Annons

Bildexempel på kitobjektivets svaga sidor

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Det pratas mycket om 18-55 objektivet. Många är positiva, en del är negativa. Upp till bevis, kritiker. Kan någon visa bilder där kitobjektivets svaga sidor framgår?

Det är bra till soliga dagar när man kan jobba med mindre bländaröppning. Även med stativ blir det fint, har använt det en hel del till nattfoto med långa exponeringar. Ett bättre objektiv som 17-40 kontrollerar reflektioner bättre dock. Priset är ju 7-8 gånger mer också.

paco skrev:
Det är bra till soliga dagar när man kan jobba med mindre bländaröppning. Även med stativ blir det fint, har använt det en hel del till nattfoto med långa exponeringar. Ett bättre objektiv som 17-40 kontrollerar reflektioner bättre dock. Priset är ju 7-8 gånger mer också.
Som så många gånger annars gäller det att lära känna sin utrustning så man kan jobba runt dess tillkortakommanden.

Fixade en gång till en bild tagen med 18-55@18 - korrigerade för distortion och ljusbortfall i datorn (Panotools) förutom sedvanlig bildbehandling i PS - och mailade till några som gillar att fotografera och bad dem gissa dels brännvidd och dels optik (fast eller zoom). Just det exemplet gick alla utom en bet på. Han som klarade det arbetar på Cyberphoto. I datorn såg man dock en klar skillnad sida vid sida mot 17-40 på samma motiv, en mer harmonisk och mindre "digital" färgåtergivning och tonalitet.

Jag roade mig med att försöka hitta objektivet hos Scandinavian. Dom säljer det inte löst.
Men det säljs med 2 olika kameror och kostar då 800 - 1000:-.
Vad tror du själv att det är för kvalitet på ett Canon objektiv som kostar 800:- inkl moms (momsen är 160:- och tillfaller staten).
Den gamla regeln: "You get what you pay for" gäller fortfarande med få undantag.

Dykhjelm skrev:
Jag roade mig med att försöka hitta objektivet hos Scandinavian. Dom säljer det inte löst.
Men det säljs med 2 olika kameror och kostar då 800 - 1000:-.
Vad tror du själv att det är för kvalitet på ett Canon objektiv som kostar 800:- inkl moms (momsen är 160:- och tillfaller staten).
Den gamla regeln: "You get what you pay for" gäller fortfarande med få undantag.

Den finns på Cyber på rea för 1150 kr har jag för mig.. ;)

// Jocke

Såg det i Scandinavians tidning också att 18-55 varierar i pris beroende vilken kamera man köper det med. Den blir lite dyrare tillsammans med 20D. Å andra sidan så vill ju SP ha 16995kr för ett EOS30V hus. Vill du veta priset för EOS3V *host*16995??*host* så får du ringa. De reserverar sig säkert mot tryckfel :)

ANNONS
Götaplatsens Foto