Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna med Pentax *ist D

Produkter
(logga in för att koppla)
Från en japansk ägare av en *ist D (och antagligen en väldigt lycklig sådan :) )... jo, den finns att köpa nu i Japan. Kommer troligen till Europa och Sverige i slutet på nästa vecka, eventuellt början på veckan efter. (fraktas med båt...).

http://www.geocities.co.jp/Technopolis-Jupiter/2795/istD/istD_Sample.htm

Testbilder från dpreviews kommande test av *ist D:
http://img.dpreview.com/reviews/samples/rescharts/pentax_istd.jpg
http://img.dpreview.com/reviews/samples/colourpatches/pentax_istd.jpg

Bästa hälsningar
Roland

Tack för länkarna!

Bilderna ser faktiskt rätt bra ut men jag är rädd att priset kommer att bli flera tusen för högt... Men sitter man på en massa pentaxoptik lär man ju satsa på den :) Har själv några st objektiv men tyvärr från runt 60-talet... Och det ska inte funka med kameran vad jag läst.

ThomasT skrev:
Tack för länkarna!

Bilderna ser faktiskt rätt bra ut men jag är rädd att priset kommer att bli flera tusen för högt... Men sitter man på en massa pentaxoptik lär man ju satsa på den :) Har själv några st objektiv men tyvärr från runt 60-talet... Och det ska inte funka med kameran vad jag läst.

Det rekommenderade cirkapriset för *ist D med 18-35 optik är nästan samma som EOS 10D utan optik. Och då har *ist D fler funktioner, bättre AF och exponeringslägen (HyperProgram, HyperManuellt) samt betydligt bättre sökare (större bild, inte lika mycket "tunnelvision" som 10D - lättare att fokusera manuellt med andra ord).

Skruvfattadoptik från 60-talet fungerar på *ist D med den vanliga K-adaptern. Både manuell exponering samt bländarförval. Samma gäller 67 och 645 optik med respektive adapter. Med K och M optik (1976-81) fungerar bländarförvald exponering - kameran fungerar alltså precis som Pentax ME med denna optik. (dessutom kan du använda dem i manuellt läge, men då fungerar inte mätningen).

Med A optik (1982 och framåt) fungerar alla funktioner och med AF-adaptern får du även autofokus med denna optik.

Bästa hälsningar
Roland

FotoZ skrev:
dessutom kan du använda dem i manuellt läge, men då fungerar inte mätningen).
Har Pentax följt Nikons exempel och stängt av mätningen bara för att snåla eller finns det ett reellt tekniskt skäl bakom detta?

Då förmodar jag att isten inte heller mäter med andra främmande objektiv som monteras via adapter?

Re: Re: Man e väl bortskämd

FotoZ skrev:
I standardläget adderar inte *ist D någon skärpa, det gör det svårt att jämföra bilderna rakt av med exempelvis EOS 300D's standardläge som adderar skärpa med +1 till bilderna.

Bästa hälsningar
Roland

Hur ser en jämförelse ut mellan *isten och en annan kamera, som inte skärper bilderna? Av det jag läst om *ist och 300D lär inte en jämförelse dem emellan vara speciellt rättvisande. Rätta mig gärna om jag har fel, men *ist är väl mer i 10D:s division?

mvh Janne

Hej

angående trollsländan så ligger fokus fel vilket gör att ögonen inte är skarpa. Detta kan ingen skärpe algoritm ändra på. Obegripligt att ha denna bild som ett exempel.

Mvh
Johan

jimh skrev:
Har Pentax följt Nikons exempel och stängt av mätningen bara för att snåla eller finns det ett reellt tekniskt skäl bakom detta?

Den tekniska förklaringen är att kameran saknar den mekaniska bländarkopplingen till objektivet. Med adapter, för skruvfattad optik, 645 och 67, så bländas objektiven ned (alla som använd en Spotmatic förstår nog vad jag menar) och då fungerar mätningen med dessa eftersom detta inte är en koppling mellan kameran och objektivet.

Men mätningen fungerar inte i manuellt läge med K och M objektiv, därför att de är öppna tills kameran bländar ner dem när man tar bilden. Att bländarförval fungerar beror på att kameran mäter medan den tar bilden och stänger slutaren när den är färdig. Den kan alltså inte tala om i förväg vad tiden blir eftersom den inte vet vilken bländare objektivet är inställt på föränn den tar själva bilden (Den kan bara ge en tid som gäller för bländaren i vidöppet läge).

Med objektiv som även har elektronisk bländarkoppling (från Pentax A, som motsvarar Nikon Ai) så är detta inget problem. Då fungerar allt normalt.

I praktiken fungerar alltså *ist D som den klassiska Pentax ME med K, M, 645 och 67 optik. (med skillnaden att den inte ger tiden för K och M optik, men den ger tid för 645 och 67 optik) Och med A, F och FA fungerar den som, ja, *ist D. :)

Bästa hälsningar
Roland

Re: Re: Re: Man e väl bortskämd

Loj skrev:
Hur ser en jämförelse ut mellan *isten och en annan kamera, som inte skärper bilderna? Av det jag läst om *ist och 300D lär inte en jämförelse dem emellan vara speciellt rättvisande. Rätta mig gärna om jag har fel, men *ist är väl mer i 10D:s division?

EOS 300D är en konsumentinriktad kamera för sikta-tryck fotografer. Den har färre manuella möjligheter än EOS 10D och *ist D. *ist D har bättre kreativ kontroll och är bättre välutrustad (exempelvis så har den PC sync kontakt, vilket 300D inte har, eftersom 300D är en ren konsumentkamera).

Så, nej - de lirar inte riktigt i samma division.

Bästa hälsningar
Roland

julgus skrev:
angående trollsländan så ligger fokus fel vilket gör att ögonen inte är skarpa. Detta kan ingen skärpe algoritm ändra på. Obegripligt att ha denna bild som ett exempel.

Ja, fokus ligger på växten istället för på insekten och bilden har ett kort skärpedjup så insektens ögon blir oskarpa. Men det trodde jag alla såg... ?! Varför fotografen har valt denna bild kan man spekulera, men han kanske helt enkelt är stolt över den på något sätt. Dessa bilder är ju inte officiella från Pentax, utan tagna av en privatperson som precis skaffat sig en *ist D och i ren iver och lust bränt av några bilder. Så, visst - det är inte världens bästa bilder rent estetiskt, konstnärligt eller ens tekniskt men de var nog inte ämnade att vara det...

Dock tycker jag de har intresse.
Det som jag tycker är särskilt imponerade är den låga brusnivån. Alla bilder är på ISO 200, förutom den första som är på ISO 1600. Men jag tycker inte det märks speciellt mycket...

Bästa hälsningar
Roland

jimh skrev:
Då förmodar jag att isten inte heller mäter med andra främmande objektiv som monteras via adapter?

Faktum är att *ist D mäter alldeles förträffligt med objektiv som just använder sig av adapters - som just skruvfattad optik (M42), 645 och 67 mellanformat. Det är K och M optik (1976-1981) som den inte mäter i manuellt läge (men den mäter i bländarförval/tidsautomatik).

Bästa hälsningar
Roland

FotoZ skrev:
Faktum är att *ist D mäter alldeles förträffligt med objektiv som just använder sig av adapters - som just skruvfattad optik (M42), 645 och 67 mellanformat. Det är K och M optik (1976-1981) som den inte mäter i manuellt läge (men den mäter i bländarförval/tidsautomatik).
Men vad beror det på då?

Trots allt för dyr.....

Hej!

Har väntat länge på att Pentax ska komma med sin första DSLR eftersom jag har ett flertal Pentaxgluggar ( AF24mm, AF43mm, AF 100 Macro, AF 300mm) och en MZ-3 som jag varit helnöjd med. Köpte en Canon S50 i våras och har sedan dess inte tagit en enda bild med min Pentaxutrustning!!! Har haft otroligt kul med min S50 som dessutom alltid kan följa med, vilket gör att man hittar och fångar motiv som man annars missar. Tycker att bildkvalitén relativt kamerans storlek och oavsett hur du väljer att titta på dina digitala alster, är superb.

Prismässigt mellan Ist-D och 300-D är prisskillnaden alldeles för stor (just nu ca 8000:-!). Visst verkar 300-D mer plastig och med några färre funktioner, men bildmässigt så tror jag inte att Ist-D kommer att kunna klå 300D som i dom tester som nu finns (t ex DP Review) får toppenbetyg för bildkvalitén. Pentax måste ner till ungefär samma prisnivå på lite sikt som 300D, dvs när dom första fotograferna med en massa Pentax-utrustning (early adopters) köpt sin Ist-D, måste Pentax vrålsänka. Canon har tagit ett jättegrepp om DSLR-marknaden och det är bara att gratulera alla som tidigare investerat i Canon-gluggar och utrustning!

Jag tror att Canons stora volymer och snabba produktutveckling med succesivt lägre priser kommer att kunna knäcka flera av dom andra leverantörerna inom vissa segment som t ex DSLR. Pentax verkar behöva ett halvår på sig för att gå från pressrelease till leverans av färdig produkt. Helt otroligt dåligt!! Från det att 300D offentliggjordes tog det några veckor innan dom första i stort sätt kompletta testerna fanns på nätet. Ist-D finns såvitt jag vet, ännu inte testad fullt ut! Det säger väl allt!

Så valet för mig blir att vänta tills Pentax fått ner sitt pris på DSLR eller att invänta när Canon släpper ersättaren till G5 (med förhoppningen om CMOS, större zoomomfång etc) alt. 300D. Lutar dock starkt mot Canon så jag säljer nog snart mina Pentax-prylar. En kamerautrustning ska ju för sjutton användas.......

MVH
Lasse Carlström

julgus skrev:
Hej

Mvh
Johan

jag vet, den felfokuserar!

Fokuserar säkert bakom allt man siktar på, med alla objektiv också.. eller nej vänta varannat objektiv fokuserar nog framför. Hmm låter bekant det där..

hehe..

Re: Trots allt för dyr.....

Lasse C. skrev:
Jag tror att Canons stora volymer och snabba produktutveckling med succesivt lägre priser kommer att kunna knäcka flera av dom andra leverantörerna inom vissa segment som t ex DSLR.

Hoppas verkligen du har fel... inte för att jag har nåt emot Canon. Äger inte en enda glugg, jo nån Hexanonglugg har jag allt, så jag väntar inte på nåt särskilt hus. Det är emellertid alltid en trist historia om bara en finns på marknaden. Det behövs eldgafflar och prispress för att driva utvecklingen framåt. Vad väntar Nikon på? en (plastig) DSLR för 7.000 exakt just nu, innan 300D börjar levereras och balansen är tillbaka...

ANNONS
Götaplatsens Foto