Annons

Hur kan bilder se så olika ut på olika skärmar? :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Har lagt till svagt vitt runt om på denna bild + många andra. Använder inte en pensel på 100% då jag gör kanten för att det inte ska bli en skarp kant men ändå på den stationära skärmen ser det förj-vligt ut medan mobilen och den bärbara (som oftast brukar vara ett problem enligt mig eftersom man kan vicka skärmen) visar bättre :O

Vad beror det på att kan synas sån otrolig skillnad på olika skärmar? Tycker inte skärmarna är så olika inställda heller :( Det känns ju hopplöst när bilder man är nöjd med ser riktigt skit ut när man dessutom väljer att lägga upp på Facebook som dessutom skalar kvalitén :S Det går ju inte att vara nöjd i slutändan :(

Något jag missat och bör tänka på eller får man bara acceptera att det är 50/50 om det kommer se bra ut väl ute på nätet? :s Detta håller på att göra mig galen :(

På denna bilden som jag tar som exempel ser det bra ut som jag vill ha det på datorn men uppladdad på Facebook är det skarp kant med skugga runt barnen :( Tycker det är märkligt eftersom bilden är väldigt ljus redan från början.

Tips någon?
 

Bilagor

  • IMG_1616_w.jpg
    IMG_1616_w.jpg
    51.6 KB · Visningar: 115
Det enda ställe jag kan hitta en skarp kant är vid killens armbåge, och det är för att det finns för lite plats för gradienten mellan armbågen och kanten på bilden.
 
Har lagt till svagt vitt runt om på denna bild + många andra. Använder inte en pensel på 100% då jag gör kanten för att det inte ska bli en skarp kant men ändå på den stationära skärmen ser det förj-vligt ut medan mobilen och den bärbara (som oftast brukar vara ett problem enligt mig eftersom man kan vicka skärmen) visar bättre :O

Vad beror det på att kan synas sån otrolig skillnad på olika skärmar? Tycker inte skärmarna är så olika inställda heller :( Det känns ju hopplöst när bilder man är nöjd med ser riktigt skit ut när man dessutom väljer att lägga upp på Facebook som dessutom skalar kvalitén :S Det går ju inte att vara nöjd i slutändan :(

Något jag missat och bör tänka på eller får man bara acceptera att det är 50/50 om det kommer se bra ut väl ute på nätet? :s Detta håller på att göra mig galen :(

På denna bilden som jag tar som exempel ser det bra ut som jag vill ha det på datorn men uppladdad på Facebook är det skarp kant med skugga runt barnen :( Tycker det är märkligt eftersom bilden är väldigt ljus redan från början.

Tips någon?


Hej !

Jag tittade lite på bilden, om det är någon skarp eller mjuk övergång
kan jag inte avgöra, upplösningen på bilden är sån att antingen är det en
pixel, eller ingen.

Det skiljer mellan olika skärmar, kanske inte alltid bra men helt normalt,
tittar man på antalet trådar resp inlägg så vinner nog 70-200/4 -- 70-200/2,8,
strax därefter kommer alla om skärmkalibrering/profilering. ( nu snart ännu en )

För att testa, gör en gradient, kanske liknande denna och titta på den en stund.

1: Den ska gå från svart till vitt UTAN att vingla iväg åt någon annan nyans någonstans.
2: Den ska vara jämn.
3: Det ska vara svart endast allra längst ner, och givetvis vitt endast högst upp.
4: Går det att skilja ut svartka nyanser vid ca rgbvärde 10 så är det bta, likaså
vita över 250.

Stefan Ohlsson har skrivit en bra bok om detta ( och en massa annat nyttigt )
"Digital Bild 4.0", skynda och köp kommer säkert ssnart en "...5".


Var lite försiktig med att använda bifogad bild till mer än fingervisning,
posteniseringar, färgprofiler mm kan spela spratt.
Den svarta delen till vänstermotsvaras givetvis av en vit till höger.
 

Bilagor

  • Gradient_01.jpg
    Gradient_01.jpg
    7.5 KB · Visningar: 57
ANNONS