Annons

Bilder från Mac till PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Hej! Jag har just beställt en scanner och den enda bra datorn på skolan är en G5 som gömts undan i ett städskrubbsliknande "redigeringsrum". Då min egen laptop inte är i klass eller har USB2 tänkte jag skanna med denna.

Frågan är: Kan man bränna en skiva från mac och använda i PC miljö utan att behöva bry sig om formatering nu för tiden?

Fredrik Calabrese skrev:
HejFrågan är: Kan man bränna en skiva från mac och använda i PC miljö utan att behöva bry sig om formatering nu för tiden?

Ja, det är inga problem. Mac'en kan kan bränna direkt från OS'et och då blir det standardformat.

/ E

Fredrik Calabrese skrev:
Frågan är: Kan man bränna en skiva från mac och använda i PC miljö utan att behöva bry sig om formatering nu för tiden?

Vet ju inte vad din definition av formatering är, men ett litet problem kan uppstå. Det gäller att bränna skivan i ett gemensamt format som heter ISO 9660. I andra lägen är det tji att öppna mac-bilder i en pc, jag talar av egen erfarenhet.

Men annars är det inga problem att till exempel öppna en jpg-bild från en mac i en pc.

Bränner du med Macens eget program (dvs låter Finder bränna skivan åt dig) så får du en s.k. Hybrid-skiva som har filstruktur för både Mac och PC, dvs den ska fungera lika bra i vilken maskin du än stoppar den.

Använder du däremot ett specialprogram som Toast, ska du se till att välja Hybrid-format (och inte ett format som enbart säger Mac), annars kan du råka bränna en skiva som bara fungerar på en Mac.

thefinger skrev:
DVD skivor är däremot ett problem så använd vanliga skivor.

DVD-skivor bränns alltid med UDF-format så har man problem med drända DVD så beror det snarast på gamla DVD-läsare som har svårt för de nya snabba DVDskivorna eller att det helt enkelt är dålig kvalitet på DVD-skivorna

M

Melker Humala skrev:
DVD-skivor bränns alltid med UDF-format så har man problem med drända DVD så beror det snarast på gamla DVD-läsare som har svårt för de nya snabba DVDskivorna eller att det helt enkelt är dålig kvalitet på DVD-skivorna

M

En god lösning på detta är att alltid bränna i 1X hastighet.
Det har iaf alltid hjälp mina problem.

/ E

Oftast är problemet med DVD att det finns 2 format, +R och -R, nya dvd-spelare fixar båda men äldre fixar bara det ena. Gammla macar bränner endast på -R skivor och Gammla PC oftst på +R.
Hastigheten har jag aldrig upplevt som ett problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto