Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder från Gaza-remsan från Boston Globe

Produkter
(logga in för att koppla)
Starka bilder men även intressant att få en överblick,

Några bilder visar ändå hur komplext och kompakt staden är byggd, blir det korseld från ett fönster i ett höghus då tar man väl den lätta vägen och bombar hela huset så man sparar på soldater.
nog för att israel fått utstått mycket så kunde de ändå försökt och gjort denna krigsföringen på ett bättre sätt.

Skulle säga att bilderna i länken från gaza är väldigt typiska, ensidiga och visar en "förskönad" sida ett krig. Varför jag tar upp det här och uttrycker mej som jag gör är att jag personligen är väldigt trött på dagens raportering från bl.a gaza. När bombningarna är över sjunker intresset från mediernas sida, precis som i irak som är ett praktexempel på ett fullständigt misslyckat mediaarbete.

Bilder som består av bomber explosioner och militär verksamhet är bara fasaden. Få journalister tar sej bakom ridån och visar vad ett krig är.

...vill ännu tillägga att på sabbah.biz fanns däremot barnofferperspektivet framtaget, vilket alltid är gripande och väcker starka känslor hos vem som hellst. ett bra perspektiv och fullbordar sitt syfte... men kan inte heller stå för hela raporteringen.

...vill ännu tillägga att på sabbah.biz fanns däremot barnofferperspektivet framtaget, vilket alltid är gripande och väcker starka känslor hos vem som hellst. ett bra perspektiv och fullbordar sitt syfte... men kan inte heller stå för hela raporteringen.
Finns väl ingen som anser att en blogg, en tidning eller vad det månde vara, står för hela sanningen. Däremot kan det vara en del av den.

Lite mera läsning om ämnet.
http://www.journalisten.se/artikel/16765/robert-fisk-kritisk-till-medias-bevakning-av-krig

Politiska karikatyrer borde dom skippa i bloggen men
visst kan det se lite glorifierande ut med en stridvagn i snygg solnedgång men media släps väll inte in än så det är nog bilder i brist på annat. men det finns säker gott om palestinska fotografer som kommer att ha en hel del att visa upp när detta är över.krigsförbrytar tribunalen borde nog få mycket att göra framöver.eller inte

Finns väl ingen som anser att en blogg, en tidning eller vad det månde vara, står för hela sanningen. Däremot kan det vara en del av den.

Lite mera läsning om ämnet.
http://www.journalisten.se/artikel/16765/robert-fisk-kritisk-till-medias-bevakning-av-krig

Min point var den att det man raporterar om och visar bilder på är bombningarna, miliär action och dessa så påtagliga klishébilderna på barnen (känns tråkigt att uttrycka det så, men kommer inte på nåt bättre just nu). När majoriteten bjuder på samma lilla del av sanningen så tillför det absolut ingenting. Samma mönster upprepas gång efter gång, konflikt efter konflikt. robert fisk hade många bra pointer i texten du länkat, men jag tycker inte att det räcker med att visa mer blod utan göra djuptgående reportage och artiklar om dom långvariga effekterna som dom "korta" bombningarna skapar hos civilbefolkningen, som står för den absoluta majoriteten av offren. Problemen är långt från över när ockupationsmakterna drar sej eller uttalar sej om att kriget är över/allt är under kontroll. Sen börjar dom verkliga problemen och kampen om överlevnad. Men vem raporterar om det. Är det mediesexigt? säljer det? vill någon veta?

Ett krig handlar inte bara om x antal bombningar. Ett krig förstör en hel infrastruktur, sjukvård, tillgången till rent vatten. Har du en ockupationsmakt eller ett gäng gerillor som övervakar samhället kan du ha flera generationer som växer upp i förhållanden som vi som följer med västerländsk media eller totalkontrollerad lokalmedia från konfliktzonen inte kan föreställa oss.

Senast ändrad:
Kommer ihåg att jag reagerade på foto nr 2 som jag såg i en tidning i veckan. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte förstå hur det hänger ihop. Månen känns helt enkelt alldeles för stor. Taget på långt avstånd med stor brännvidd?

Jag håller med dig ang. foto nr.2 En nattbild och helikopterns rotorblad frysta?? Det stämmer inte, helt enkelt.

Jag håller med dig ang. foto nr.2 En nattbild och helikopterns rotorblad frysta?? Det stämmer inte, helt enkelt.

Man ser ju på bilden att den är tagen med väldigt högt isotal, upplättning i efterbehandling sen skulle jag tippa på att ett ordentligt tele använts. Sen är ju ännu frågan hur nära månen ligger jorden såhär års vid gaza? Kunde nog tippa på att bilden det stämmer :)

Måste bara säga att jag håller med om att bilderna visar en absolut glorifierande bild av kriget. Många av scenerna är ju som hämtade ur typisk Holliwood propaganda. Känns över huvud taget väldigt absurt med estetiskt perfekta bilder i detta sammanhang. Det passar bättre i militiärt propaganda-material med syfte att stärka moralen och känslan av att "vi vinner" bland den Israeliska befolkningen (vilket ju är nyttigt då det snart är val där vill jag minnas).

Personligen vill jag se mer resultat av dessa mäktiga explosioner, sönderslitna barn och andra hemskheter som får folk att verkligen fundera på om det kan vara rättfärdigt att i förebyggande syfte döda tusentals. Är väl därför som Israel förbjuder journalister in i Gaza.

Jag vill inte bli politisk och säga att bara den ena parten gör fel, båda parter gör fel. Bilder på de 13 döda Israelerna skulle ju visa att Hamas också är helt fel ute.

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto