Annons

Bilder direkt till CD-R utan dator

Produkter
(logga in för att koppla)
JDK skrev:
Någon som har erfarenhet av de här produkterna eller liknande (portabla CD-brännare som kan importera bilder direkt från minneskort)?

Har ingen erfarenhet av just de produkterna, men en Zip lösning vore mer lockande. Detta därför att CD-R inte är lika arkivbeständiga. De är känsliga för långvarig påverkan av solljus (sker en kemisk reaktion på ytskiktet och så var de bilderna borta...) och andra saker. Sparar man på Zip så sparar man sina bilder på ett bättre sätt.

Med vänlig hälsning
Roland

Hej

Cd-skrivarna verkar ju intressanta. Vet du vad de kostar?

Zip drives är ju ett alternativ men de kostar ju bra mycket mer än cd-skivor.

Med vänlig hälsning
Johan

Jag gjorde en sökning på Dpreview och ingen hade något gott att säga om Iomega.
Dessutom tvivlar jag på att Zip-skivor är lämpliga för arkivering. CD är nog det minst sämsta alternativet för digital lagring.
Jag har Zipskivor som är tre-fyra år gamla, och dessa filer går inte att öppna idag.

Re: Re: Bilder direkt till CD-R utan dator

FotoZ skrev:
De är känsliga för långvarig påverkan av solljus (sker en kemisk reaktion på ytskiktet och så var de bilderna borta...) och andra saker.
¨

Vem tusan låter sina CD-R skivor ligga och steka i solen..? Känns som ett ganska överkomligt problem. ;)

Re: Re: Bilder direkt till CD-R utan dator

Roland Mabo skrev:[/i]
Har ingen erfarenhet av just de produkterna, men en Zip lösning vore mer lockande. Detta därför att CD-R inte är lika arkivbeständiga. De är känsliga för långvarig påverkan av solljus (sker en kemisk reaktion på ytskiktet och så var de bilderna borta...) och andra saker. Sparar man på Zip så sparar man sina bilder på ett bättre sätt.

Det är snarare tvärtom - en Zip-diskett fungerar som en hårddisk, men är inte lika tillförlitlig ( om man nu kan tala om att hårddiskar är tillförlitliga?).
CD-R har en beräknad livslängd på ca 100 år (om man inte låter skivorna sola utomhus).

Så förnärvarande är CD-R det bästa lagringsalternativet som går att uppbringa för rimliga slantar.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Bilder direkt till CD-R utan dator

NiklasD100 skrev:
¨

Vem tusan låter sina CD-R skivor ligga och steka i solen..? Känns som ett ganska överkomligt problem. ;)
Nä, det låter underligt. CD-skivor ska hanteras lika varsamt som film.

För min del skulle en sån här lösning mest vara avsedd för tillfällig lagring (istället för en X-drive eller liknande) under en semesterresa och då skulle CD-R/CD-RW passa utmärkt. Som alltid när det gäller digitalt data så är väl en backup i någon form på sin plats.

Appropå X-drive så finns ju nu en ny modell (som stödjer USB2), någon som testat den? Den tidigare modellen har det tydligen varit en hel del strul med.

Jag har inte hittat några prisuppgifter.

Mvh
Johan

QUOTE]Calle S skrev:
Jag gjorde en sökning på Dpreview och ingen hade något gott att säga om Iomega.
Dessutom tvivlar jag på att Zip-skivor är lämpliga för arkivering. CD är nog det minst sämsta alternativet för digital lagring.
Jag har Zipskivor som är tre-fyra år gamla, och dessa filer går inte att öppna idag.
[/QUOTE]

Jag har använt Zip ända sedan formatet först presenterades. Började med Zip på datorernas stenålder när Windows 3.11 var det som "gällde". De Zipparna fungerar fortfarande idag, utan några som helst problem.

Jag vet att Iomega tidigare (flera år sedan) hade problem med att enheterna var såpass känsliga att läs och skrivhuvudet lätt kunde rubbas. Detta fick följden att Zip:ar som skrevs i en Zipenhet med detta fel, endast kunde läsas i just denna Zipenhet och ej i andra. Detta problem är dock fixat sedan länge och jag har personligen aldrig råkat ut för det med någon av mina Zipenheter. Men det låter som att dina Zipar kan ha blivit drabbade av detta.

Det är dock inte Zipparna eller formatet i sig som det är fel på.

En fin fördel med Zip är att man kan flytta omkring filer hur man vill. Det går inte med CD-R, ej heller med CD-RW (jag har provat, och får endast meddelande om att skivan är överskrivningsbar men att jag ej kan flytta informationen). Ibland är det bra att kunna flytta grejjer. Som när man i ett senare skede kommer på att man vill göra en mapp och lägga vissa grejjer i där. Det går med Zip, det går inte med CD-R eller RW.

Nackdelen med CD-R och -RW är den mycket ömtåliga ytan. Skivan bör behandlas som en baby (alltså precis som negativ och diapositiv). I en Zip är skivorna inkapslade i ett hölje och är inte alls lika utsatta för damm, sol, fettiga fingrar och annat som kan skada beläggningen. En Zip bygger i grunden på samma teknik som hårddisken (jag var med på den tiden när Zip:ens föregångare hette Bernoulli Drive. Även Atari hade en variant på en flyttbar hårddisk. Den var på 40Mb, hette Megafile 40 och var riktigt stor...). Men det enda som kan vara en fara för den är extrema magnetfält.

Apropå magnetfält minns jag ett test som Mikrodatorn gjorde för en, tja kan det vara 15 år sedan? De tog några disketter och placerade nära gemhållare (som har starka magneter), de skrev med pennor, t.o.m spillde kaffe på dem. Resultatet? De gick att använda!

Jag är mycket besviken på CD-R och CD-RW. Visst, det är dyrare men eftersom det är ganska kasst så är det inte förvånande att det är billigare. Jag använder mina Zipar som extra hårddiskar. Det är inte möjligt med CD-R och -RW. De är inte återanvändningsbara. I längden kan det bli dyrare, för det går åt mer CD-R och -RW än Zip.
Det är min erfarenhet.

Med vänlig hälsning
Roland

Zip-diskar?? Det är nog det erkänt mest opålitliga lagringsmediet och till ett pris av 100kr/100MB dessutom. Glöm det.

Det 'bästa' lagringsmediet som går att köpa idag är MO-skivor. Minidisc använder tekniken. Det finns mo-drivar att köpa till datorer. De håller garanterat ganska många decennier men tyvärr är det ganska dyra megabyte.
Ska man långtidslagra musik är alltså minidisc ganska lämpligt men lagra några spelare också.
Det är CD-R som gäller idag. Bra skivor och i mörka lådor håller skivorna sannolikt många tiotals år men man får ändå bränna om till något nytt medium om några år.
Jag väntar på något slags graverande medium och keramiska/glas skivor med guldskikt. Det borde hålla ett tag...

nu drar tråden iväg...

... men jag tänker ialla fall skriva det här. zip eller cd är en helt oviktig fråga. båda typerna av lagringsmedia håller ett tag om de hanteras rätt. det som är problemet är själva bildformatet; de fysiska lagringsmetoderna kommer helt att överleva de algoritmer och tillhörande program som bilderna representeras som nu. finns det nån idag som har en dator som lätt och ledigt klarar av att öppna dokument skrivna i första versionen av word? nä. tänkte väl det. det kan ju iofs vara så väl att öppna standarder och program borgar för att filer vi skapar idag kan öppnas med en standarddator om 10-12 år, men jag tror att för att vara på den säkra sidan så måste man vara beredd att spara om sina bilder i för dagen upphaussat format med jämna mellanrum.

mina tio öre

/f

FotoZ skrev:
[
Apropå magnetfält minns jag ett test som Mikrodatorn gjorde för en, tja kan det vara 15 år sedan? De tog några disketter och placerade nära gemhållare (som har starka magneter), [/B]

Nej, det har de normalt inte - det rör sig inte om många millitesla. Det som är värre är de toppar av magnetfält som induceras när elektriska komponenter slås på och av - t.ex. en dator.

