Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför påverkar inte vitbalansen en svartvit jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag kan för mitt liv inte förstå varför vitbalans-inställningar /eller ett fysiskt tex grön eller rödfilter inte påverkar utseendet på en svartvit digital jpeg-bild? Hur kan det ens vara möjligt? Gissar kameran varenda färg i efterhand utan att registrera några färger alls vid fototillfället eller?
Eller har det med jpeg-konveringen från rådatan att göra? Så fruktansvärt frustrerande, speciellt då jag helst vill kunna få till allt i kameran utan att behöva lägga tid på avancerad svartvit-konvertering i datorn (som jag har gedigen 20 års kunskap av, men tröttnat på) samt för att det inbyggda "grön-filtret" är alldeles för tunt /ljust så det knappt har någon effekt alls jämfört med mitt fysiska grön/blå filter jag använde på den analoga tiden för att få naturliga hudtoner utan "spök-looken"... o_O
Är ju lyrisk över att kunna göra förinställda kurvor (utfrätta högdagrar blir ett minne blott -även det är "fejkat") med NikonPC-sajten för Custom Picture controls för mina svartvita "SOOC"-bilder med en D5200.. Jag är ju så nära att nå det resultat jag är ute efter och så påverkar inte vitbalansen gråskalan alls - Om det gick skulle det ju revolutionera svartvit digital fotografi med otroligt många filter-möjligheter.. Finns det något sätt att komma runt detta konstiga problem?
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
När jag konverterar i min R6 från råfil till monokrom JPEG och ändrar till 2500K så märker jag skillnad på t.ex. en röd tegelvägg.
 

janc

Aktiv medlem
Har för mig att det vändes och vreds på just denna eller i alla fall motsvarande fråga i en tråd för något år sedan (eller två - tiden går....)

Rimligast är väl förklaringen att mjukvaran i kameran struntar i den informationen när profilen är satt till monolrom (eller motsvarande)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag pratar inte om raw-filer utan jpegs (fotat i endast jpeg) som aldrig kommer se ett redigeringsprogram överhuvudtaget ;)
Skulle det bli någon skillnad menar du? Det är fortfarande i kameran som jag omvandlar till JPEG. Nu slapp jag däremot asa med mig ett stativ eftersom jag kan exportera från samma råfil i kameran men med två olika inställningar.

Edit: tog två nya bilder och det blir mörkare tegel med 2500K vs 10 000K och monokrom. Histogrammet ändrades också.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan för mitt liv inte förstå varför vitbalans-inställningar /eller ett fysiskt tex grön eller rödfilter inte påverkar utseendet på en svartvit digital jpeg-bild? Hur kan det ens vara möjligt? Gissar kameran varenda färg i efterhand utan att registrera några färger alls vid fototillfället eller?
Eller har det med jpeg-konveringen från rådatan att göra? Så fruktansvärt frustrerande, speciellt då jag helst vill kunna få till allt i kameran utan att behöva lägga tid på avancerad svartvit-konvertering i datorn (som jag har gedigen 20 års kunskap av, men tröttnat på) samt för att det inbyggda "grön-filtret" är alldeles för tunt /ljust så det knappt har någon effekt alls jämfört med mitt fysiska grön/blå filter jag använde på den analoga tiden för att få naturliga hudtoner utan "spök-looken"... o_O
Är ju lyrisk över att kunna göra förinställda kurvor (utfrätta högdagrar blir ett minne blott -även det är "fejkat") med NikonPC-sajten för Custom Picture controls för mina svartvita "SOOC"-bilder med en D5200.. Jag är ju så nära att nå det resultat jag är ute efter och så påverkar inte vitbalansen gråskalan alls - Om det gick skulle det ju revolutionera svartvit digital fotografi med otroligt många filter-möjligheter.. Finns det något sätt att komma runt detta konstiga problem?
Kör du med automatisk eller manuell vitbalans i kameran? Om du kör på automatisk kommer nog kameran göra sitt bästa att kompensera för dom flesta färgfilter.
 

janc

Aktiv medlem
Jag testade hur Lightroom Classic hanterar detta och ändrar jag vitbalansen (i LrC) för en RAF fil med profilen i LrC satt till Kamera Monokrom eller ACROS (inga filtervarianter) så ändras bilden och det syns även tydligt i histogrammet.

Väljer jag att i LrC ange att profilen ska vara Kamera Monokrom + R filter och sedan drar i vitbalansen så blir påverkan på bilden (och givetvis histogrammet) dramatisk.
 

Ibis

Aktiv medlem
Min Fuji-kameror tar hänsyn till vitbalans i svartvitt, sen hur mycket eller hur det relaterar till färgfilter från förr vete tusan.

som Falumas skriver, se till att allt med vitbalans är satt på manuellt om du använder färgfiltret ditt.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag vill minnas att vitbalansen gjorde skillnad i Fujis kameror.

