Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna tar mycket plats med 12MP!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det vekar vara rätt sällsynt med slutarbyten. Visst förekommer det men de flesta är nog inte ens i närheten av att köra "slut" på sin kamera. Tänk på att vi här på fotosidan säkert är ett ganska snett urval. Vi använder nog kameran mer än den genomsnittlige köparen.

Jag tycker digitala systemkameror är som de allra flesta tekniska prylar av idag - vi byter ut dem för att det finns bättre alternativ (eller av ren fåfänga/prestige/nöje), inte för att de rent tekniskt slutat fungera.

Gustav Lindh skrev:
Jag har haft en ixus 10MP väldigt lång tid och nu skaffat mig en D300, nikon som är på 12.3MP

Ixusen har jag alltid kört på 10MP (large, superfine). Grejen är att en jpeg bild tar ca 3-5mb per bild. Det blir ofta så att man lägger över hela minneskortet på datorn (4gb) och sedan fortsätter fota och tömmer kortet om och om igen.

20 nedladdningar så har man 80B bilder på hårddisken. EN 500GB disk blir snabbt full.

Vid närmare eftertanke kanske man inte behöver ha alla bilder i den här otroliga upplösningen 10MP?

Har du kollat skillnaden mellan de olika jpg-varianterna? På Imaging-Resource.com finns det gott om testbilder som visar skillnaden. Den är mycket obetydlig. Max megapixel ger möjligheten att göra "crop" som kan vara bra. Men visst om man är 100% säker på att detta ska bara bli en bild på internet, A6 (10x15) i fotoalbum så är det lyx med 10-12Mpixel.

ANNONS
Götaplatsens Foto