Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfiler som inte går att öppna

Produkter
(logga in för att koppla)

janoy

Medlem
Efter att ha laddat in bildfiler via "Bildinsamling" på min Mac lyckas jag bara öppna 16 av cirka 100. Detta trots att filerna uppenbarligen innehåller data (2 mb).
Allt är gjort som vanligt men det fungerar inte.

Vet någon hur jag tråcklar upp bildfilerna på annat sätt, genom något program, hemlig genväg eller annat smart sätt.

Dottern gråter annars över försvunna skolavslutningsbilder och hela julen är oöppnad just nu.

Du kan ju prova att öppna dom i Photo shop via Open as (Öppna som) i menyraden och välj det format du tror eller vet att bilden är sparad i (antagligen .jpg).

Sedan sparar du bara om dom i Photo shop så ska det nog fungera sen.

mvh

Det fungerar inte det heller

Jag har försökt alla väger i Photoshop CS, klicka på bilden, öppna inifrån programmet men får meddelandet att länngden på JPEG marker-segmentet är för kort.
Det vet jag inte vad det betyder ens.

Något annat program verkar ha "tagit över" jpg-filer. Ställ tillbaka till Photoshop.

Från
http://www.comstock.com/web/default.asp?IHF=/WEB/IHF/DD/TROUBLESHOOTER/TS05.HTM

***Problem***
WHEN I TRY TO OPEN THE IMAGE IN PHOTOSHOP I GET THE FOLLOWING MESSAGE:

"The jpeg marker segment is too short"
***Cause***
This problem usually occurs on a Mac when the .jpg and jpeg file-type extensions are associated with a program other than Photoshop.

***Fix***
Go into your CONTROL PANEL and select File Exchange. Click on whatever jpg and jpeg extensions are listed, and then on the Change button. Once you have associated the extensions with Photoshop, they should open properly.

Låter som du hitta rätt men ...

... jag har fastnat i photoshop i jakten på det rätta stället att ändra fil-ändelser och liknande.
Var hittar jag "control-panel"?

Den heter inte "Control panel" i OSX. Det finns något som heter "Systeminställningar" istället.

Testa först:
1. Reparera skivbehörigheter på disken med Skivverktyg.
2 Prova att öppna bilden med programmet Förhandsvisning.

För att ändra vilket program som skall öppna filen som förvalt, markerar du filen och högerklickar på den (eller om du har enknappsmus; Ctrl+ klicka).
Välj Visa info.
I rutan som poppar upp finns det en trekant som du kan vika ner.
Där finns en popupp-meny som listar alla programmen som finns installerade i datorn.
Välj något av dem som du vill ha som förvalt.

Vi kan ha avslutad nedladdningen på fel sätt, i förtid och dessutom dragit ur en sladd i stället för att mata ut enheten på korrekt sätt.
Vilket innebär att bilderna inte är helt nedladdae trots att det såg så ut.

Är det kört då???

Så länge du inte ryckte sladden under tiden som datorn kopierade till hårddisken, skall det inte vara någon fara att det var just detta som orsakade problemet.

Återigen: Har du kört reparering av Skivbehörigheterna?
Detta är viktigt att göra!

Är bilderna raderade ifrån minneskortet?

janoy skrev:
Vi kan ha avslutad nedladdningen på fel sätt, i förtid och dessutom dragit ur en sladd i stället för att mata ut enheten på korrekt sätt.
Vilket innebär att bilderna inte är helt nedladdae trots att det såg så ut.

Är det kört då???
Vet iofs inte hur det fungerar i MAC, men har råkat göra detsamm med PC, och de ända som hände var att de sista bilderna på kortet inte kom med.

// Anders

Har kört skivreaparation utan synbar förbättring.
Ja, bilderna är borttagna från minneskortet eftersom det var fullt och det skulle tas nya bilder.

PC - högerklicka och spara
mac - ctrl - klicka och spara fil

tyvärr är nopg filen ändå tom på synliga tecek trots att den är 2 mb tung

Jag har öppnat filen i GraphicConverter. Programmet ger en hexdump som visar att filen innehåller enbart nollor! Det finns alltså ingen bildinformation att rädda.

Ett kort avslutande inlägg ang. mitt problem med korrupta filer.
Jag laddade hem två program, PhotoRescue och PictureRescue. Det senare tog faktiskt fram fler filer från minneskortet än PhotoRescue som många rekommenderar.
Lyckades rädda några bilder som inte var överkörda av senare tagna bilder.
Det hela berodde antagligen på att jag/vi var lite för ivriga vid nedladdningen och på något sätt avbröt överföringen i förtid.
Har laddat ner efter det från samma kamera, kort, program och dator utan problem.
Tack för hjälpen.
//Jan

ANNONS
Götaplatsens Foto