Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna tar mycket plats med 12MP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jag har haft en ixus 10MP väldigt lång tid och nu skaffat mig en D300, nikon som är på 12.3MP

Ixusen har jag alltid kört på 10MP (large, superfine). Grejen är att en jpeg bild tar ca 3-5mb per bild. Det blir ofta så att man lägger över hela minneskortet på datorn (4gb) och sedan fortsätter fota och tömmer kortet om och om igen.

20 nedladdningar så har man 80B bilder på hårddisken. EN 500GB disk blir snabbt full.

Vid närmare eftertanke kanske man inte behöver ha alla bilder i den här otroliga upplösningen 10MP?

Att sitta och manuellt ändra varje bilds storlek är också tidskrävande.
Finns någor program som kan tex. förminska samtliga valda bilder som man vet att man ändå inte kommer använda till förstoringar.

Också skulle det vara trevligt med ett program som automatiskt lägger in en diskret signatur på varje bild för copyrighten.

Finns det program som fixar detta?

Behöver du verkligen spara alla dessa bilder? Jag gallrar bort bilder som är suddiga, dubbletter och annat skit direkt efter överföringen till datorn. Själv tar jag bara bilder i Raw och hårddiskarna varar länge. Dessutom kostar ju inte en hårddisk(eller två för backup) speciellt mkt, bara att slänga in i chassit och fota på.

Men om du nu promt måste förminska bilderna:
Du kan ju skapa ett makro i Photoshop som minskar bilder i en vald katalog exempelvis. ACDSee som jag använder för katalogisering av bilder har funktioner för att minska alla bilder i en viss katalog(eller markeringar) efter användarens önskemål. Jag inbillar mig att de flesta sorteringsprogram och bildbehandlingsprogram har denna funktionen. Vad använder du nu?

Om du bara behöver ett program för att minska filstorlekar går det säkert bara att googla fram gratisprogramvara som gör detta.

När jag började fota med DSLR behöll jag nästan alla bilder jag tog, även de som var ganska dåliga och ointressanta. Då fylldes disken upp ganska snabbt. Nu har jag lärt mig gallra hårt både i kameran och när jag läst in bilderna till datorn. Jag brukar kunna rensa bort ca 70-90 % av bilderna innan jag börjar redigera.

Det gäller bara att lära sig vad man vill behålla. Om du går igenom alla foton under en dag, hur många av bilderna är intressanta och/eller har bra kvalité? Fundera på vad du vill ha bilderna till och vem som ska titta på dem. Då brukar det bli lättare att sålla. Det brukar vara lättare när man tittar på gamla bilder eller på någon annans bilder dock ;-).

Du kommer även att få gladare släktingar som slipper titta på bildspel med hundratals bilder från samma semesterresa :).

Edit: Om du är nöjd med alla bilder så har du flera bra förslag på program. Jag kör även jag AcdSee.

Du kommer även snabba upp ditt arbetsflöde väsentligt. om du slipper läsa in alla bilder i Tex Lightroom eller skala om bilderna

Alltså alla bilder är såklart långt från perfekta utan detta är mer för att spara som minnen från tex semestern.
Men ni har säkert rätt att en hel del bilder kan slängas. Man får lite ångest bara, en slängd bild kommer aldrig igen.

Det perfekta måste vara att förminska de "ointressanta" bilderna från 10 till typ 5mp och sedan spara de intressanta i 10mp.

Vilket program passar mig bäst då?

Gustav Lindh skrev:
Alltså alla bilder är såklart långt från perfekta utan detta är mer för att spara som minnen från tex semestern.
Men ni har säkert rätt att en hel del bilder kan slängas. Man får lite ångest bara, en slängd bild kommer aldrig igen.

Det perfekta måste vara att förminska de "ointressanta" bilderna från 10 till typ 5mp och sedan spara de intressanta i 10mp.

Vilket program passar mig bäst då?

Jag skulle rekommendera AcdSee. Där kan du "tagga" eller betygsätta dina bilder och sedan köra en batchkörning och ändra storlek på alla bilder på en gång. Till skillnad från Lightroom så slipper du importera bilder in i en databas.

Men om du letar så finns det säkert en gratisprogram som fungerar bra.

Gustav Lindh skrev:
... Också skulle det vara trevligt med ett program som automatiskt lägger in en diskret signatur på varje bild för copyrighten.

Finns det program som fixar detta?

Det där undrar jag också över. Tänker då främst på en "osynlig" signatur.

Jag gallrar också ganska hårt bland bilderna jag tar. Har hittills aldrig saknat en bild jag slängt! :)

Jag gör så här.

- Kopiera över allt från minneskort till datorn.

- Gå igenom alla bilderna och radera direkt bilder som är tekniskt dåliga eller har helt ointressanta motiv.

- Gå igenom bilderna en gång och radera de bilder som är "dubletter".

- Vänta en dag eller två.

