Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder som försvann från D100:n

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Hej!
Jag har haft min Nikon D100 i snart ett år nu, köpte den i augusti 2004. Den har fungerat felfritt och passat bra till alla möjliga uppdrag. 0% problem, ända tills för några veckor sedan... Det var nämligen så att jag fotograferade min mammas bil som skulle säljas, och fick till uppskattningsvis ett 20-tal bilder. När jag sedan gick in i visningsmenyn fanns där endast 3 bilder! Alltså hade en massa bra foton gått upp i rök - förlorade i tomma intet!
Till saken hör kanske att jag nu i mars fick jag ett nytt minneskort, ett Ultra X CF-kort på 1 gig. Kan det vara detta som ställt till det? Problemet har inte dykt upp igen, men eftersom det ändå hände en gång så går jag omkring varje dag och är rädd för att jag skall ha blivit av med en massa bra fotografier...

Här om veckan upplevde jag något liknande med en Canon 300D. Bilderna togs och det skrevs till minneskortet. Vid kontroll i kamerans förhandstitt fanns inte bilderna där. Medveten om det just observerade problemet tog jag en bild till och såg att bildräknaren noterade att bilden var tagen, det skrivs till minneskortet enligt lampan. Därefter ändrar sig bildräknaren och lägger tillbaka bilden så att den står på samma värde som innan bilden togs. Kontrollerar senast tagna bild som inte alls är den nyss tagna. Därefter slår jag av kameran och startar den igen. Kameran fungerar åter normalt.

Jag misstänker att minneskortet och kameran inte kom överens och att detta löste sig efter omstart.

ANNONS
Götaplatsens Foto