Annons

Bilder direkt till CD-R utan dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Det intressanta är inte mediet i sig (CD, Zip eller annat). De är med all säkerhet läsbara. Det intressanta frågan är om det finns kompatibel hårdvara/drivrutiner etc som gör att man kan läsa mediet från an standarddator (eller annan apparat). Jag tvivlar på att det finns nya Zip-läsare om 20 år men CD-standarden är så extremt utbredd så det finns garanterat kompatibla läsare då.

Just zip-diskar är liksom disketter ett enkelt magnetiskt medium. En diskett är oftast oläsbar efter några år pga. avmagnetisering. Zip är INTE lämpliga för långtidslagring alls.

objernulf skrev:
Det intressanta är inte mediet i sig (CD, Zip eller annat). De är med all säkerhet läsbara. Det intressanta frågan är om det finns kompatibel hårdvara/drivrutiner etc som gör att man kan läsa mediet från an standarddator (eller annan apparat). Jag tvivlar på att det finns nya Zip-läsare om 20 år men CD-standarden är så extremt utbredd så det finns garanterat kompatibla läsare då.

Jag är beredd att hålla med dig om CD:s framtidsutsikter kontra Zippens.

Men annars ser jag frågan huruvida framtidens hård- och mjukvara kommer att vara kompatibel med dagens lagringsmedia som ganska ointressant. Tekniken går framåt och förändras. De lagringsmedia vi har om 20 år anar vi kanske inte idag. Men när de kommer är det bara att byta lagringsmedium - det finns ingen anledning att välja slutgiltig lösning idag.
Vi har ju redan upplevt det: hur många datorer av idag kan läsa floppydiskar på 5.25"? Jag har emellertid aldrig hört talas om någon som haft problem med det...

mvh Janne

ANNONS
Götaplatsens Foto