- Gå igenom alla bilderna en gång till och släng de jag inte inte gillar.

- Redigera, beskär, justera.

- Gå igenom igen och släng de som trots allt inte blev så bra.

Kvar är då de jag verkligen tycker är OK.

Jag tror "tricket" är att inte vara sentimental. Om jag vill titta på semesterbilderna från utlandsresan 2006 så är det bättre att kunna ta upp 50 bilder som är OK än att behöva bläddra igenom 300 bilder av blandad kvalité.

De svåraste bilderna att slänga tycker jag är de där man misslyckats tekniskt men där motivet ändå är givande. Ibland spar jag dem trots att jag inte vill! :)

Om vi antar att en RAW-fil är på 12 meg och man sparar 10 000 bilder per år så är det faktiskt inte mer än 120 GB. För under tusenlappen köper man alltså en USB-disk som lagrar 4-5 års fotande och lagringen blir bara billigare och billigare.

För de flesta amatörer bör problemet alltså vara hanterbart.

Re: Re: Bilderna tar mycket plats med 12MP!

Hur mkt bilder tar ni egentligen? Min 10 D har inte ens gått 10 000 exponeringar än, och den är ju antik. 10 000 bilder per år, det är motsvarande att snitta en filmrulle om dagen.

Sen angående signaturer. Photoshop klarar ju sådant. Frågan är lite poängen med signaturer. Så länge folk kan öppna bilden går ju alla signaturar att ta bort. Ett bättre alternativ är nog att visa bilden i låg upplösning så den är oanvändbar.

Får det inte plats 100.000 bilder på en 500 GB HD om varje bild är 5 MB/st?

Är det inte ovanligt många bilder?

1000 kr kostar en extern 500GB HD.

Det blir 0,00001 kr/bild.

Väldigt billigt.
Fast det skadar ju inte att sålla bilder för vem orkar gå igenom 80.000 dåliga bilder?
Mycket roligare att beundra 20.000 suveräna bilder!

Jag fotograferar i RAW så mina DNG filer tar 7-10 MB/st. Sen sparar jag JPG kopia 1-2 MB.

Det blir max 12 MB/bild motsvarande 42.000 bilder på en 500 GB hårddisk.

Jag tar också ca 10.000 bilder/år. Fyller alltså en så stor HD på 4 år. Om 4 år kostar nog en 500 GB HD ca 200 kr.

/Rommél

Rommel skrev:
Får det inte plats 100.000 bilder på en 500 GB HD om varje bild är 5 MB/st?
1000 kr kostar en extern 500GB HD. Det blir 0,00001 kr/bild.
Några nollor för mycket där, om jag inte tar alldeles fel. Kostar det 1000 kr för 100000 (hundratusen) bilder kostar varje bild 1 öre, dvs 0,01 kr.

Men det är inte heller några stora pengar.

Re: Re: Re: Bilderna tar mycket plats med 12MP!

Frolicc skrev:
Hur mkt bilder tar ni egentligen? Min 10 D har inte ens gått 10 000 exponeringar än, och den är ju antik. 10 000 bilder per år, det är motsvarande att snitta en filmrulle om dagen.

Jag tror det avgörande är vilken typ av fotografering man ägnar sig åt. För mig blir det i normala fall inte mer än 100 bilder på en månad. Ibland fotar jag dock sport och där är det ju lätt att trycka iväg 500 bilder eller mer på en dag.

För egen del sparar jag nog ca 2000 bilder av 10 000 per år.

Mvh
Anders

Jag har tagit nastan 10 000 med min 5D, 1.5 ar gammal, nastan 17 000 bilder med min 20 D, tre ar gammal.

Var fotograf pa ett event forra helgen, hela helgen, tog nastan 1000 bilder da. Hade en heldags fotosession igar nastan 1000 bilder da ocksa...

Livslängd på en DSLR

1000 exponeringar på en dag, då räcker inte en proffskamera för 50000kr många dagar, eller rättare sagt runt 150 dagar..(slutarens livslängd)

Är det inte rätt dålig livslängd med endast 100 000-150 000 exponeringar?!

Re: Livslängd på en DSLR

Gustav Lindh skrev:
1000 exponeringar på en dag, då räcker inte en proffskamera för 50000kr många dagar, eller rättare sagt runt 150 dagar..(slutarens livslängd)

Är det inte rätt dålig livslängd med endast 100 000-150 000 exponeringar?!
Nej tycker det är lagom livslängd. Tror kameran skulle bli rejält dyrare om de tryckte in rejälare slutare i den.

Tja, jag skulle vara orolig om jag tog sa manga bilder varje dag, men det gor jag ju inte.. Utan kanske en eller tva dagar per manad.. Som sagt, 17 000 exponeringar pa tre ar tycker jag inte ar speciellt mycket..

Sen har de senaste 1D kamerorna en livslangd pa 300 000 exponeringar..

Vet nagon forresten vad det kostar att byta slutaren?

ANNONS