Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på Fotosidan tappar färg

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
någon som vet varför bilderna man lägger upp i sina album verkar tappa färg.. De sista nu så ser dom inte alls likadana ut när man tar upp filen från datorn som på Fotosidan.. Denna bilden har mycket mindre färg nu på fotosidan än på datorn...
 
Det kanske har att göra med vilken färgprofil som du använder i bilden. Konvertera bilden till den profil som Windows använder så kommer den se likadan ut... (tror jag)
 
Jag upplever samma sak nu när jag bygger en liten portofolio och hade tänkt ställa samma fråga. Jag har gjort mina bilder lite
"färggrannare" innan jag gjort överföringen.
 
Ställ om färgprofilen till sRGB i Photoshop. När du sedan öppnar filen kan du välja att konvertera bilden till sRGB. Då kommer det att se likadant ut på en webbsida som när du jobbar med den i PS.
 
Fredrik80 skrev:
Ställ om färgprofilen till sRGB i Photoshop. När du sedan öppnar filen kan du välja att konvertera bilden till sRGB. Då kommer det att se likadant ut på en webbsida som när du jobbar med den i PS.

Det är nog bättre att konvertera till sRGB under Image/Mode/Convert to profile.

Att ställa om arbetsrymden kan ställa till problem.
 
Om man ser bilden i originalstorleken verkar färgerna mera klara och rena än om man ser bilden i den nedminskade (automatiska max 600 pixels)) storleken som dessutom ger sämre skärpa. Vet inte om det har något med detta att göra?
 
Graal skrev:
Om man ser bilden i originalstorleken verkar färgerna mera klara och rena än om man ser bilden i den nedminskade (automatiska max 600 pixels)) storleken som dessutom ger sämre skärpa. Vet inte om det har något med detta att göra?

Bilder tappar alltid skärpa när de ändrar storlek. Därför ska man inte skärpa bilden förrän den fått sin slutgiltiga storlek.
 
froderberg skrev:
Bilder tappar alltid skärpa när de ändrar storlek. Därför ska man inte skärpa bilden förrän den fått sin slutgiltiga storlek.

Ja det är rätt men den här bilden ser renare och klarare ut i färgerna i originalstrorleken, i alla fall på min skärm. Man kan ju ladda ned bilden i större storlek än vad den automatiskt visas i på fotosidan och då visas den även i denna större storlek (om den inte är för stor) när man klickar på bilden. Färgerna blir då bättre som jag upplever det och även skärpan eftersom fotografen givetvis skärper bilden i denna storlek.
 
Flickar in med en frågan i samma ämmne.

Om man använder PS CS kommando "Save for Web" blir det automatiskt sRGB?
Eftersom sRGB är den standard som används av webläsarna så borde det bli så, men det är kanske något som Adobe glömt.
 
Nej, man måste konvertera själv innan man sparar. Håller med om att det hade varit ett smart drag av Adobe att bygga in det.
 
Nome Nescio skrev:
Om man använder PS CS kommando "Save for Web" blir det automatiskt sRGB?
Eftersom sRGB är den standard som används av webläsarna så borde det bli så, men det är kanske något som Adobe glömt.

Det lär bli det, men jag litar inte på det och konverterar alltid själv. En nackdel är att "Save for Web" plockar bort all ITPC-data (EXIF) om bilden vilket kan kan vara kul att ha kvar eftersom man kan plocka upp den informationen på Fotosidan.

Edit: Litar på Jim
 
Senast ändrad:
Nome Nescio skrev:
Flickar in med en frågan i samma ämmne.

Om man använder PS CS kommando "Save for Web" blir det automatiskt sRGB?
Eftersom sRGB är den standard som används av webläsarna så borde det bli så, men det är kanske något som Adobe glömt.

Nome Nescio skrev:
Flickar in med en frågan i samma ämmne.

Om man använder PS CS kommando "Save for Web" blir det automatiskt sRGB?
Eftersom sRGB är den standard som används av webläsarna så borde det bli så, men det är kanske något som Adobe glömt.

Nej, det gör det inte. Testa själv med en enkel bild, som en färgkarta, så ser du att bilderna behåller samma färgvärde på pixlarna efter det att du sparat den för webben. Det innebär alltså att färgerna kommer att ändras eftersom du byter primärfärger från Adobe RGB's till sRGB's.

Nej, gör ett litet funktionsmakro istället. Eller ladda hem detta och importera det till din funktionsmakropalett.

Jag gillar inte program som gör lite mer än vad jag har tänkt mig. Därför har jag gjort två makron här. Den ena lägger på en skärpa som fungerar bra för webbilder, den andra är utan skärpning.

MVH/Stefan

P.S så synd, det gick inte att ladda upp makron. Gå in på min hemsida istället. Där finns den för nedladdning. Adressen är http://www.profiler.nu/kursdok.html
 
ANNONS