QUOTE]Calle S skrev:
Jag gjorde en sökning på Dpreview och ingen hade något gott att säga om Iomega.
Dessutom tvivlar jag på att Zip-skivor är lämpliga för arkivering. CD är nog det minst sämsta alternativet för digital lagring.
Jag har Zipskivor som är tre-fyra år gamla, och dessa filer går inte att öppna idag. [/QUOTE]
Jag har använt Zip ända sedan formatet först presenterades. Började med Zip på datorernas stenålder när Windows 3.11 var det som "gällde". De Zipparna fungerar fortfarande idag, utan några som helst problem.
Jag vet att Iomega tidigare (flera år sedan) hade problem med att enheterna var såpass känsliga att läs och skrivhuvudet lätt kunde rubbas. Detta fick följden att Zip:ar som skrevs i en Zipenhet med detta fel, endast kunde läsas i just denna Zipenhet och ej i andra. Detta problem är dock fixat sedan länge och jag har personligen aldrig råkat ut för det med någon av mina Zipenheter. Men det låter som att dina Zipar kan ha blivit drabbade av detta.
Det är dock inte Zipparna eller formatet i sig som det är fel på.
En fin fördel med Zip är att man kan flytta omkring filer hur man vill. Det går inte med CD-R, ej heller med CD-RW (jag har provat, och får endast meddelande om att skivan är överskrivningsbar men att jag ej kan flytta informationen). Ibland är det bra att kunna flytta grejjer. Som när man i ett senare skede kommer på att man vill göra en mapp och lägga vissa grejjer i där. Det går med Zip, det går inte med CD-R eller RW.
Nackdelen med CD-R och -RW är den mycket ömtåliga ytan. Skivan bör behandlas som en baby (alltså precis som negativ och diapositiv). I en Zip är skivorna inkapslade i ett hölje och är inte alls lika utsatta för damm, sol, fettiga fingrar och annat som kan skada beläggningen. En Zip bygger i grunden på samma teknik som hårddisken (jag var med på den tiden när Zip:ens föregångare hette Bernoulli Drive. Även Atari hade en variant på en flyttbar hårddisk. Den var på 40Mb, hette Megafile 40 och var riktigt stor...). Men det enda som kan vara en fara för den är extrema magnetfält.
Apropå magnetfält minns jag ett test som Mikrodatorn gjorde för en, tja kan det vara 15 år sedan? De tog några disketter och placerade nära gemhållare (som har starka magneter), de skrev med pennor, t.o.m spillde kaffe på dem. Resultatet? De gick att använda!
Jag är mycket besviken på CD-R och CD-RW. Visst, det är dyrare men eftersom det är ganska kasst så är det inte förvånande att det är billigare. Jag använder mina Zipar som extra hårddiskar. Det är inte möjligt med CD-R och -RW. De är inte återanvändningsbara. I längden kan det bli dyrare, för det går åt mer CD-R och -RW än Zip.
Det är min erfarenhet.
Med vänlig hälsning
Roland