Annons

Bildförstoring, hur gör man bäst ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har just bilvit ägare till en Fuji S1 Pro som har c:a 3 miljoner effektiva pixlar men som kan ställas till 6 megapixel varvid kameran interpolerar från de effektiva pixlarna till ett större bildformat.
Vad jag har läst på nätet är det bättre att köra det "lilla" formatet och sedan låta ett program förstora. Nånting som heter Genuine Fractal Pro har nämnts men jag skulle behöva lite klargöranden:

1. Vad är Genuine Fractals Pro, insticksprogram till Photoshop, eller ... ? Vad kostar det ?

2. Är resonemanget korrekt, d.v.s. att spara bildförstoringen till att göras av datorn istället för av kameran.

3. Finns det synpunkter på riktigt bra program för bildförstoring, helst till vettigt pris. Kanske t.o.m. shareware/freeware ?

Hemskt tacksam för svar !
 

objernulf

Aktiv medlem
Genuine Fractals Pro är ett fristående program som förstorar eller förminskar bildfiler genom en "smart" algoritm. Jag har provat programmet och ser ingen som helst skillnad mot Photoshops bikubiska interpolation.

Angående S1-an så är väl det bästa att prova båda metoderna och se om det är någon skillnad.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man ska komma ihåg att bilden inte blir ett dugg mer detaljrik om man interpolerar upp bilden. Däremot kan den upplevas lite mjukare och funktionen ger viss kontroll av resultatet för stora utskrifter.
 

danlindberg

Aktiv medlem
Hej Torbjörn

Hoppas du fortfarande är nöjd med köpet :)

Jag upplevde att kamerans interpolering var bättre än att låta PS göra det till motsvarande storlek. Viktigare dock, är att använda tiff formatet i kameran och göra samtliga förändringar i PS i detta format. Sedan när du är nöjd med din bild och anser att "så här vill jag ha den" då kan spara om den till JPG ifall du vill spara utrymme. Men "lek" inte med bilderna i JPG därför du bryter ner dem för varje moment du gör.

Mvh,
Dan

Ps.hittar tyvärr inte fler bruksanvisningar....står S2 på allihopa...
 

Astacus

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tack Dan !

Visst är jag nöjd fortfarande, försöker bara få en "flygande start" eftersom jag vet sen tidigare att det finns otroligt mycket kunskap bland fotosidans medlemmar. Kul att se dina bilder, Dan (otroligt fina), för jag antar att de är tagna med "min" kamera !
 

danlindberg

Aktiv medlem
yepp! åtminstone en del av dem.
...och tack för komplimangen *smile*

Ett annat tips som jag aldrig aldrig kompromissar bort är att använda stativ. Vill du känna dig friare så använd ett enbent stativ, men även på relativt korta slutartider så förbättrar du skärpan markant mot att hålla på frihand...

Jag håller på med ett nytt naturbildsprojekt och jag ska maila dig adressen när det är klart. (c:a 2 månader till)

Dan
 
ANNONS