Nu vet jag att det inte var frågan i tråden, men några av svaren pratar om färgfilter (ett riktigt, inte digitalt). Riktiga färgfilter fungerar inte på digitalkameror, man tar bara död på ca 30% av pixlarna om man sätter på ett. Det var i alla fall det som blev resultatet när jag testade på Fujin. Kanske bara X-transsensorn som hanterar det dåligt?
 

janc

Aktiv medlem
Ett färgat filter på optiken borde rimligtvis påverka bilden eftersom det de facto påverkar ljuset som faller på sensorn via dess färgfilter. Sedan är det nog en annan sak om det har en påverkan på slutresultatet som motsvarar hur det blivit om man använt en kamera med vanlig svartvit film.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Okej, mycket förvirring här, vitbalansinställningar påverkar inte en svartvit in-camera-jpeg överhuvudtaget - har testat hur många gånger som helst med både Nikon, Fujifilm och Panasonic manuellt inställda på så mörkgrön-blå vitbalans som det går, människohud blir exakt likdan i dagsljus oavsett illröd vitbalans eller illblå vitbalans.
Fysiska färgfilter har ingen som helst effekt på en digital färgsensor när det gäller svartvita bilder - detta har jag också testat ingående.

Ja att det fungerar på en helt monokrom sensor har jag läst om tidigare, men har tyvärr ingen sådan kamera.

Tycker bara det är så konstigt alltihop.. Varför spärrar kameratillverkarna möjligheten att använda vitbalansen som färgfilter vid fotograferande av svartvita jpegs? - OCH om det är ett resultat av sensorns fysiska konstruktion /utläsning - varför har de gjort endast det orangea och röda "digitala" filtret hyffsat effektiva, medans det gröna är nästintill värdelöst? - Jag menar det inbyggda digitala grön-filtret har ju varit värdelöst ända sedan digitalkameran uppstod.. Riktigt jävla konstigt..
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Med Nikons picture control kan man justera ”filter” för monokromt med gul, orange, rött plus grönt samt mättnad/kontrast för att simulera de fysiska filtren.

Det fungerar väldigt bra.
 

laha

Aktiv medlem
Lite slarvig fotografering med filter löst fasthållna framför kameran.Nikon Z6 inställd på Svv och vitbalans molnigt.
Redigering: Bilderna är kompletterande med en färgbild utan filter. Blåfilter.jpgDSC_2645.jpgRödfilter.jpgUtan filter.jpg
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
När man tittar på gamla svartvita bilder, så ser man att filter borde göra stor skillnad.
Dom första svartvita filmerna reagerade bara på blått ljus, det ser man klart och tydligt när man tittar på bilder från OS i Stockholm. Där är dom svenska flaggorna vita med svart kors, eftersom filmen bara reagerade på blått ljus blev det blåa näst intill överexponerat och gult innehåller inget blått och blev således svart.

Senare kom grönt ljus också med och fram till 90-talet höll många fortfarande på med svartvit-film som inte reagerade på rött. Det var billigare och enklare i mörkrummet eftersom man kunde ha en röd lampa i mörkrummet så att man såg vad man höll på med.

Fotograferar man i RAW kan man lätt göra svartvita bilder med gammalt utseende, genom att bara använda dom blå-pixlarna i framkallningen av den svartvita bilden.

Jag blev kontaktad av en historiker som var helt förbryllad över hur en förenings färger hade ändrat sig mellan slutet på 1800-talet och fram tills nu.

Med hjälp av att fotografera av emblem osv med en modern digitalkamera i RAW, kunde jag sedan producera svartvita bilder där enbart dom blåa pixlarna användes och där blå och grön använts och sedan svartvita med alla färger. Därefter kunde vi fastslå att färgerna aldrig ändrats, utan varit lika hela tiden.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Med Nikons picture control kan man justera ”filter” för monokromt med gul, orange, rött plus grönt samt mättnad/kontrast för att simulera de fysiska filtren.

Det fungerar väldigt bra.
Möjligtvis med de senaste Z-modellerna, men inte med de "NCP" kompatibla-modellerna.. (i mitt fall D5200) där finns endast standard - gul, orange, röd och grönfiltrena som alternativ i Nikon Custom Picture Control Utility, eller webb-sajten www.nikonpc.com..
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nog är den ena mörkare, trots samma exponering. Detta är de inbäddade JPEG-filerna i råfilen. 10 000K på den vänstra och 2500K på den högra.
Förstår inte riktigt vad du menar, du nämner rå-format vilket tråden inte handlar om.. Vilken kamera har du? - Kan det vara så att vitbalansen påverkar svartvita "sooc"-jpegs i nyare modeller?
 
ANNONS