Annons

Bilden ändrar utseende på olika ställen av skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Här om dagen upptäckte jag att när jag flyttar en bild neråt på skärmen blir den ljusare.

Vad kan detta bero på? Min skärm är inte superklass, men okej (HPw2007). Den är nyligen kalibrerad med Eye-One match.

Jag har ett enkelt ljusskydd i form av svart papper runt skärmen, dock inte runt hela. Den nedre kanten av skärmen är öppen. Kan det vara så att ljus reflekteras mot skrivbordet upp mot skärmen?

Ett annat skärmrelaterat problem: Vad jag ser på skärmen i Photoshop motsvarar inte vad jag ser på webben. Samma bild som ser helt okej ut i Photoshop får stick av grönt och magneta på webben trots att jag tittar på bilden på samma skärm.

Mystiskt...

Har åxå en kalibrerad Hp plattskärm med samma problem..

Bilden är olika mörk på olika områden på skärmen.
Om mjag har ett huvud på mitten så är det bra men scrollar jag bilden så huvudet ligger uppe/nere på skärmen så ändras både ljus och färg.

Är väl sunkig kvalité helt enkelt.

Om du kollar på bilden i PS och bilden har ex. rgb och sedan använder den bilden på webben så lär färgerna inte stämma men det blir bättre om du konverterar den till s-rgb innan du använder den på webben.
/JOP

Tack för tipset, Jonas! Jag ska testa om det funkar bättre med s-RGB.

På mitt förra jobb hade vi apple-skärmar som var rätt bra och prisvärda. Det är så typiskt mig att vänta till förbannelse innan jag slänger ut pengar på grejer och sen, när jag väl gör slag i saken, har jag så bråttom att jag köper första bästa pryl utan att först kolla med andra än återförsäljaren vad som ger mig mest kvalitet (för mina behov) för pengarna.

Hej
Vid kalibreringen se till:
1. Att skärmen är nollad, dvs kan du sätta RGB var för sig skall de stå på 0
2. Adobe gamma får inte vara laddar, Photoshop lägger ju in den för de som inte har kalibreringsprogram
3. Att du inte skrivat i bildskärmskortets program, vissa kort medger ju det

Roine

Thirtwain skrev:

Ett annat skärmrelaterat problem: Vad jag ser på skärmen i Photoshop motsvarar inte vad jag ser på webben. Samma bild som ser helt okej ut i Photoshop får stick av grönt och magneta på webben trots att jag tittar på bilden på samma skärm.

Mystiskt...

Jag misstänker starkt att det sitter TN-panel i din skärm. Det är en gammal och billig typ som är ökand för sin dåliga betraktningsvinkel. Spelar ingen roll hur du kalibrerar, den kommer att visa färger olika på olika ställen av skärmen i alla fall. Jag satt ett tag på ett tidigare jobb med liknande skärmar. Man fick ofta sitta och höja/sänka huvudet som en uggla för att avgöra om det var en gradient eller skärmen som lurades. Kolla efter paneler av typen IPS eller S-IPS nästa gång du handlar skärm.

ANNONS