Trots allt för dyr.....
Hej!
Har väntat länge på att Pentax ska komma med sin första DSLR eftersom jag har ett flertal Pentaxgluggar ( AF24mm, AF43mm, AF 100 Macro, AF 300mm) och en MZ-3 som jag varit helnöjd med. Köpte en Canon S50 i våras och har sedan dess inte tagit en enda bild med min Pentaxutrustning!!! Har haft otroligt kul med min S50 som dessutom alltid kan följa med, vilket gör att man hittar och fångar motiv som man annars missar. Tycker att bildkvalitén relativt kamerans storlek och oavsett hur du väljer att titta på dina digitala alster, är superb.
Prismässigt mellan Ist-D och 300-D är prisskillnaden alldeles för stor (just nu ca 8000:-!). Visst verkar 300-D mer plastig och med några färre funktioner, men bildmässigt så tror jag inte att Ist-D kommer att kunna klå 300D som i dom tester som nu finns (t ex DP Review) får toppenbetyg för bildkvalitén. Pentax måste ner till ungefär samma prisnivå på lite sikt som 300D, dvs när dom första fotograferna med en massa Pentax-utrustning (early adopters) köpt sin Ist-D, måste Pentax vrålsänka. Canon har tagit ett jättegrepp om DSLR-marknaden och det är bara att gratulera alla som tidigare investerat i Canon-gluggar och utrustning!
Jag tror att Canons stora volymer och snabba produktutveckling med succesivt lägre priser kommer att kunna knäcka flera av dom andra leverantörerna inom vissa segment som t ex DSLR. Pentax verkar behöva ett halvår på sig för att gå från pressrelease till leverans av färdig produkt. Helt otroligt dåligt!! Från det att 300D offentliggjordes tog det några veckor innan dom första i stort sätt kompletta testerna fanns på nätet. Ist-D finns såvitt jag vet, ännu inte testad fullt ut! Det säger väl allt!
Så valet för mig blir att vänta tills Pentax fått ner sitt pris på DSLR eller att invänta när Canon släpper ersättaren till G5 (med förhoppningen om CMOS, större zoomomfång etc) alt. 300D. Lutar dock starkt mot Canon så jag säljer nog snart mina Pentax-prylar. En kamerautrustning ska ju för sjutton användas.......
MVH
Lasse Carlström