kritik. Så är det bara.

Man har helt enkelt inte lust att skriva långa kommentarer eller att läsa sådana. Sedan, finns det inte många fotografer som är skickliga på att skriva någonting mer avancerat.

Det är snarare kvantitet som fattas. Vi behöver kommentera mer helt enkelt och kvantitet leder till kvalité - ju mer jobb du gör ju bättre blir du på ditt jobb.

Men om du tycker att du är duktig på att skriva väl avvägda och genomtänkta kommentarer är det bara att köra på. Visa oss hur man gör. Men att bara teoretisera leder ingenstans. Hur många bilder har du kommenterat i dag? Inga? Synd!
Återigen, bevisligen finns det ju människor som tycker att det ÄR intressant med bilddiskussioner. Kan inte vi som tycker sträva efter att ha en plats att få göra det då? Alla måste inte vara med, ingen är tvingad. Allt är inte svart eller vitt.

Att kvantitet leder till kvalitet stämmer ju bara om personen som kommenterar skriver mer än "snyggt ljus!" (Visst, jag har gjort det också vid några tillfällen, som en spontan reaktion. Jag tänkte högt. Men försöker allt som oftast att komma med något konstruktivt. Annars ger det inget, varken för mig eller fotografens bild.)

Som sagt: Jag vill inte framstå som att jag är nån sorts jävla bror duktig som kan så mycket, och "jag har minsann...", men aja, om du nu vill se, kan du själv kolla hur mina kommentarer på bilder sett ut.
(Visst - där kan du också att jag överdrev med hur länge jag varit inaktiv. Jag har visst varit inne sporadiskt de senaste 10 åren, med aldrig varit speciellt aktiv. Just för att det inte varit det jag sökt efter; givande bilddiskussioner och utbyte av idéer och erfarenheter.)

Hur många bilder jag kommenterat idag tycker jag känns ovidkommande.
Men visst, jag kan passa på att kommentera ett par stycken nu så att jag ser till att dra mitt strå till stacken.

- - -

Generellt tycker jag att vissa personer verkar ta det här personligt och bli upprörda. Jag förstår inte vad som är det farliga i det? Kan inte vi som VILL och tror på att vi kan få till ett bra, roligt, givande och peppande klimat i åtminstone en pool?
 

Marcora

Aktiv medlem
Bilddiskussion

Nu kommer jag, kanske den äldsta medlemmen på FS, att delge min uppfattning om bilder och att kommentera.
Att lägga in bilder och att kommentera på FS, är det på blodigt allvar? Vi är alla, i alla fall de flesta av oss, amatörfotografer och med det följer att vi lägger in amatörbilder och ger amatörkommentarer. Är det då inte bättre att vi tar detta på ett amatörmässigt sätt och inte på blodigt allvar? Vi kan alla bli bättre fotografer även av amatörkommentarer, men vill vi bli bättre än bättre fotografer, så får vi kanske gå på fotokurser eller så. Så, varför ha så stora och allvarliga förväntningar på bilder och kommentarer? Det skall väl vara en glädje att lägga in bilder och även att kommentera, eller …. ? Det bör inte vara ett tvång att kommentera.. Det är bättre att kommentera när man känner för det och på sitt eget sätt. Jag tror att det kan vara en begränsning för många medlemmar att man, som amatörfotograf, väntas att kommentera som ett proffs. För oss amatörer räcker det många gånger med få att uppmuntrande ord. Vi kan lära av detta också. Jag hoppas att inte FS ser ett medlemskap här som ett ”proffsmedlemskap”, då får dom i så fall informera om detta, så att vi, som är amatörer, kan gå vidare till andra fotosidor..
Sedan kan jag hålla med om att antalet bilder per medlem och tid bör begränsas, för annars ser man ”inte skogen för alla träd”.

Jag har en idé om ett enklare sätt att kommentera, ett amatörmässigt sätt, men där också de som vill och kan ge proffsiga kommentarer, får möjlighet till detta också.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/356914/3384922.htm
 

Abrus

Aktiv medlem
Javisst!

Jag vet inte om du vet men nu kan varje medlem starta en egen bildpool med sina egna regler. Det kan vara en bra idé att du startar en egen bildpool i vilken det ska vara obligatoriskt att ge en väl avvägd och avancerad kritik. Jag tror att det finns redan någon pool där man diskuterar bildens mening. Kanske någonting för dig?

Mvh/ Kemal


Återigen, bevisligen finns det ju människor som tycker att det ÄR intressant med bilddiskussioner. Kan inte vi som tycker sträva efter att ha en plats att få göra det då? Alla måste inte vara med, ingen är tvingad. Allt är inte svart eller vitt.

Att kvantitet leder till kvalitet stämmer ju bara om personen som kommenterar skriver mer än "snyggt ljus!" (Visst, jag har gjort det också vid några tillfällen, som en spontan reaktion. Jag tänkte högt. Men försöker allt som oftast att komma med något konstruktivt. Annars ger det inget, varken för mig eller fotografens bild.)

Som sagt: Jag vill inte framstå som att jag är nån sorts jävla bror duktig som kan så mycket, och "jag har minsann...", men aja, om du nu vill se, kan du själv kolla hur mina kommentarer på bilder sett ut.
(Visst - där kan du också att jag överdrev med hur länge jag varit inaktiv. Jag har visst varit inne sporadiskt de senaste 10 åren, med aldrig varit speciellt aktiv. Just för att det inte varit det jag sökt efter; givande bilddiskussioner och utbyte av idéer och erfarenheter.)

Hur många bilder jag kommenterat idag tycker jag känns ovidkommande.
Men visst, jag kan passa på att kommentera ett par stycken nu så att jag ser till att dra mitt strå till stacken.

- - -

Generellt tycker jag att vissa personer verkar ta det här personligt och bli upprörda. Jag förstår inte vad som är det farliga i det? Kan inte vi som VILL och tror på att vi kan få till ett bra, roligt, givande och peppande klimat i åtminstone en pool?
 

mikemechanix

Aktiv medlem
Nu kommer jag, kanske den äldsta medlemmen på FS, att delge min uppfattning om bilder och att kommentera.
Att lägga in bilder och att kommentera på FS, är det på blodigt allvar? Vi är alla, i alla fall de flesta av oss, amatörfotografer och med det följer att vi lägger in amatörbilder och ger amatörkommentarer. Är det då inte bättre att vi tar detta på ett amatörmässigt sätt och inte på blodigt allvar? Vi kan alla bli bättre fotografer även av amatörkommentarer, men vill vi bli bättre än bättre fotografer, så får vi kanske gå på fotokurser eller så. Så, varför ha så stora och allvarliga förväntningar på bilder och kommentarer? Det skall väl vara en glädje att lägga in bilder och även att kommentera, eller …. ? Det bör inte vara ett tvång att kommentera.. Det är bättre att kommentera när man känner för det och på sitt eget sätt. Jag tror att det kan vara en begränsning för många medlemmar att man, som amatörfotograf, väntas att kommentera som ett proffs. För oss amatörer räcker det många gånger med få att uppmuntrande ord. Vi kan lära av detta också. Jag hoppas att inte FS ser ett medlemskap här som ett ”proffsmedlemskap”, då får dom i så fall informera om detta, så att vi, som är amatörer, kan gå vidare till andra fotosidor..
Sedan kan jag hålla med om att antalet bilder per medlem och tid bör begränsas, för annars ser man ”inte skogen för alla träd”.

Jag har en idé om ett enklare sätt att kommentera, ett amatörmässigt sätt, men där också de som vill och kan ge proffsiga kommentarer, får möjlighet till detta också.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/356914/3384922.htm
Jag tycker att den mallen kan vara bra idé. Det kan också hjälpa att få den som kommenterar att utmana sig själv och hens bildseende lite - om en vill. Som sagt, inget ska vara tvång. det ska framförallt vara roligt. Helt klart.


Javisst!

Jag vet inte om du vet men nu kan varje medlem starta en egen bildpool med sina egna regler. Det kan vara en bra idé att du startar en egen bildpool i vilken det ska vara obligatoriskt att ge en väl avvägd och avancerad kritik. Jag tror att det finns redan någon pool där man diskuterar bildens mening. Kanske någonting för dig?

Mvh/ Kemal
Åtusan! Ska kolla in det. Både egen pool för att se om intresset ens finns, och om poolen som redan finns.
 

Kijana

Aktiv medlem
Som nån skrev innan, så är det inte alla som kan så mycket om teori och hur man läser bilder. Men, det är också lätt att lära sig.
Man behöver egentligen inte så mycket teori till att ge kommentarer och kritik över bilder. Räcker nästan med att förmedla Göran Segeholms råd: Tala om vad som fungerar för dig och vad som inte gör det, samt motivera varför.
Utifrån egen erfarenhet vet jag att ge bildkommentarer är en "konst" som kräver övning. Bara att börja.


Sagt det förr, och säger det igen: jag får en känsla av att många håller sina bilder lite för nära hjärtat. Missförstå mig rätt nu - man ska ta sitt fotograferande på allvar, men för den sakens skull inte låta sig sänkas för att någon inte tycker att ljuset, komposition eller närvaro i bilden är bra nog för att nå ända fram. När man äntligen gjort det, är det mycket lättare att båda ta emot och ge kritik på bilder. Det blir också lättare att kill some darlings.
En orsak till det minskade bildkommenterandet här på FS är att så många bara vill ha kritik på sina bilder, men man vill inte ge något tillbaka. Vad receptet är för att råda bot på detta tror jag det inte behövs så många genier för att komma på.
 

Osquar

Aktiv medlem
Att gå upp tidigare på morgonen eller vänta in kvällsljuset hör alltså inte dit?
suck.... Jag tar det en gång till;
Jag har aldrig förnekat att ljuset har sina fördelar på morgon å kväll! Jag vänder mig däremot att det inte går att ta bra naturbilder även "mitt på dagen" bara för ljuset då är "fel"! Jävla trist fotografering om man bara är hänvisad till ett par timmar på morgon resp. kväll....

Over and out!
Oscar
 

Abrus

Aktiv medlem
En orsak till det minskade bildkommenterandet här på FS är att så många bara vill ha kritik på sina bilder, men man vill inte ge något tillbaka. Vad receptet är för att råda bot på detta tror jag det inte behövs så många genier för att komma på.
Det är lätt. En riktig gentleman ska alltid kommentera tillbaka. :eek:)
 

Abrus

Aktiv medlem
Det beror nog på om viltet vill samarbeta och göra sammalunda.
Men du och Kennet har båda två rätt:

Om du lyckas att knäppa vargen från Tasmanien (Thylacinus cynocephalus) och få en skarp och tydlig bild kommer du att få 1000000 $ från australiska regeringen. Ingen kommer att bry sig om ljuset var vackert.

Men för att vinna i världens största naturfototävling kommer fördelaktiga ljuset att spela en mycket större roll.
 

afe

Aktiv medlem
För att få /N efter sitt namn krävs också en hel del kunskap om naturen och att man kan fotografera allt möjligt som har med detta att göra. Det är inte så många naturfotografer i Sverige som hamnar där, och personligen tycker jag det blir rätt lustigt när en del här raljerar över hur det ska ljussättas i dessa sammanhang ...
 

afe

Aktiv medlem
Jag har raderat ett par tramsinlägg (bl.a. från mig) då jag tycker diskussionen ska handla om rubriken och inte andra fotografer.
 

Marcora

Aktiv medlem
Jag har raderat ett par tramsinlägg (bl.a. från mig) då jag tycker diskussionen ska handla om rubriken och inte andra fotografer.
Tack till Forumvärden!
Om denna tråd kommer att fortsätta, så får vi hoppas att den hamnar i rätt spår!

Jag skrev ett inlägg i denna tråd den 12.9 kl 21.09. Jag vet inte hur många som har sett detta , men det är i varje fall en person, tack till denne! Jag skulle gärna vilja veta om ni andra, trots att ni kan skrivandes konst och sätta ord på det ni menar, tror att detta sätt att tala om vad man själv anser om en bild, kan vara något för oss som inte har så lätt för att uttrycka oss i ord, och om detta kan öka intresset för att kommentera.

Slut för nu!

mc, 73 år, som gärna ser förnyelser och förbättringar.
 

iSolen.se

Guest
Men du och Kennet har båda två rätt:

Om du lyckas att knäppa vargen från Tasmanien (Thylacinus cynocephalus) och få en skarp och tydlig bild kommer du att få 1000000 $ från australiska regeringen. Ingen kommer att bry sig om ljuset var vackert.

Men för att vinna i världens största naturfototävling kommer fördelaktiga ljuset att spela en mycket större roll.
Det är fortfarande ihopblandning av bra bild och bra motiv. Det är därför tex bilder på egna barn, djur gillas...av familjen men alla andra gäspar.
 
ANNONS