Annons

Bilder markerade för två album. FEL?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag provade att skapa en kollektion genom att först göra ett nytt tomt album och markera det som kollektion. Sedan gick jag igenom mina övriga album och markerade vissa bilder att även ingå i kollektionen.

Det gick bra ända tills jag skulle titta på kollektionen.

När jag visar kollektionen som thumbnails ligger alla bilder som jag valt där. Försöker jag sedan köra kollektionen som bildspel så visas allbumet för första bilden i kollektionen som blir bildspel iställer för de utvalda bilderna.

Tillägg.
Dessutom visar det sig att alla album som jag plockade bilder från, med dubbelmarkering, nu gjorts om till kollektioner av systemet.

När jag rättar till felet genom att plocka bort bilderna från kollektionen så behåller ändå originalalbumet sin markering som kollektion. Systemet har alltså gjort en ändring av albumet från "Vanlig" till "Kollektion" som en följd av att jag markerat en bild i albumet för att även ingå i en kollektion.

Från början hade jag bara tänkt att plocka ut den bästa fågelbilden från varje art och lägga i ett album och samtidigt låta dem ligga kvar i det album jag ursprungligen publicerade dem i. Det visade sig inte fungera. Ville jag titta på bilderna så gick det bara som "thumb nails". Klickade jag på en bild och sedan på nästa så bläddrade systemet inte i det nya albumet utan i det album som den bild jag klickade på publicerats.

Funktionen att visa bilder i två album fungerar bara för bilder enstyck.

Detta var orsaken till att jag gjorde om sammanställningsalbumet till en kollektion. Dröm om min förvåning när då alla albumen, som jag plockat bilder från, också gjordes om till kollektioner.

Jag skall ta och kika på detta, håller ändå på med en ombyggnad av "Mina bilder"-sidorna.

Det skall finnas en spärr mot att kunna lägga en Vanlig bild i en Kollektion, då bildens typ måste följa albumets - så man kan inte mixa. Det är denna spärr som inte verkar funka riktigt då.

Jag skall ta och kika på detta, håller ändå på med en ombyggnad av "Mina bilder"-sidorna.

Det skall finnas en spärr mot att kunna lägga en Vanlig bild i en Kollektion, då bildens typ måste följa albumets - så man kan inte mixa. Det är denna spärr som inte verkar funka riktigt då.
Ja, det är ett av problemen.

Det andra är att om man lägger bilder från flera andra album i ett nytt album utan att ta bort dem från de första albumen så går det inte att bläddra i det nya albumet. Man bläddrar i stället i de ursprungliga albumen med start på den bild man först klickar på. Och bara i det albumet som startbilden tillhör.

Ja, det är ett av problemen.

Det andra är att om man lägger bilder från flera andra album i ett nytt album utan att ta bort dem från de första albumen så går det inte att bläddra i det nya albumet. Man bläddrar i stället i de ursprungliga albumen med start på den bild man först klickar på. Och bara i det albumet som startbilden tillhör.

Kan du ge mig något exempel på det senare, eller har du fixat till dina redan?

Aha ok, tack då ser jag problemet. Jag skall kika på det men hinner nog inte idag.

Du kan ta bort albumet igen om du vill, jag kan återskapa det med egna då.

ANNONS
Götaplatsens Foto