Att vifta med en diskett/zip i närheten av en magnetiskt sett svag gemhållare är inget test som jag känner något förtroende för.

Jag har f.ö. rakt motsatt erfarenhet av zippar kontra CD: zipparna har bara krånglat. De är dessutom rätt ordentligt mycket dyrare.
Idag betalar jag c:a 4 - 5 kr för en CD med 700 Mb.Hur många zippar får man för det?

mvh Jan

Jag tror nog man får stå ut med att konvertera sina bildfiler till andra format innan själva lagringsmediet förstörs. Så det är nog mer en smaksak vad man väljer...

Apacer Disc Steno CP 100 kommer att säljas i England för ca £150 enligt http://www.dp-now.com/archives/000006.html[/url]

Iden med portabel brännare för minneskort är bra men är inte CD-skivor lite känsliga som resgods? Och hur vet man att bränningen blir OK?

NiklasD100 skrev:
Jag ska i alla fall slå till på en sån här när (om) den kommer till sverige.
Jag är skeptisk till allt som har vridbara luckor och displayer, speciellt om det är ett media som ska tas med överallt. Den verkar visserligen rätt ok, men jag vill inte betala extra för att få MP3-spelare och inbyggd högtalare....
Än så länge verkar Nixvue Vista vara den vettigaste portabla disken. USB 2.0, FireWire, stöder Nikon RAW.
Naturligtvis går den inte att köpa i Sverige.

Loj skrev:
Jag har f.ö. rakt motsatt erfarenhet av zippar kontra CD: zipparna har bara krånglat. De är dessutom rätt ordentligt mycket dyrare.
Idag betalar jag c:a 4 - 5 kr för en CD med 700 Mb.Hur många zippar får man för det?

Jag har aldrig haft några problem med mina Zip:ar. Har tio stycken som är äldre än 8 år och de fungerar fortfarande utan några som helst problem.Som jag tidigare skrivit så har huvudena på Iomegas enheter haft problem, vi måste alltså skilja på Zip (skivorna) och Zip-enheter. Det är lätt att tro att det är fel på skivorna när det i själva verket är fel på Zip-enheten. Hursomhelst, fördelen med Zip handlar om mer än utrymmet. Nämligen hur utrymmet hanteras. De kan återanvändas. Radera Zipen om du vill, lägga på ny information (nya mappar), fördela om informationen. Detta kan man inte göra med CD-R eller -RW (RW är överskrivningsbar, men man kan inte flyttta redan "bränd" information). Jag tycker det är billigare att skicka Zipar till folk med material på, och få tillbaka Ziparna så kan man lägga nytt material på etc. CD-R har ett lågt inköpspris, men en bränd CD-R är en förbrukad CD-R.

En lösning som verkar lockande när man är ute på resa, det är hårddiskar med inbyggda kortläsare. Finns lite nyheter om sådana på http://www.dpreview.com. Då slipper man hålla på med ömtåliga skivor. Hårddiskar är säkra, en nackdel är att läs/skrivhuvudena följer med. En Zip är ju en flyttbar hårddisk där läs/skriv-huvudet är fast monterad i en enhet. Med en hårddisk får man med hela paketet. Dock är de stötskyddade och dessutom kan huvudena parkeras (så att de inte ligger an mot skivorna). Detta är något jag personligen tror på. När får vi se digitalkameror med inbyggda hårddiskar?

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:
folk med material på, och få tillbaka Ziparna så kan man lägga nytt material på etc. CD-R har ett lågt inköpspris, men en bränd CD-R är en förbrukad CD-R.

Det är 2003 nu. En CD-R rymmer 700Mb, dvs 7 zip-diskar.
Med ett pris på 4kr/disk är i de praktiken nästan helt gratis. Du ska bränna >väldigt< många bilder innan det blir pengar att prata om.
En viktig poäng med CD-R är just att den inte går att radera. Varför blev CD-RW ingen hit? Därför att CD-R är så billiga förstås. Ingen orkar hålla på med CD-RW just därför.
DVD-brännare blir allt vanligare och det är redan ännu billigare att bränna data på DVD än CD-R.

ANNONS
Götaplatsens Foto