Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildförvaring vid utomlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Jag ska iväg till Australien i två månader. Jag åker utan dator, och därför undrar jag hur ni andra har gjort med de bilder som ni tagit.

Det jag tänkte göra var att bränna ner bilderna på CD, ev. i dubbla exemplar. Ena exemplaret tar jag med mig på den fortsatta resan och det andra hade jag tänkt att skicka hemåt med post (när det blivit ett par stycken). Någon annan som har någon annan ide/förslag??

/Örjan

Intressant frågeställning.
Rutinerna varierar nog.

Jag är bara så att det är sagt,, analog fotograf;) MEn om jag hade kört digitalt på min nästa längre resa så hade jag använt en typ X,drive förutom minneskorten. Tror jag hade kännt mig trygg med det.

Kom ihåg att skicka skivorna i ett flexibelt skydd och inte i hårdplast,, kartong+vadderat kuvär blir nog finfinfint.

Tror ditt förslag är tryggt och säkert!

Mvh Niclas,

carlorjan skrev:
Det jag tänkte göra var att bränna ner bilderna på CD, ev. i dubbla exemplar.

En variant av det här är ju att ha med sig en portabel CD-brännare. En rätt genial lösning! Sällan är man så frusse som när man med fullt minneskort jagar ett internetcafé... ofta är det dessutom relativt dyrt att bränna på CD. I Paris t.ex tog dom 5-7 euro, 50-70 kronor, per CD... Det finns portabla CD-brännare som är gjorda specifikt för fotografer, de klarar också av multisessioner om man kör 1GB:s kort eller större. Finns en tråd om det nånstans på FS - leta!

EDIT: tyrkfel

Ok, hittade en modell: Apacer Disc Steno CP 200

Så här skriver Henrik Jonsson om den i en tråd på FS:

"Den lilla maskinen är nästan magisk i sin enkelhet.

Den bränner multisession, så om du har ett litet kort eller brännaer ofta, är det bara att fylla på en tidigare halvbränd skiva.

Om kortet är större än utrymmet på skivan så säger den till dig när det är dags för skivbyte. Sedan bränner den resten på nästa skiva."

Fiffigt!

Vad den kostar har jag ingen aning om, dock... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto