Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkontroll och Vitbalans på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har ni några tips här? Jag kör jpeg högsta kvalitet + raw men tyvärr hittar jag ingen raw-redigerare så det blir att redigera i Photoshop i alla fall till slut.

Ivf har kört standard eller neutral men bilderna blir lite gröna?! Vill ha svag färg och så neutralt som möjligt. Har ninågra tips här?

När det gäller vitbalansen så skall den vara en av de viktigaste inställningarna för jpeg. Har ni någon bra standard här som passar för det mesta?

Fotar själv bara i naturen för tillfället i dagsljus.

Tacksam för tips!

Nu har jag inte en D90, men svaret på frågorna är snarare generellt för DSLR.

Har ni några tips här? Jag kör jpeg högsta kvalitet + raw men tyvärr hittar jag ingen raw-redigerare så det blir att redigera i Photoshop i alla fall till slut.

Har du en tillräckligt ny version av Photoshop så finns det en inbyggd som fungerar med din kamera. Eventuellt behöver du ladda ned en uppdatering. Var versionen inte aktuell när D90 kom ut på marknaden så går det däremot inte.

Annars finns det en hög gratisvarianter av mer eller mindre komplicerad karaktär. Sedan har du alltid Nikons eget ViewNX som kan utföra enklare råkonvertering och som är gratis. Vill du sedan jobba vidare kan du stoppa in bilden i Photoshop. ViewNX är enklast om du i övrigt är nöjd med hur bilderna ser ut med de inbyggda bildinställningarna i kameran. Camera Raw m fl kräver lite mer jobb för att hitta en grundinställning man är nöjd med.

Ivf har kört standard eller neutral men bilderna blir lite gröna?! Vill ha svag färg och så neutralt som möjligt. Har ninågra tips här?

Tar du in råfilerna i en råkonverterare så har du normalt sett ett vitbalansreglage och ett lila-grönt-reglage (tint) så att det ska gå att justera bort sånt här. Du kan förstås skruva på JPEG inne i Photoshop också, men det brukar inte vara lika smidigt och är sämre ur kvalitetssynpunkt vid större justeringar.

När det gäller vitbalansen så skall den vara en av de viktigaste inställningarna för jpeg. Har ni någon bra standard här som passar för det mesta?

Nej, eftersom "rätt" vitbalans varierar med ljuset. Bara om det är molnigt eller soligt har stor betydelse. Står man under ett grönt lövverk blir ljuset "missfärgat" av det osv. Sedan ska vi inte tala om lysrör mm. Under öppen himmel i sollljus kan man förstås ställa in vitbalansen på "solljus", men under dessa förhållanden brukar automatiken oftast sköta sig rimligt bra ändå. Tänk också på att ljustemperaturen kan variera inom samma bild beroende på vad som är i skugga, i ljus och eventuellt vad som har reflekterat ljus på sig mm. Ibland kan bilder vara röriga i ljushänseende och då får man antingen lägga ner en del jobb eller hitta en vettiig medelväg. Värst brukar det bli med olika typer av artificiellt ljus i samma bild.

Jag kör normalt sett bara automatiken och justerar om det behövs i efterhand i Camera Raw.

Fotar själv bara i naturen för tillfället i dagsljus.

Tacksam för tips!

I Photoshop ingår det en raw-redigerare, ACR, Adobe Camera Raw. Om din version stöder raw-bilder från din kamera vet jag inte Men det kan säkert andra svara på.
Alternativt är att använda Adobe DNG-Converter som är gratis. Då blir dina raw-filer konberterade till dng-format, som också är ett råformat.

Alternativt är att använda Adobe DNG-Converter som är gratis. Då blir dina raw-filer konberterade till dng-format, som också är ett råformat.

Ja, det glömde jag bort att skriva. Då fungerar det med betydligt fler versioner av Photoshop. Tyvärr är det inte lika smidigt eftersom man blir tvungen att köra alla filer genom DNG-konverteraren först.

Ett enkelt sätt som är gratis men inte lika exakt det är att köra via Picasa.
Icke förstörande editering.

ANNONS
Götaplatsens Foto